ادامه مشکلات مرغداران در تامین نهاده های خوراک دامی

 ادامه مشکلات مرغداران در تامین نهاده های خوراک دامی
رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار تهران با اشاره به اینکه قیمت تخم مرغ ۲۲ هزار تومان کمتر از قیمت تمام شده است، گفت: ادامه روند فعلی تامین نهاده های دامی، تولید را با مشکل مواجه می کند.

ناصر نبی پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، با اشاره به شرایط صنعت مرغداری بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: در حال حاضر نهاده به اندازه کافی وجود ندارد ضمن اینکه قیمت نهاده‌های بارگذاری شده در سامانه بازارگاه نیز شش برابر شده به همین دلیل تولیدکنندگان نقدینگی لازم را برای خرید این نهاده‌ها ندارند.

وی اضافه کرد: پیش از این وقتی تولیدکنندگان برای خرید نهاده به سامانه بازارگاه مراجعه می‌کردند باید سهمیه یک ماهه خود را می‌خریدند و قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه سهمیه یک ماهه یک واحد مرغداری با ۱۴۰ هزار قطعه مرغ تخمگذار حدود دو میلیارد تومان می‌شد اما الان این رقم حدود ۱۳ میلیارد تومان می‌شود. بنابراین مرغدار توان خرید کل سهمیه را ندارد و دولت باید تدابیری در نظر بگیرد تا تولیدکنندگان به اندازه نیازشان سهمیه خریداری کنند.

وی میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ را درب مرغداری ۲۲ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ در حال حاضر ۴۴ هزار تومان است و تولیدکنندگان در هر کیلوگرم تولید ۲۲ هزار تومان زیان می‌کنند.

نبی پور با اشاره به اینکه واحدهای متوسط و خرد تولیدی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند، گفت: این میزان تسهیلات مناسب مرغداران نیست و آنها هیچ گاه اقدام به دریافت این میزان تسهیلات نخواهند کرد چرا که ۲۰۰ میلیون تومان هزینه خرید ۱۵ تن ذرت می‌شود که این میزان ذرت مصرف چهار روز یک واحد ۵۰ هزار قطعه‌ای است. همچنین واحدی که صد هزار قطعه مرغ تخم گذار دارد این میزان ذرت را در دو روز مصرف می‌کند.

این فعال بخش خصوصی عنوان کرد: رقم پیشنهادی صنعت طیور در زمینه میزان نیاز به نقدینگی بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۱۸ هزار میلیارد تومان بوده اما دولت اعلام کرده فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان به مرغداران پرداخت خواهد کرد که این رقم نیز مشخص نیست چه زمانی و با چه شرایطی به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود ضمن اینکه نرخ بهره آن ۱۸ درصد است و در این شرایط برای تولیدکنندگان صرف ندارد چنین تسهیلاتی را دریافت کنند.

نبی پور با اشاره به اینکه ادامه این روند منجر به کشتار مرغ‌های تخم گذار خواهد شد، افزود: در حال حاضر میزان تولید زیاد است اما اگر مرغ‌ها به کشتارگاه فرستاده شود و جوجه ریزی انجام نشود در پاییز با چالش جدی این زمینه مواجه می‌شویم.

وی درباره آزاد شدن صادرات تخم مرغ نیز گفت: دولت باید مشوق صادراتی برای این منظور در نظر می‌گرفت چرا که قیمت تخم مرغ در مرز ۲۷ هزار تومان و قیمت تمام شده تولید آن در داخل ۴۴ هزار تومان است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com