جایگزینی انسان با ربات در کارخانه های تولید و فراوری گوشت

جایگزینی انسان با ربات در کارخانه های تولید و فراوری گوشت
همانگونه که کمپانی تولید و فراوری گوشت JBS در یک شرکت رباتیک سرمایه گذاری کرده است، سایر صنایع تولید و بسته بندی گوشت نیز در طول 20 سال آتی دستخوش تغییرات شگرفی خواهند شد.
چنانچه تاکنون از کارخانه ها دیدن کرده باشید، می بینید که این کارخانه ها همانند یک ماشین که خوب روغن کاری شده کار می کنند. از فرایند اتوماتیک گرفته تا خط کارگران ماهر تا سوپروایزر و سرپرستی که بر روی فرایند نظارت دارد؛ تمامی مراحل تا بسته بندی کامل، واقعاً باورنکردنی و بی نقص صورت می گیرد.
مثل هر حرفه و تجارت دیگری، در کارخانۀ تولید و فراوری گوشت نیز وفق شدن با جدیدترین تکنولوژی ها به منزلۀ کاهش نیروی انسانی و جایگزینی آن با ماشین آلاتی است که سریع تر کار می کنند و نیازی به پرداخت چک های حقوقی هم ندارند.  
در زلاندنو کارخانه ای دیدیم که در آن از "ربات های قصاب" متعلق به Technology Scott استفاده میکردند ؛ خط تولید این کارخانه با استفاده از یک دوجین از این ربات ها قادر است در هر ساعت از 600 لاشۀ گوسفندی گوشت را جداسازی کند.
به گزارش رسانۀ Business Insider : بازوان اتوماتیک لاشه های گوسفندی را محکم نگه می دارند و در همین حال، تیغه های گیوتین مانند یا چاقوهای کوچک آن را به قطعه های کوچک برش می زنند. در این کارخانه تنها به یک سرپرست ناظر بر امور نیاز است.
کارخانۀ رباتیک واقع در زلاندنو، از ربات های تمام اتوماتیک فراوری گوشت استفاده می کند که قادر است قطعات مختلفی را از لاشه های گوسفند ، خوک و گوساله جداسازی نماید. بسیاری از کارخانجات فراوری و بسته بندی گوشت بر این باورند که استفاده از چنین تکنولوژی به جای نیروی انسانی منجربه تسریع فرایند خواهد شد.
بر اساس گزارشات، کمپانی تولید و فراوری گوشت JBS بخش عمده ای از این تکنولوژی را در معامله ای با Scott Technology به ارزش 41 میلیون دلار خریداری کرد. در حال حاضر کمپانی JBS با شرکت های رباتیک برای توسعۀ بیشتر ربات ها به مرحلۀ فراوری گوشت گفتگو می کند.

سؤال اینست که این ربات ها دقیقاً چگونه کار می کنند؟
به گزارش Business Insider  "اولین ربات با استفاده از X-ray و سی تی اسکن از لاشه، یک نمونۀ سه بعدی از شکل و اندازۀ آن ارائه می دهد؛ بر اساس اطلاعات سیستم از این نمونه، ربات دیگر که ستون فقرات را به عنوان نقطۀ مبدأ قرار می دهد، چاقوهای چرخشی را در بین دنده های لاشۀ آویزان میگرداند."
"یک ربات دیگر قطعات را تفکیک سازی میکند و آنها را به تسمۀ نقاله منتقل میکند، ربات دیگر آنها را وزن میکند، بسته بندی و آمادۀ انتقال می کند. به طور متوسط، ربات ها قطعات درست را انتخاب می کنند و با 90 درصد دقت قطعه های گوشت را بسته بندی می کنند."
خیلی از کارخانجات تولید و فراوری گوشت از ماشین آلات و تجهیزات اتوماتیک استفاده میکنند اما سیستم های اتوماتیک Scott Technology از این حیث که از هوش مصنوعی استفاده میکنند، منحصر به فرد هستند. برخلاف سایر تجهیزات اتوماتیک که از یک نقشۀ از پیش برنامه ریزی شده استفاده میکنند، ربات های Scott Technology  برای هر کدام از لاشه ها جداگانه اسکن میگیرند و بر اساس آن برش می دهند. ربات ها نیز به مرور زمان و با جمع آوری اطلاعات از لاشه ها، هوشمندتر می گردند.
هدف این ربات ها بازدهی هرچه بیشتر گوشت، افزایش امنیت در روند کار و کاستن تعداد نفرات نیروی انسانی، کاهش خطاهای انسانی ضمن کاستن آسیب ها و جراحت هاست اما هزینه های نگهداری این ربات ها مانع از بکارگیری آنها در سطح جهانی می شود.
بر اساس اطلاعات، کار کردن با لاشۀ گاوها برای ربات ها مشکل است چرا که لاشه سنگین تر و بزرگتر است و به ماشینهای سنگین تر نیاز است. همچنین تراکم ماهیچه ای گاو بیشتر است و تشخیص دقیق آن برای یک کامپیوتر میتواند مشکل باشد. به هرحال Scott در حال حاضر مشغول کار بر روی ربات های دقیق تر برای گوشت گوساله هستند. 3 مدل ربات فراوری گوشت گوساله در سال 2015 آغاز به کار کردند اما هنوز برای معرفی بین الملل آمادگی ندارند.  
به عقیدۀ بسیاری، این ربات ها تا 20 سال آینده نقش اصلی کار را به عهده خواهند گرفت و این واقعیت که ربات جایگزین نیروی انسانی شود می تواند تمامی مسائل بحث برانگیز از جمله مهاجرت، حداقل حقوق و قانون کار را به دنبال آورد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com