ضرورت اقدام پیشگیرانه از سوی دامداران و دامپزشکان در رابطه با تب کریمه کنگو

 ضرورت اقدام پیشگیرانه از سوی دامداران و دامپزشکان در رابطه با تب کریمه کنگو
دکتر سیدمحمد علوی بامداد دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه تب کریمه کنگو با علائم ویروسی مانند دردهای عضلانی و سر درد بروز پیدا می‌کند اما ویژگی خاص این بیماری تمایل آن به خون‌ریزی است افزود: اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است اما در موارد شدید و حاد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کشنده است.

وی همچنین در خصوص مرگ یک نفر در استان خوزستان بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو با تایید اینکه این مورد فوت مربوط به ۱۵ اردیبهشت‌ماه است اظهار داشت: فرد فوت شده یک زن باردار از شادگان بوده که به بیمارستان امام خمینی اهواز اعزام شده بود و پس از بررسی‌ مشخص شد مبتلا به تب کریمه کنگو است. 

علوی افزود: همچنین پس از آن در منطقه عین ۲ اهواز یک فرد مبتلا به کریمه کنگو شناسایی شد که بلافاصله تحت درمان قرار گرفت.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در سال جاری تنها ۲ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در خوزستان شناسایی شده که این موارد نسبت به آمارهای سال‌های گذشته قابل انتظار است هر چند لازم است سازمان دامپزشکی اقدامات پیشگیرانه ای در این خصوص انجام دهد.

وی افزود: بسیار تعجب‌ برانگیز است که این مورد فوت که مربوط به یک ماه پیش بوده اخیرا پررنگ شمرده شد و مورد توجه قرار گرفت.

علوی با بیان اینکه تب کریمه کنگو از سال ۷۸ به صورت یک بیماری مشترک انسان و دام در خوزستان شناسایی شد افزود: این بیماری از دام به انسان و از طریق نیش کنه به انسان منتقل می‌شود. 

اسهال، افت پلاکت، خونریزی ارگان‌های حیاتی و نارسایی ریه از جمله دلایل مرگ در افراد مبتلا به ویروس تب کریمه کنگو است.

پرهیز از خرید گوشت‌ دامی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه می‌شود ، نگهداری گوشت به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد در یخچال ، پرهیز از ذبح دام در منازل و معابر عمومی و استفاده از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس از سوی افرادی که با ذبح دام سرو کار دارند همچنین ضد عفونی کردن ابزار پس از ذبح و دفع بهداشتی خونابه‌ از جمله اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com