در تنظیم بازار جایگاهی برای مرغداران نیست

 در تنظیم بازار جایگاهی برای مرغداران نیست
اسفندماه سال گذشته بود که دفتر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه غرب کشور راه‌اندازی شد که پس از حدود 4 ماه از شکل‌گیری این انجمن نخستین سمینار اعضای انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه و واحدهای مرغ مادر گوشتی غرب کشور با حضور تنی چند از مسئولان کشوری و مدیرکل دفتر طیور و مدیران مزارع پرورش مرغ مادر گوشتی استان‌های غرب کشور در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی شهرستان همدان تشکیل شد.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه غرب  کشور با تشریح وضعیت اقتصادی ایران گفت: اقتصاد ایران ظرف 8 سال از ریل خود خارج شد که انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، خروج بودجه از ریل برنامه‌ریزی، انحراف 72 درصدی بودجه با اعلام دیوان محاسبات برای سال 87 و افزایش حجم نقدینگی از 84 هزار میلیارد تومان به 430 هزار میلیارد تومان از دلایل رکود اقتصاد ایران محسوب می‌شود.
حسن مهربانی یگانه، با ارائه آمار بانک مرکزی، رشد اقتصادی، رشد بخش صنعت و معدن و رشد بخش خدمات را از سال 84 رو به کاهش عنوان کرد که تنها بخش کشاورزی رشد مثبتی داشته است.
وی ایران را چهارمین کشور از لحاظ داشتن نرخ تورم پس از بلاروس، اتیوپی و ونزوئلا دانست که نرخ تورم، افراد کم‌درآمد را بیشتر تحت فشار قرار داده است.
وی گفت: بر اساس اعلام وزارت کار در سال 1391 تعداد1750 واحد تولیدی مجبور به تعدیل نیرو شدند.
وی با بیان اینکه در انتخاب فردی که فرمان اقتصاد کشور را در دست دارد، بسیار باید دقت شود، اظهار داشت: کشور ترکیه با به‌کارگیری معاون بانک جهانی به عنوان وزیر دارایی ترکیه در شرایط سرسام‌آور نرخ تورم این کشور را پس از 3 سال، به رقم قابل قبولی رساند که چنین سیاست‌هایی نیز باید در کشور ما اعمال شود.
مهربانی‌یگانه تعداد زیاد خریدار و فروشنده، قیمت‌پذیری خریداران و فروشندگان، آزاد بودن ورود و خروج به بازار صنعت طیور، داشتن اطلاعات کافی از وضعیت بازار، یکسانی و همگنی کالاهای عرضه شده و نبود سود متعارف برای تولیدکنندگان این عرصه را از عوامل کاهش رقابت در صنعت طیور عنوان و خاطرنشان کرد: افزایش قیمت و نوسان قیمت نهاده‌ها چون ذرت، کنجاله سویا و... موجب افزایش قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان می‌شود که 60 درصد افزایش قیمت در سال‌های 91-90 به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها بوده است و حدود 70 درصد از هزینه تولید گوشت مرغ مربوط به هزینه خوراک است.
وی بیشترین نوسان قیمت را در قیمت جوجه یکروزه سپس تخم‌مرغ عنوان کرد و افزود: رفته‌رفته تعداد مراتع و دام‌ها رو به کاهش است که برای تأمین گوشت قرمز مورد نیاز مردم سالانه 210 هزار تن با 5/1 میلیارد دلار اعتبار واردات داریم و البته نکته مثبتی که برای سلامتی جامعه وجود دارد اینکه بتدریج مردم از گوشت قرمز روی گردانده و مرغ را جایگزین می‌کنند.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه غرب  کشور بیماری را مهمترین ریسک در صنعت پرورش طیور بیان و تصریح کرد: ریسک نقدشوندگی، ریسک نرخ ارز (با توجه به اینکه نهاده‌های صنعت طیور عمدتاً وارداتی است)، ریسک اعتباری یا نکول از جمله ریسک‌های این صنعت است که ایجاد سیستم یکپارچه تولید به منظور انضباط و تعادل در تولید، کنترل بیماری‌ها و به تبع آن حفظ منابع مالی، تقلیل ریسک‌های متعدد صنعت طیور و در نتیجه جلوگیری از هدر رفتن سرمایه ملی، حذف شکل کنونی واسطه‌گری، کاهش وابستگی به آمیخته خاص، مدیریت واردات و صادرات ابزار مناسب دولت در مدیریت و تولید و برنامه‌ریزی در سطح کلان است.
وی در ادامه با مقایسه بازار جهانی و داخلی، افزایش نرخ تورم ذرت از سال 90 تا 91 در بازار جهانی را 4 درصد عنوان کرد که این نسبت در بازارهای داخلی 26 درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین کنجاله سویا در بازار جهانی 35 درصد و در بازار داخلی 115 درصد افزایش قیمت داشته و نکته حائز اهمیت اینکه سهم ایران از صادرات جهانی مرغ و تخم‌مرغ نزدیک به صفر است.
مدیرکل دفتر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم کشور نیز با بیان اینکه تولیدکنندگان سربازان واقعی جبهه اقتصاد کشورند، گفت: با وجود مشکلات بسیار در صنعت طیور، وضعیت این صنعت به لحاظ رشد کمی و کیفی گویای سرمایه‌گذاری عظیم و برجسته در کشور است که اگر به درستی از ظرفیت‌ها استفاده شود، از لحاظ تولید می‌توانیم پنجمین کشور جهان باشیم و سالانه بیش از یک میلیارد و 100 میلیون جوجه تولید نماییم.
ترکاشوند ادامه داد: سال گذشته 20 هزار تن صادرات مرغ داشتیم که در این صنعت به ایجاد ظرفیت‌ جدید نیازی نداریم و باید به افزایش بهره‌وری و راندمان از ظرفیت‌ها فکر کنیم و از سوی دیگر به دلیل مشکلات اقتصادی جامعه در بخش تولید و امور دام همکاران تحت فشارند که باید به فکر ایجاد ظرفیت جدید باشند.
وی وجود مشکل نقدینگی را از مهمترین مشکلات صنعتگران این حرفه دانست و افزود: تولیدکنندگان این عرصه نیاز نقدینگی خود را از طریق سرمایه خود، یا تسهیلات بانکی و عمدتاً از بازار تأمین می‌کنند که با هزینه بسیار بالایی تأمین می‌شود و همین امر موجب افزایش قیمت تمام شده و کاهش قدرت رقابت تولید می‌شود که احیای ردیف اعتبارات نقدینگی و تقویت صندوق طیور از راهکارهای حل این مشکل است.
همچنین با خرید سهام و افزایش سرمایه در تنظیم بازار نهاده‌ها و اصلاح ساختار مدیریتی صنعتی می‌توان به این مشکلات خاتمه داد که امیدواریم دولت یازدهم به این مسائل اساسی و کلیدی توجه کند.
محمدرضا گندمی، عضو هیأت مدیره شرکت طیور بهار و تولیدکننده جوجه یکروزه در کرمانشاه نیز یکی از بزرگترین مشکلات را نبود اتحاد تولیدکنندگان عنوان و خاطرنشان کرد: راه‌اندازی زنجیره تولید، متمرکز شدن عرضه کود مرغ و تزریق نقدینگی از مهمترین راهکارهای رفع مشکلات تولیدکنندگان است.
در ادامه مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی همدان از واگذاری مدیریت جوجه‌ریزی به اتحادیه سراسری مرغداری خبر داد و گفت: در تنظیم بازار جایگاهی برای تشکل مرغداران نیست که باید مورد توجه قرار گیرد.
داوود شعبانلو گفت: به منظور اجرای سیاست اصل 44 قانون اساسی بخش کشاورزی خصوصی‌ترین بخش در کشور است که 95 درصد بخش کشاورزی خصوصی است.
وی تجدید نظر در اولویت‌های صنعت مرغداری، ساماندهی و توانمندسازی تشکل‌ها و حاکمیت تفکر صادرات در صنعت مرغداری را راهکارهای موجود برای حل مشکلات تولیدکنندگان بیان کرد.
مدیرعامل شرکت طیور استان همدان نیز گفت: در صورتی که سهم 30 درصد یارانه تولید اختصاص یابد و مشکل نقدینگی تولیدکنندگان حل شود، تولیدکنندگان انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند.
حمیدرضا محمدی توسعه کشاورزی مرغ مادر را یکی از ارکان تولید عنوان و خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان از دولت انتظار حمایت دارند که اگر اعتبارات خوبی به رگ تولیدکنندگان تزریق شود، عملکرد بهتری شاهد خواهیم بود.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان همدان هم با بیان اینکه بیش از 142 هزار نفر بهره‌بردار در بخش کشاورزی در استان فعالیت دارند، گفت: فعالیت 176 هزار نفر در زمینه دام، طیور و زنبور عسل ثبت شده است.
نظرپور افزود: میانگین بارندگی بلندمدت استان در گذشته حدود 330 میلیمتر بوده که متأسفانه سال گذشته به 239 میلیمتر رسیده و نسبت به بلندمدت 27 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم که با وجود افت سالیانه حدود یک مترمکعب آب‌های زیرزمینی به میزان 2 میلیون و 900 هزار تن انواع علوفه در استان تولید می‌شود که حدود 2 میلیون و 200 هزار تن از این مقدار علوفه در استان به مصرف دام‌های موجود می‌رسد و بقیه به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com