افزایش 15 هزار تومانی گوشت قرمز طی 2 هفته !

افزایش 15 هزار تومانی گوشت قرمز طی 2 هفته !
طی 10 روز گذشته قیمت گوشت قرمز در مشهد حدود 15 هزار تومان افزایش پیداکرده است؛ عرضه‌کنندگان گوشت قرمز خروج دام را دلیل این افزایش می‌دانند اما متولیان تولید دام این ادعا را رد می‌کنند و معتقدند که دلالان عرضه و فروش گوشت قرمز بازیگران اصلی این گرانی‌ها هستند و متولیان تنظیم بازار از توزیع گوشت تنظیم بازار در صورت نیاز خبر می‌دهند.
طی 10 روز گذشته قیمت گوشت در بازار مشهد رشد صعودی داشته است. طوری که قیمت هر کیلو گوشت ران گوسفند در بازارهای روز شهرداری مشهد از 85 هزار تومان در 10 روز پیش  به 95 هزار تومان در روز گذشته رسیده و به‌تبع آن قیمت دیگر گوشت‌های دامی با افزایش مواجه شده است. این افزایش قیمت به‌گونه‌ای بوده است که رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز مشهد در گفت وگو با خراسان به آن اذعان کرد و گفت: قیمت گوشت قرمز طی دو هفته گذشته 15 هزار تومان گران‌تر شده است.
خروج دام دلیل افزایش 15 هزارتومانی قیمت گوشت قرمز
مهدی باقری خروج دام از استان را دلیل افزایش قیمت این محصول اعلام کرد و گفت: دو هفته پیش خروج دام از استان آزاد شد و به‌تبع آن ما شاهد خروج و فروش دام سبک از استان به دیگر استان‌ها بودیم به همین دلیل عرضه دام سبک زنده به کشتارگاه‌ها کاهش پیداکرده و این موضوع باعث افزایش قیمت حدود 15 هزارتومانی گوشت قرمز در مشهد شده است.
وی افزود: علاوه بر این تا پیش‌ازاین خراسان شمالی به‌نوعی تأمین‌کننده دام سبک استان بوده است که به تازگی شاهد کاهش واردات دام سبک از خراسان شمالی به استان بودیم و دام‌هایی از این استان به استان‌های غربی و تهران ارسال می‌شود.
استان با مازاد عرضه روبه روست نه کمبود
این در حالی است که معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با اذعان بر این که عرضه دام زنده در استان کاهش پیدا نکرده است در واکنش به سخنان باقری به خراسان رضوی گفت: دوستان حوزه عرضه گوشت قرمز همیشه در جلسات تنظیم بازار این ادعا را مطرح می‌کنند که خروج دام زنده عامل گرانی گوشت قرمز است درحالی‌که در استان خراسان رضوی مازاد تولید دام سبک داریم و دامدار در صورتی دام خود را به خارج از استان می‌فرستد که در داخل استان متقاضی نداشته باشد.مجید جعفری تصریح کرد: قیمت هر کیلو دام سبک امروز در مشهد بین 33 تا 35 هزار تومان عرضه می‌شود و طی روزهای گذشته نوسانات قیمت دام سبک درنهایت 2 تا 3 هزار تومان بوده است. درحالی‌که قیمت گوشت قرمز به اذعان خود دوستان 15 هزار تومان افزایش داشته است.
دلیل افزایش قیمت گوشت ،دلالان عرضه هستند
وی افزود: قیمت گوشت قرمز در مشهد و استان به‌هیچ‌وجه تابع قیمت دام زنده نیست. درواقع دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز را باید در عرضه این محصول جست وجو کرد و وجود دلالان و واسطه‌هایی که در قصابی‌ها و کشتارگاه‌ها فعالیت می‌کنند. نظارت بر عرضه گوشت قرمز وظیفه جهاد کشاورزی نیست و دستگاه‌های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند که به چه دلیل قیمت گوشت قرمز طی این روزها 15 هزار تومان افزایش پیداکرده است. وظیفه ما این است که عرضه و تولید دام را در استان مدیریت کنیم که بنده اعلام می‌کنم ما در استان با کاهش تولید و عرضه دام سبک روبه رو نیستیم که بتوان آن را دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز دانست.
خروج دام از استان چندان محسوس نیست
مدیرکل دام پزشکی استان تأثیر مستقیم خروج دام از استان در افزایش قیمت گوشت قرمز را منتفی دانست و در گفت وگو با خراسان رضوی اظهارکرد: با توجه به این که محدودیت‌های خروج دام از استان بیش از یک ماه پیش رفع شده بعید است که ارتباط مستقیمی بین افزایش قیمت گوشت قرمز با خروج دام وجود داشته باشد.
احمد شریعتی افزود: افزایش قیمت‌ها در روزهای منتهی به پایان سال روال هرساله است. از سوی دیگر بررسی‌های انجام‌شده در خصوص وضعیت خروج دام از استان طی دو ماه اخیر بیانگر تغییر محسوس در افزایش خروج دام از استان نیست، شاید کمبود عرضه دام زنده وجود داشته باشد که این موضوع هم نیازمند بررسی آماری دقیق‌تری است.معاون امور اقتصادی استاندار نیز در گفت وگو با خراسان رضوی، از پیگیری جدی موضوع در ستاد تنظیم بازار استان برای کنترل قیمت گوشت خبر داد و گفت: هرچند این افزایش قیمت گوشت قرمز تنها محدود به استان خراسان رضوی نیست و در سطح کشور ما شاهد افزایش قیمت این محصول بوده‌ایم. از سویی نمی‌توان همیشه به کاهش بیش‌ازحد یک محصول خوش‌بین بود زیرا ما ازیک‌طرف باید از تولیدکننده هم حمایت کنیم که متضرر نشود. البته حمایت‌های ما از تولیدکنندگان در قالب خرید محصولات به‌صورت تضمینی و ارائه مشوق‌ها قابل‌اجراست.
علی رسولیان درباره لغو محدودیت‌های خروج دام از استان گفت: موضوع لغو محدودیت‌ها از سوی ستاد تنظیم بازار کشور ابلاغ و رسماً اعلام‌شده است هیچ استانی اجازه ندارد برای خروج دام و جابه جایی دام در سطح کشور محدودیت ایجاد کند.
در ستاد تنظیم بازار به‌صورت ویژه بررسی خواهد شد
وی با تأکید بر این که هیچ‌گونه قاچاق دامی از استان خراسان رضوی انجام نمی‌شود گفت: ستاد تنظیم بازار استان طی روزهای آینده تشکیل جلسه خواهد داد و به‌صورت ویژه موضوع افزایش قیمت گوشت قرمز و دلایل آن بررسی خواهد شد تا در صورت لزوم گوشت تنظیم بازاری توزیع شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com