نکات قابل توجه برای یک عمل جراحی موفقیت آمیز در مزرعه

نکات قابل توجه برای یک عمل جراحی موفقیت آمیز در مزرعه
در صورتی که یکی از حیوانات مزرعه به عمل جراحی نیاز پیدا کند، چه کار می کنید؟ در اینجا ما به شما راهنمایی می کنیم که در صورت بروز چنین مشکلی چه نقشی را بر عهده بگیرید.
بسیاری از جنبه های یک عمل جراحی حیوانات کوچک مشابه عمل جراحی انسان است – البته در مقیاس کوچکتر! بسیاری از کلینیک های دامپزشکی اتاق عملی دارند که در آن تکنسین های دامپزشکی، حیوان را برای عمل آماده و بیهوش می سازند، و این اتاق ها مجهز به دستگاههای الکترونیک برای اندازه گیری ضربان قلب، سطح اکسیژن خون و فشار خون هستند و همچنین دامپزشک جراح نیز ماسک زده و با روپوش اتاق عمل مسئولیت عمل جراحی را بر عهده دارند. اما چنانچه حیوان شما خیلی بزرگتر از اسباب و لوازم اتاق عمل باشد چطور؟ اگر گاو مزرعه نیاز به عمل داشت چه باید کرد؟ در اینجا خواهیم گفت.
حتماً شگفت زده خواهید شد اگر به شما بگوییم که تعداد زیادی از اعمال جراحی در مزرعه و کاملاً موفقیت آمیز انجام می شود! انجام یک عمل جراحی در مزرعه با آنچه که در کلینیک بر روی سگ ها و گربه ها انجام می شود بسیار متفاوت است اما همان قوانین بهداشتی رعایت می گردد. همچنین به جای یک تیم متخصص، دامپزشک از شما به عنوان دستیارش کمک خواهد گرفت!

آماده شدن برای انجام عمل جراحی
با توجه به حساسیت و طول مدت عمل، در بیهوشی های کامل که حیوان را بر روی زمین می خوابانند دامپزشک از شما می خواهد که حیوان را از شب قبل ناشتا نگه دارید (خوردن آب بلامانع است). در خصوص نشخوارکنندگان، محدود کردن غذا باعث می شود که حجم تودۀ غذایی در شکم کم شده و از نفخ و استفراغ در حین عمل و یا بعد از آن پیشگیری می کند.   
نگه داشتن حیوان درشب قبل از عمل، در یک آغل کوچک به صورت مجزا و جدا از سایر حیوانات، به محدود کردن غذای او کمک می کند ضمن اینکه در گرفتن و تمیز کردن حیوان در روز عمل نیز کمک کننده خواهد بود.

روز عمل
سه نکتۀ مهم در انتخاب جا و مکان عمل عبارتند از: فضای کافی ، نور، و پاکیزگی محل. برای حیوانات کوچک مزرعه مثل بز یا گوسفند حتی گوشه ای از طویله نیز کفایت می کند در حالیکه برای حیوانات بزرگ تر همانند اسب نیاز به فضایی بزرگ تر همانند یک اصطبل هست . بعضی عمل های جراحی با داروی بی حسی قابل انجام است و در اینصورت به فضایی کمتر از شرایطی نیاز است که عمل جراحی با بیهوشی کامل صورت می گیرد. برای گاوها نیاز به یک مهار محکم و قوی هست؛ برخی فارم های شیری حتی مجهز به نوعی میز مخصوص با رویۀ لوله کاری شدۀ هیدرولیک هستند تا گاو را به خوبی بر روی آن تعدیل کنند.  
نکتۀ مهم دیگر وجود نور کافی است. بسته به وضعیت آب و هوا و موقعیت فارم، بسیاری از جراحی ها را می توان در فضای باز و در نور طبیعی روز انجام داد. اما در داخل اصطبل و طویله نور بیشتری نیاز است؛ هر چه نور در محل عمل جراحی بیشتر باشد بهتر است. گاهی حتی ضرورت دارد که چراغ قوه در محل جراحی گرفته شود. برخی دامپزشکان کلاههای مجهز به چراغ بر روی سر می گذارند که مسلماً به دید بهتر آنها بسیار کمک می کند.
به منظور رعایت پاکیزگی و بهداشت، بهتر است جایی را برای عمل انتخاب کنید که خشک بوده و عاری از خرده ریز و هرگونه آشغال یا مواد اضافی باشد. چنانچه سطح محلی که می خواهید عمل را انجام دهید تمیز نیست بهتر است پارچه یا برزنت پاکیزه ای پهن کرده و حیوان را بر روی آن بخوابانید. تمام اسباب و لوازمی که ممکن است جلوی دست و پای شما را بگیرند مانند فرقون ، بیل ، چنگک ، سطل و طناب از محل خارج سازید. از دیگر نکاتی که به منظور داشتن یک جراحی موفق بایستی رعایت کرد شامل دسترسی به آب تمیز برای شستشو، مخزن یا سطلی برای ریختن آشغال ، و دسترسی به قیچی پشم چینی است.

مراقبت های بعد از عمل
بسته به نوع عمل، مراقبت های بعد از عمل نیز متفاوت است اما به هر حال در یک سری اصول اولیه مشترک هستند؛ همچنانکه حیوان از بیهوشی یا بی حسی خارج می شود او را در فضایی نسبتاً آرام ، کوچک ، تمیز و جمع و جور نگه دارید. حیوان در این حالت معمولاً بسته به دارویی که مصرف کرده هنوز گیج است و به هنگام حرکت تلوتلو می خورد. هرگز به حیوانی که داروی بی حسی داشته اعتماد نکنید – شاید گیج و از خود بی خود به نظر برسد اما ناگهان در واکنش به شما صدایی بلند بدهد یا تکانی شدید بخورد! همیشه با حیوانی که بی حسی دریافت کرده رفتاری توأم با آرامش و صبوری داشته باشید.
از دامپزشک خود بپرسید که چه زمان بعد از عمل حیوان مجاز به خوردن غذا می باشد. همچنین دربارۀ مراقبت های بعد از عمل ، کنترل درد ، و زمان بهبودی سؤال کنید. چنانچه این اولین باریست که عمل جراحی در فارم را تجربه می کنید بهتر است دفترچه ای در اختیار داشته باشید تا سؤالاتی را که پیش از عمل و یا برای مراقبت های بعد از عمل دارید در آن یادداشت کنید تا فراموش نکنید آنها را از دامپزشکتان بپرسید. تا جائیکه می توانید از قبل برای انجام عمل جراحی برنامه ریزی های لازمه را انجام دهید تا به انجام یک جراحی موفق کمک کرده باشید.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com