تبدیل یورو به دلار باعث افزایش هزینه ۸ تا ۱۰ درصدی برای وارد کننده می‌شود

 تبدیل یورو به دلار باعث افزایش هزینه ۸ تا ۱۰ درصدی برای وارد کننده می‌شود
رییس انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان گفت: عدم اطمینان و تاخیر در تخصیص ارز باعث شده که وارد کنندگان در این روزها ریسک خرید کالا را انجام ندهد زیرا نمی‌توانند به طور قطعی پیش بینی کنند که آیا بانک مرکزی به انها ارز مبادله ای تخصیص می‌دهد یا خیر، از طرف دیگر هر لحظه نگران نوسان ارز نیز هستند که همین امر سبب شده که عرضه در بازار کم شود و تقاضا بالا رود.
مجید موافق قدیری،  در خصوص وضعیت قیمت‌ نهاده‌های دامی تولید خوراک دام گفت: از اسفندماه شاهد افزایش قیمت بودیم به طوری که این وضعیت از اولین روز رسمی کاری سال ۹۷ تا به امروز نیز همچنان ادامه دارد ؛ البته بالا رفتن قیمت ارز کمترین ارتباط را با افزایش قیمت نهاده‌های دامی دارد.
وی با اشاره به اینکه کنجاله سویا، ذرت و برخی از نهاده‌های دامی تولید خوراک دام با ارز مبادله‌ای وارد کشور می‌شود، گفت: اگر بخواهیم علل اصلی بالارفتن قیمت خوراک دام را بیان کنیم یکی از آن‌ها بخشنامه‌های خلق الساعه منجمله بخشنامه اخیر گمرک در آخرین روزهای اسفند ۹۶ است.
رییس انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان ایران ادامه داد: در این بخشنامه تصریح شده در بحث تراریخته بعد از ترخیص از گمرک باز هم نهاده‌های دامی آزمایش شود و مجوز دوباره صادر شود در صورتی که وزارت جهاد چنین درخواستی را نداشته و درخواست جهاد صدور مجوز و رعایت قوانین و مقررات قبل از ورود کالا بود و گمرک بدون مطالعه دقیق این بخشنامه را ابلاغ کرده است.
وی گفت: به همین منظور از روزهای ابتدای سال تلاش و پیگیری زیادی کردیم تا این بخشنامه لغو شود و تاخیر یک هفته‌ای لغو مجوز یکی از دلایل افزایش قیمت در ٢٠ روز گذشته بود. از طرف دیگر در روزهای آغاز سال ۹۷ تا به امروز تخصیص ارز مبادله‌ای بسیار سخت شده و علیرغم تاکیدات و مصوبات تنظیم بازار، بانک مرکزی همکاری لازم را با شرکت‌های تجاری و بازرگانی نهاده‌های دامی نمی‌کند.
وی تصریح کرد: همین عدم اطمینان و تاخیر در تخصیص ارز باعث شده که وارد کنندگان در این روز‌ها ریسک خرید کالا را انجام ندهد زیرا نمی‌توانند به طور قطعی پیش بینی کنند که آیا بانک مرکزی به ان‌ها ارز مبادله‌ای تخصیص می‌دهد یا خیر از طرف دیگر هر لحظه نگران نوسان ارز نیز هستند که همین امر سبب شده که عرضه در بازار کم شود و تقاضا بالا رود.
وی تصریح کرد: در همین چند روز کاری که از سال ۹۷ می‌گذرد مجوز واردات نهاده‌های دامی به طور اخص ذرت دامی که یک هفته‌ای صادر می‌شد به دلیل قوانین و مقررات جدید اکنون حداقل ۲۰ روز زمان می‌برد و ترخیص کالا نیز از مدت زمانی حداکثری یک هفته اکنون به حداقل یک هفته رسیده است.
قدیری تصریح کرد: این مشکلات و خصوصا عدم اطمینان از تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی برای وارد کردن نهاده‌های دامی تولید خوراک دام سبب شد که ما شاهد افزایش قیمت ده درصدی باشیم. به طور مثال ذرت برزیل که ۵ فروردین ۹۴۰ تومان بود امروز ۱۱۰۰ تومان شده جو امیرآباد از ۱۰۷۰ تومان به ۱۱۳۰ تومان رسیده و یا کنجاله سویا از ۲۰۵۰ تومان به ۲۲۰۰ تومان رسیده است که در صورت ادامه شرایط فعلی باید منتظر افزایش بیشتر قیمت‌ها باشیم.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما یورو بودن ارز مبادله‌ای است در حالی که مبادلات تجاری شرکتهای تجاری با دلار صورت می‌گیرد و همین تبدیل یورو به دلار باعث افزایش هزینه ۸ تا ۱۰ درصدی برای وارد کننده می‌شود در کنار تمام این اتفاقات بالارفتن قیمت جهانی این محصولات نیز تاثیر خودش را گذاشته است.
قدیری ادامه داد: پیش بینی تشکل‌های بخش خصوصی در حوزه صنایع غذایی برای امسال تورم ۳۰ درصدی است اما بار روانی آن ۵۰ تا ۸۰ درصد است و همین امر بایستی سبب شود که دولت برنامه ریزی مناسب‌تر و کار‌شناسی تری در خصوص واردات و قیمت ارز و البته تنظیم بازار داخلی اعمال کند.

 
نظرات شما
  •  

    داود رحیمی گفت : ۹۷/۰۱/۲۴

    I am following ITPnews in talegram. It is really useful.
    Regards

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com