انحصارگرایی ها در حمل نهاده های دامی

انحصارگرایی ها در حمل نهاده های دامی
چالش تأمین نهاده‌های دامی برای واحدهای تولیدی خوراک دام و فعالان حوزه دام و طیور، این بار با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل رُخ نموده است. این موضوع، محور بحث هشتاد و چهارمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز بود.
علی‌اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، در توضیح ماوقع ماجرا گفت: حمل و نقل نهاده‌های دامی از سه بندر به استان صورت می‌گیرد که 80 درصد آن از طریق بندر امام و مابقی از بنادر عباس، امیرآباد و چابهار انجام می‌شود. در حال حاضر در این موضوع با چند مشکل مواجه هستیم که یکی از آن‌ها، پشت بارنامه‌نویسی‌هاست. رانندگان بابت حمل کالا، هزینه مضاعفی را از صاحب کالا طلب می کنند که البته شکل رسمی هم ندارد و اگر فعال اقتصادی آن را قبول نکند، حمل کالای وی به تاخیر می‌افتد یا حتی انجام نمی شود. این عدد در بارنامه نیز ثبت نمی‌شود و همین موضوع موجب شده تا نهاد مالیاتی، آن را در زمره هزینه‌کرد کارخانجات و واحدهای تولیدی لحاظ نکند. نکته دیگر، موضوع توزیع و تقسیم کالاست. بندر امام تا استان ما، 1720 کیلومتر فاصله دارد و همین امر، استهلاک زیادی را برای خودروها موجب می شود و مصرف بالای سوخت را در پی دارد؛ لذا محل تقسیم و تخصیص نهاده‌ها باید براساس مسافت هر استان تا بندر مربوطه تعریف شود. اگر مسیر انتقال نهاده‌های دامی از بندر امام به بندر امیرآباد تغییر کند، طی 9 ماه حدود 17 میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی خواهد شد.
معطل ماندن 11میلیارد تومان سرمایه تولیدکنندگان خوراک دام در بندر امام
فریدون کافی، مدیر عامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان رضوی نیز در همین خصوص گفت: خراسان رضوی 85 کارخانه خوراک دام فعال دارد که ظرفیت تولید آن‌ها 3.5 میلیون تن است. هم‌اکنون روزانه 4000 تن خوراک دام در کارخانجات استان تولید می‌شود که 1200 تن آن خوراک طیور است. حدودا 60 تا 70 درصد نهاده‌ها از بندر امام به کارخانجات استان ما منتقل می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com