تخم مرغ؛ گران ترین ماده غذایی در آمریکا در سال ۲۰۲۲

 تخم مرغ؛ گران ترین ماده غذایی در آمریکا در سال ۲۰۲۲
بسیاری از اقلام مواد غذایی در سال ۲۰۲۲ در آمریکا گران شدند تا آنجا که سبد غذایی بسیاری از خانواده های آمریکا کوچک شد و برخی نیز دچار مشکل شدند اما هیچ کالایی مانند تخم مرغ در بازار این کشور گران نشده است.

 طبق داده‌های اداره آمار کار آمریکا ، امسال و تا پایان ماه نوامبر، قیمت تخم‌مرغ در این کشور ۴۹ درصد افزایش یافت.

شبکه سی ‌ان ‌ان آمریکا در گزارشی درباره علل گرانی این ماده غذایی نوشت: از اوایل امسال، شیوع آنفلوانزای مرگبار پرندگان باعث کاهش تعداد طیور به ویژه بوقلمون ها و مرغ های تخم گذار در آمریکا شده است. این یکی از دلایل افزایش بی‌رویه قیمت های تخم مرغ در این کشور است اما افزایش هزینه های خوراک و انرژی برای تولیدکنندگان و همچنین تقاضای فزاینده در فروشگاه‌ها بر این قیمت ها تاثیر بیشتری گذاشته است.

بر اساس گزارش سی ان ان، کارشناسان معتقدند قیمت تخم مرغ به اوج قیمت خود رسیده است اما تا زمانی که این شرایط بهبود نیابد، مردم باید برای خرید تخم مرغ در فروشگاه‌های مواد غذایی هزینه بیشتری بپردازند.

آنفلوانزای مرغی چندین ماه است که در آمریکا به یک مشکل مهم تبدیل شده است اما در هفته های اخیر قیمت های عمده فروشی تخم‌مرغ رکورد زده اند.

تا هفته گذشته، قیمت‌ها برای ۹ هفته متوالی افزایش یافته که رکورد جدیدی را به صورت روزانه ثبت کرده است.

داده های مرکز اورنر بری نشان می دهد که روز جمعه، بهای تخم مرغ به ۵ دلار و ۴۶ سنت در ازای هر ۱۲ عدد رسید. این قیمت در مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱ دلار و ۷۰ سنت بود.

به گفته کارشناسان، تولید کافی برای حمایت از تقاضای فوق العاده قوی که امسال بازار شاهد آن بود، وجود ندارد. عرضه به دلیل آنفلوآنزای کشنده پرندگان محدود شده است.

شیوع کنونی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از حدود فوریه در ایالات متحده آمریکا آغاز شد و در طول سال ادامه یافته است.

برایان ارنست، اقتصاددان ارشد حوزه پروتئین حیوانی در مرکزکباانک، خاطرنشان کرد: آخرین شیوع عمده آنفلوانزای پرندگان در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۵ بود اما این شیوع تا ماه ژوئن همان سال کنترل شد.

وی افزود: امسال، ما همچنان شاهد کاهش جمعیت پرندگان در طول سال بوده‌ایم و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ شاهد از دست رفتن تعداد بیشتری از پرندگان باشیم.

به گفته وزارت کشاورزی آمریکا، تاکنون حدود ۶۰ میلیون پرنده به دلیل این بیماری از بین رفته اند که از این تعداد، حدود ۴۳ میلیون مرغ تخم گذار هستند.

مدیر یکی از شرکت های عرضه تخم مرغ گفته است که افزایش هزینه های سوخت و حمل و نقل ، خوراک پرندگان و نیز سایر هزینه ها از دیگر عوامل افزایش قیمت است.

به گفته وی، همچنین تقاضا در ایام تعطیلات و زمستان بیشتر است زیرا خانواده ها بیشتر در خانه پخت و پز می کنند و تخم مرغ بیشتری از جمله در وعده صبحانه مصرف می کنند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com