دو نرخه شدن مرغ باید حذف گردد

دو نرخه شدن مرغ باید حذف گردد
رییس هیات مدیره انجمن مرغداران ایران  با اعلام اینکه در میدان تره بار دولت مرغ را 11 هزار و 500 تومان عرضه می کنند و قیمت آزاد از 14 هزار تومان به بالا است، گفت: امروز در فروشگاه های بزرگ زنجیره ای مرغ با نرخ دولتی نیز عرضه می شود، البته در ابتدا قرار بود تمام فروشگاه های سطح شهر مرغ با نرخ 11500 تومان توزیع کنند، اما بعد محدود به میدان های تره بار و برخی فروشگاه ها شد.
محمد یوسفی با بیان اینکه امروز نباید برای خرید مرغ صف طولانی تشکیل شود، افزود: در حال حاضر مرغ به اندازه کافی در کشور تولید و عرضه می شود اما دولت باید این دو نرخی را از بین ببرد تا مردم به راحتی بتوانند مرغ بخرند، البته دولت باید در کنار توزیع نظارت را بیشتر کند چون امروز ممکن است برخی مغازه ها به جای کیلویی 14 هزار تومان 16 هزار تومان بفروشند.
او با تأکید بر اینکه امروز نسبت به سال گذشته 15 درصد تولید مرغ افزایش یافته است، تصریح کرد: در حال حاضر تقاضا برای مرغ نیز بیشتر شده، زیرا تقاضا برای انواع دیگر مواد پروتئینی کاهش یافته و همین مسئله بازار مرغ را تغییر داده است. در واقع امروز 180 هزار تن گوشت مرغ ماهانه در کشور مصرف می شود و میزان تولید نیز به همین میزان است که نیاز کشور را تأمین می کند، پیش از این حتی صادرات مرغ داشته ایم که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوع شد البته امسال صادرات مرغ 10 هزار تن مرغ بوده، اما در سال‌های گذشته بیشتر بوده که در سال 94 رکود صادرات 100 هزار تن نیز زده شده بود.

هرج‌ و مرج به دلیل ضعف نظارت در بازار مرغ
یوسفی با تأکید بر اینکه قیمت واقعی مرغ 11500 تومان نیست، گفت: اگر دولت روی قیمت نهاده‌ها نظارت کند قیمت مرغ در بازار آزاد به 13 هزار تومان می رسد. امروز قیمت مرغ متناسب با هزینه‌ها تعیین می‌شود مرغدارها که در بیابان تور پهن نمی‌کنند، هزینه‌های مرغ بالا رفته و قیمت مرغ درب مرغداری با قیمت 9700 هزار تومان بفروش می رود و التماس می کنیم که دولت مرغ زنده بخرد و با کشتارگاه‌ها قرارداد ببندد و خودش مرغ را توزیع کنند، اما این کار را نمی کند. در حال حاضر فاصله بین مرغ کیلوی 9700 تومان و 14 هزار تومانی هزینه مربوط به حمل است، همچنین هزینه کشتارگاه و هزینه ناشی از افت کشتار یا زائد شدن بخشی از مرغ در کشتارگاه به قیمت تمام شده آن اضافه می شود.
او با تأکید بر اینکه بخشی از مواد اولیه مرغ از طریق واردات تأمین می‌شود، گفت: قیمت مواد اولیه به‌شدت وابسته به نحوه تخصیص ارز وابسته است، پیش از این نیز قرار بود واردات نهاده‌های مرغ با ارز 3800 تومانی انجام شود اما با ارز 4200 تومانی این واردات انجام شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com