تشدید مشکل کمبود نقدینگی دامداران

 تشدید مشکل کمبود نقدینگی دامداران
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران از عرضه مدت‌دار نهاده‌های خوراک دام به دامداران خبر داد و دلیل آن را تشدید مشکل نقدینگی دامداران برای تأمین هزینه های تولید عنوان کرد.


فرهاد اکبری، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران، با اشاره به افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید در صنعت دامپروری کشور، اظهار کرد: در بین مؤلفه‌های تولید، اثر افزایش قیمت نهاده‌های خوراک دام بر بالا رفتن هزینه تولید بیش از همه بوده است.

وی ادامه داد: امروز عدم توان مالی دامداران برای تأمین نهاده‌های خوراک دام تبدیل به اصلی‌ترین مشکل آن‌ها در ادامه تولید است.

به گفته وی؛ عدم توان مالی دامداران برای خرید نهاده‌های خوراک دام، به دلیل تولید به زیان و پرداخت بهای شیر خام با چک‌های دو تا سه ماهه است.

اکبری اظهار کرد: علاوه بر اینکه کارخانه‌های لبنی بهای شیر خام را به دامداران با چک‌های دو تا سه ماه می‌دهند، بسیاری از آن‌ها حاضر به پرداخت بهای شیر به قیمت مصوب تعیین شده نیز نیستند.

وی یادآور شد: بر اساس آخرین قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار، هر کیلوگرم شیر خام ۳. ۲ درصد چربی و سه درصد پروتئین درب دامداری باید ۱۲ هزار تومان از دامداران خریداری شود اما، همواره قیمت خرید شیر خام از دامداران کمتر این بوده است.

اکبری با تأکید بر اینکه حتی اگر شیر خام با قیمت مصوب از دامداران خریداری شود به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها، تولید شیر با زیان انجام می‌شود، افزود: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید، در حال حاضر تولید هر کیلوگرم شیر خام ۱۵ هزار تومان برای دامداران تمام می‌شود.

وی زیان ۳ هزار تومانی در تولید هر کیلوگرم شیر را برای دامداران، تهدیدی جدی برای آینده تولید شیر و لبنیات کشور دانست.

اکبری با انتقاد از بی‌توجهی دولت در حمایت از دامداران و حل مشکلات آن‌ها، خبر داد: اتحادیه مرکزی دامداران ایران برای حل بخشی از مشکل دامداران در تأمین نهاده‌های خوراک دام، اقدام به عرضه مدت‌دار نهاده‌ها کرده است.

وی توضیح داد: اتحادیه مرکزی، نهاده‌های خوراک دام را تأمین و با کمک اتحادیه‌های استانی به دامداران به صورت پرداخت دو ماهه عرضه می‌کند.

اکبری شرایط دامداران برای برخورداری از این طرح را عضویت در اتحادیه های استانی عنوان کرد.

وی گفت: اعضا اتحادیه های استانی می‌توانند بر اساس تعداد دام‌های خود در واحد دامداری، نهاده دریافت و بهای آن را ۲ ماه بعد پرداخت کنند.

اکبری با بیان اینکه پرداخت بهای این نهاده‌ها بدون سود است، افزود: این اقدام اتحادیه مرکزی تنها با هدف کاهش سرعت حرکت صنعت دامپروری کشور به سمت نابودی است.

رئیس هیت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران معتقد است؛ اقدام اتحادیه مرکزی برای تحویل نهاده‌های خوراک دام به شکل مدت دار، به تنهایی برای نجات صنعت دامپروری کشور کافی نیست و  برای طولانی مدت امکان ادامه آن وجود ندارد.

اکبری همچنین از درخواست دامداران برای افزایش نرخ مصوب شیر خبر داد و گفت: پاسخ مسئولان به این درخواست این بود که در حال حاضر افزایش قیمت مقدور نیست اما، ما پیگیری این خواسته دامداران برای تداوم و پایداری تولید هستیم.

وی بر این باور است؛ در صورت ادامه زیان دامداران اثر آن تا چند ماه آینده با کاهش تولید و عرضه شیرخام و افزایش جهشی قیمت‌ محصولات لبنی در بازار قابل مشاهده خواهد بود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com