پشت پرده محموله بزرگ قاچاق مرغ با پوشش آجر به مقصد عراق

دانلود
دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق به تابناک اقتصادی گفت: دولت عراق معتقد است، هر چند ممنوعیت واردات برخی کالا‌ها از جمله گوشت مرغ، باعث افزایش قیمت این کالا‌ها شده است، این تصمیم می‌تواند در بلندمدت به نفع صنایع داخلی عراق باشد و موجب می شود تا سرمایه گذاران ایرانی و ترکیه‌ای مجبور شوند برای سهم‌بری از بازار عراق در صنعت مرغداری این کشور سرمایه گذاری کنند.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در چند روز اخیر کلیپی در فضای مجازی دست به دست می چرخد که نشان می دهد، پلیس کشور عراق، محموله آجر سفالی را توقیف کرده که لابلای این آجر سفال ها، بسته های گوشت مرغ جهت صادرات از ایران به عراق جاسازی شده است. این نوع صادرات گوشت مرغ ایران به عراق، علاوه بر آن که خیانت به اقتصاد و تجار و تولید کشور محسوب می شود، باید گفت که بسیار غیربهداشتی است و این گوشت مرغ ها احتمالاً قرار است به مصارف انسانی برسد.
اینکه چرا گوشت مرغ ها غیراستاندارد از ایران به عراق صادر می شود، پرسشی است که خبرنگار تابناک اقتصادی از سیدحمید حسینی، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق پرسیده است.
وی در پاسخ به این پرسش به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: به تازگی سد اولسوی ترکیه به بهره برداری رسید که این سد به شدت آب ورودی به عراق از طریق رودخانه های دجله و فرات را تحت تأثیر قرار داد. علیرغم آن که ترک ها وعده داده بودند 50 درصد ظرفیت آبی دجله و فرات را همچنان در اختیار عراقی ها قرار دهند، این وعده عملی نشد؛ بنابراین، عراقی ها درصدد جبران این بدعهدی، کمپین هایی را برای تحریم کالاهای ترک به راه انداختند.
دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق افزود: دولت عراق نیز طی اقدامی، واردات 85 قلم کالای ترک به ارزش بیش از یک میلیارد دلار را ممنوع کرد که از این تعداد، ممنوعیت واردات سه قلم کالای مرغ، تخم مرغ و آرد بسیار برای ترک ها گران تمام شد.
حسینی ادامه داد: بازار گوشت مرغ عراق، بازاری یک میلیون و سیصد هزار تنی است که حدود 10 درصد از این نیاز بازار را خود عراقی ها تأمین می کنند؛ اما الباقی نیاز به گوشت مرغ را از طریق واردات تأمین می کنند. عمده این بازار نیز تا چند وقت پیش در اختیار ترکیه قرار داشت. ممنوعیت واردات گوشت مرغ از ترکیه باعث شد تا بسیاری از واحدهای مرغداری ترک ها تعطیل شود.
حسینی گفت: با این اوضاع ممنوعیت واردات مرغ و تخم مرغ به عراق، به شدت قیمت این دو قلم کالا در بازار عراق افزایش یافت. به عنوان نمونه یک شانه تخم مرغ از 2500 دینار (25000 تومان) به 7500 دینار (75000 تومان) افزایش یافته است. این افزایش قیمت و ممنوعیت واردات باعث شده است تا انگیزه قاچاق مرغ و تخم مرغ به عراق دو چندان شود. ترک ها به دلیل کمتر بودن مرزهای مشترک با عراق و مستقر بودن گمرک مرکزی در آن، امکان قاچاق کالای کمتری به این کشور را دارند اما ایران 1400 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و کنترل آن مشکل است.
سیدحمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق

وی ادامه داد: حتی حدود دو سال قبل که به دلیل بحث بیماری آنفلوآنزای مرغی، صادرات مرغ و تخم مرغ ایران به عراق ممنوع بود، باز هم تقاضا از سمت عراقی ها برای واردات این دو قلم کالا حتی به صورت قاچاق از ایران وجود داشت.
دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق گفت: حتی به تازگی و در جریان بسته شدن مرز چذابه به دلیل تحصن کامیون دارهای عراقی، هشت کامیون تخم مرغ ایرانی از بین رفت و این نشان می دهد علیرغم ممنوعیت واردات این کالاها به عراق، باز هم این تقاضا از سوی عراقی ها وجود دارد و واردات به صورت کم و بیش از ایران ادامه دارد و این گلایه هم اکنون وجود دارد که چرا برخی اصرار دارند این دو کالا را به همراه سایر کالاهای دیگر بارگیری کنند.
حسینی افزود: هم اکنون اگر به بازار عراق سری بزنید، خواهید دید به رغم ممنوعیت واردات برخی کالاها به عراق، این کالاها به وفور در بازار عراق دیده می شوند. دلیل این وفور این است که کامیون های عراقی در ترمینال های ما بارگیری های خود را انجام می دهند و گمرک عراق در آنجا حضور ندارد. در موقع بارگیری کامیوندارهای عراقی می توانند کالاها را جاسازی کنند. کامیون که وارد گمرک عراق می شود، این گمرک با توجه به تعداد بالای کامیون ها و نبود زیرساخت های مناسب تنها به صورت ظاهری بار را بازرسی می کند.
این فعال اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی ضمن اشاره به کلیپی که در فضای مجازی از قاچاق گوشت مرغ از ایران به عراق دست به دست می شود، گفت: به تازگی با توجه به فشاری که ترکیه به عراق وارد کرده و مدعی شده که چرا این ممنوعیت واردات تنها برای کالاهای ترک اعمال شده، گمرک و پلیس عراق برای کاهش تنش، بازرسی محموله ها را جدی تر گرفته و همین عامل باعث شده است تا برخی محموله های جاسازی شده توسط کامیون داران عراقی لو برود.
وی افزود: از سوی دیگر، دولت عراق نیز معتقد است، هر چند این ممنوعیت واردات برخی کالاها از جمله گوشت مرغ باعث افزایش قیمت این کالاها شده است، این تصمیم می تواند در بلندمدت به نفع صنایع داخلی عراق باشد و موجب شود تا سرمایه گذاران ایرانی و ترکیه ای مجبور شوند برای سهم بری از بازار عراق در صنعت مرغداری این کشور سرمایه گذاری کنند.
شایان ذکر است، کشور عراق علاوه بر اعمال ممنوعیت واردات بر روی 85 قلم کالای ترکیه ای که شامل مرغ، تخم مرغ، آرد، حبوبات، بیسکویت، روغن های خوراکی و ... است، ممنوعیت وارداتی را بر روی 63 قلم کالای ساخت ایران در سال جاری نیز اعمال کرده که از جمله این کالاها می توان به سیمان، آبمیوه و نوشیدنی و بستنی اشاره کرد.
به هر صورت اشاره به این نکته ضروری است که تا چند وقت دیگر مراسم پیاده روی اربعین شروع خواهد شد و کشور عراق میزبان انبوه بسیاری از زائران خواهد بود که باید نیازهای غذایی آن ها را تأمین کند. این ممنوعیت های وارداتی چه از ایران و چه از ترکیه علاوه بر اینکه بر قاچاق کالا از این دو کشور به عراق دامن زده است باعث خواهد شد تا کشور عراق در تأمین نیاز این زائران با چالشی جدی مواجه شود
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com