واردات ۱۰ میلیون دز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از آمریکا

واردات ۱۰ میلیون دز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از آمریکا
مدیر کل طیور سازمان دامپزشکی کشو ر با بیان اینکه برای مقاوم‌سازی مرغداری‌های کشور واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ازآمریکا به ایران وارد می‌شود گفت: این واکسن‌ها تحت نظارت دامپزشکی با اولویت مرغداریهای مادر، تخمگذار و باغ وحش‌ها توزیع می‌شود.
علیرضا اکبرشاهی مدیر کل دفتر بهداشتی طیور سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: 60 سال است که صنعت طیور ایران شکل گرفته که در این مدت از لحاظ کمی رشد زیادی را تجربه کرده است به طوری که سرانه مصرف مرغ در کشور از 4.5 کیلوگرم به 25 کیلوگرم رسیده است و سرانه مصرف تخم‌مرغ از 3کیلوگرم به 11 کیلوگرم رسیده که این ارقام بالاتر از سرانه مصرف جهانی است.
وی افزود: 27 هزار واحد صنعتی طیور در کشور در حال فعالیت هستند ا ما 50 درصد از این واحدها با وجود اینکه دچار مشکلات فرسودگی هستند به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند اصلاح ساختار داشته باشند.
مدیر کل دفتر بهداشتی طیور سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: با وجود اینکه رشد صنعت طیور در کشور بسیار مناسب بوده است اما متناسب آن با از لحاظ کیفی پیشرفت نداشته‌ایم.

320 پنجره ورود ویروس آنفلوانزا در کشور وجود دارد
وی در ادامه با اشاره به اینکه زمینه‌های بروز انفولانزای فوق حاد پرندگان در کشومان را زیاد است گفت: 320 پنجره ورود ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان وحشی وجود دارد که در کنار آن با توجه به تراکم بالایی مرغداریهای ما در بعضی شهرها مانند مازندران امکان شیوع اپیدمی این بیماری را افزایش می‌دهند.
اکبرشاهی گفت: یکی از مشکلات صنعت طیور کشور استفاده اشتراکی برای حمل سوخت و حتی کود مرغی است که این امر زمینه ورود ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی مرغ تخمگذار را افزایش داده است.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد تشکیل زنجیره‌های تولید در کشور گفت: بازار پرندگانی که در کشور وجود دارد خود منجر به شیوع آنفلوانزا خواهد شد که در این ارتباط باید ساماندهی توسط استانداریها و فرمانداری‌ها ایجاد شود و آنها همکاری لازم را با ما داشته باشند.
مدیر کل دفتر بهداشتی طیور سازمان دامپزشکی کشو ر گفت: سالانه 2 میلیون تن کود مرغی به صورت خام در مزارع ما استفاده می‌شود این در حالی است که برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور قبل از مصرف باید سالم‌سازی شوند.
اکبرشاهی با بیان اینکه ایران در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی قرار دارد گفت:‌از 5 مسیر حرکت پرواز پرندگان وحشی دو مسیر آن از ایران است که این امر منجر به افزایش احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگانه شده است.
وی با اشاره به ابلاغیه وزیر کشور در باره حادثه فوق حاد پرندگان گفت: وزیر کشور وظایف دستگاه‌های مختلف را در ارتباط با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کرده است که امیدواریم با همکاری سازمانهای دیگر به سمت کاهش بروز این بیماری در کشور حرکت کنیم زیرا باید توجه داشت که تنها سازمان دامپزشکی در این ارتباط وظیفه ندارد.

ایجاد مرغداری در شعاع 50 کیلومتری تالابها ممنوع شد

وی با بیان اینکه ایجاد مرغداری در شعاع 50 کیلومتری تالابهای محل ورود پرندگان وحشی گفت: مرغداریهایی که در این شعاع قرار دارند به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرند اما دیگر اجازه احداث واحد جدید در این محدوده داده نمی‌شود.
مدیر کل دفتر بهداشتی طیور سازمان دامپزشکی کشو ر در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه 30 درصد از واحدهای مرغ تخمگذار از بین رفته است گفت: سال آینده نخستین کنفرانس جهانی بیماری  آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در تاریخ 13 و 14 تیرماه در ایران برگزار می‌شود که هماهنگی لازم با سازمان بهداشت جهانی و فائو برای حضور دانشمندان بین‌المللی در این همایش فراهم آمده است.
وی با اشاره به آخرین آمار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شش ماهه دوم سال گفت: این بیماری در 22 استان کشور گزارش شده است و 580 کانون در این ارتباط شناسایی شده است.

آخرین آمار معدوم سازی مرغ به دلیل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

اکبرشاهی گفت: 25 میلیون و 140 هزار و 187 قطعه مرغ تا امروز به دلیل آنفولانزای فوق حاد پرندگان معدوم شدند که بخش عمده آن در مرغداریهای صنعتی کشور است.

دامپزشکی 75 درصد از خسارت مرغداران را پرداخت کرد
وی در پاسخ گفت: خسارات مرغداران در دو بخش توسط صندوق بیمه کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور پرداخت می‌شود که ما تا به امروز توانسته‌ایم 75 درصد از سهم خود برای خسارت مرغداران را پرداخت کنیم.

واردات 10 میلیون دز واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان از آمریکا
مدیر کل دفتر بهداشتی طیور سازمان دامپزشکی کشو ر با بیان اینکه برای مقاوم سازی مرغداریهای کشور برای سال آینده واکسنی مرتبط با سویه آنفولانزای فوق حاد پرندگان موجود در کشور از آمریکا وارد می‌شود گفت: قرار است در مرحله اول 10 میلیون دز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مرتبط با سویه موجود در کشور از ایالات متحده آمریکا وارد شود که این واکسن‌ها صرفا در مزارع مرغ مادر، مرغ تخمگذار و باغ وحش‌ها توزیع می‌شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com