شیوع بیماری تب برفکی در قم

شیوع بیماری تب برفکی در قم
مدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: 120 گله و واحد دامداری در بیش از 30 روستای استان درگیر بیماری تب برفکی شده اند.
آقای رفیعی با اعلام این خبر گفت: از اواخر آذر امسال شاهد افزایش ابتلا به تب برفکی در سطح استان بودیم.
وی مهمترین عامل شیوع این بیماری را جابه جایی و نقل و انتقال بدون مجوز و بدون سابقه واکسیناسیون دامها عنوان کرد و گفت: زخم و تاول در دهان دام، زخم در پستان، لنگی دام و زخم در سم ها، تلفات ناگهانی در گوساله ها و بره های جوان، سقط جنین و مشکل در شیردوشی از جمله علائم بروز این بیماری است.
مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به این که تب برفکی بیماری بدون درمان قطعی است گفت: تنها میتوان از طریق پیشگیری و واکسیناسیون و رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه ای با این بیماری مقابله کرد.
رفیعی از اجرای طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی در سطح استان خبر داد و افزود: طرح واکسیناسیون رایگان تب برفکی گوسفندی تا پایان دی در استان ادامه دارد و دامدارانی که ازآخرین مرحله واکسن آنها 4 ماه گذشته میتوانند به واحدهای دامپزشکی مراجعه کنند.
وی همچنین از اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی رایگان گاو و گوساله در 3 بخش کهک، خلجستان و سلفچگان خبر داد و افزود: تب برفکی گاوی در بخش جعفریه بیشتر بوده و در بخش مرکزی هم مواردی مشاهده شده با این حال فرایند نمونه برداری، مراقبت و ثبت و تحلیل داده ها و این بیماری در این بخش ها ادامه دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان همچنین گفت: در کانون های شیوع این بیماری طرح سمپاشی رایگان واحدها اجرایی شده و تا کنون بیش از هزار لیتر مایع ضدعفونی رایگان میان واحدها توزیع شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com