فرصت ایران برای صادرات محصولات پروتئینی

 فرصت ایران برای صادرات محصولات پروتئینی
حرف و حدیث در بازار محصولات پروتئینی بالا گرفته است. چیزی به فرا رسیدن عید نوروز نمانده است، گوشت قرمز چهار هزار تومان گران شده است و برخی افراد کمبود دام را علت گرانی گوشت و برخی دیگر صادرات این محصول را عامل گرانی آن می‌دانند.
در حال حاضر هم با وجود اینکه در زمینه تولید گوشت قرمز‌ مشکلی وجود ندارد‌ اما شواهد حاکی از آن است که روسیه قرار است به ایران گوشت صادر کند. بر همین اساس رییس سازمان دامپزشکی از تایید بهداشتی واردات گوشت قرمز روسی خبر داد.
مصرف سرانه پایین
اما در همین رابطه دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران در خصوص ظرفیت و توان کشور برای تولید فرآورده‌های گوشتی گفت: کشور ما چار‌چوب و ساختار اولیه برای تولید فرآورده‌های گوشتی سالم را داراست اما امیدواریم در طول برنامه ششم با برنامه‌ریزی درست به قیمت رقابتی برای صادرات محصولات پروتئینی به منطقه خاورمیانه و کل جهان دست پیدا کنیم.
مجید افلاکی با تاکید براینکه در برنامه ششم توسعه افزایش ظرفیت نسبی در تولید فرآورده‌های گوشتی مورد توجه است، تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه صورت گیرد نه تنها تولیدات ما به یک میلیون تن خواهد رسید، بلکه به شرط ثبات تا پایان پنج سال برنامه توسعه ششم به دو میلیون تن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
وی با بیان اینکه صنایع غذایی حدود 6/16 درصد از ارزش افزوده صنعت را تشکیل می‌دهد، خاطر‌نشان کرد: حدود شش ماه تا یک سال آینده، آثار لغو تحریم‌ها قابل مشاهده‌تر خواهد بود و با وجود رسیدن به آن شرایط می‌توانیم خط جدیدی را برای راه‌اندازی صنایع غذایی راه‌اندازی کنیم.
افلاکی اظهار کرد: یکی از مسایلی که در حال حاضر باید به آن توجه شود، این است که باید در طی برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در زمینه گوشت و فرآورده‌های گوشتی، استراتژی‌های ما در زمینه کشاورزی و تهیه و تولید محصولات در اختیار خارجی‌های شرکت‌کننده در این نمایشگاه‌ها قرار گیرد.
وی گفت: همچنین لازم است سرمایه‌گذاری‌های لازم در زمینه کشاورزی، دامداری و کشاورزی انجام شود تا به تبع آن ماده اولیه ارزان‌تری در اختیار تولیدکنندگان قرار ‌گیرد تا با این وجود، کشور ما بتواند در زمینه صادرات محصولات پروتئینی به خارج از کشور قدم بردارد.
دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران افزود: در سال 1391، روند تولید انواع فرآورده‌های گوشتی 500 هزار تن بود در صورتی که مصرف سرانه گوشت در ایران نسبت به کشورهای همسایه خودش بسیار پایین است به طوری که مصرف گوشت به صورت سالانه در ایران 9/5 کیلوگرم در سال است در صورتی که در کشوری مثل ترکیه، مصرف سرانه گوشت به 28 کیلو‌گرم در سال می‌رسد.

بازار محصولات غذایی حلال
فخاری، دبیر کل موسسه جهانی حلال نیز در رابطه با اهمیت محصولات پروتئینی حلال گفت: محصولات حلال علاوه بر اینکه استانداردهای لازم را مانند گوشت‌های تولید‌شده دیگر در جهان داراست، مزیت دیگری دارد که با استاندارد حلال تولید می‌شود و حتی برخی افراد که مسلمان هم نیستند، از گوشت حلال استفاده می‌کنند چرا که بر این باور هستند که محصولات غذایی حلال، بهداشتی‌ترند.
وی با بیان اینکه تجارت محصولات غذایی حلال، بازار دو هزار میلیارد دلاری دارد، خاطر‌نشان کرد: به دلیل تمایل مصرف‌کنندگان به استفاده از محصولات غذایی حلال، همه کشورها به دنبال تولید محصولات غذایی حلال هستند چرا‌که این موضوع می‌تواند سود‌آوری بالایی را برای آنها داشته باشد.
فخاری اظهار کرد: با توجه به مورد پسند بودن محصولات غذایی حلال در جهان، باید کشوری مثل ایران که 99 درصد جمعیت آن مسلمان هستند، در راستای تولید محصولات حلال تلاش کند چرا‌که تمایل واردکنندگان محصولات غذایی حلال برای خرید از کشور ایران با این جمعیت مسلمان بسیار بیشتر است و به کشور ما اعتماد زیادی دارند.
وی افزود: با وجود مشکلات بسیاری که در زمینه صنعت وجود دارد، تولیدکنندگان ایرانی باید تلاش کنند تا در ارائه محصولات گوشتی حلال به بازار از رقبای خود عقب نمانند.

عراق فرصتی برای صادرات
همچنین نجاتی‌نیا رایزن ایران در عراق گفت: مرزهای عراق برای صادرات باز است.
عراق بازاری پر از مصرف‌کننده می‌باشد و ناچار است تا از ایران واردات داشته باشد بنابراین فرصت مناسبی برای ایران وجود دارد تا در زمینه صادرات محصولات پروتئینی وارد عمل شود.
زیرا به دلیل مشکلات قطعی برق و گاز و‌... که در عراق وجود دارد، این کشور به دنبال محصولات آماده غذایی است.
وی گفت: سالانه حدود 5/2 تا 3 میلیون تن محصولات پروتئینی وارد عراق می‌شود. بنابراین فرصت بسیار مناسبی است تا در زمینه صادرات محصولات پروتئینی حلال دست به کار شویم.
نجاتی‌نیا گفت: تاکنون تجارت ما جهانی نبود و مخصوص تاجران مرزی بود اما در حال حاضر‌ با برداشته شدن تحریم‌ها می‌توان تجارت را به صورت جهانی انجام داد.
وی همچنین در خصوص دستاوردهای برجام برای کشور اظهار کرد: مهم‌ترین دستاورد برجام برای تجارت خارجی کشور، باز شدن سوئیفت‌های بانکی به صورت ال سی است.
وی همچنین در خصوص پیوستن ایران به wto گفت: در خصوص پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی خیلی خوشبین نیستیم ولی امیدواریم به زودی ما را در این سازمان راه دهند.گفتنی است نمایشگاه بین‌المللی و تخصصی محصولات پروتئینی حلال و صنایع وابسته از 26 تا 29 مهر‌ماه 95 در نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود و مسوولان برگزاری این نمایشگاه در حال مذاکره با کشور هند و نمایشگاه حلال هلند هستند و همچنین ممکن است تا پاویونی از محصولات ارگانیگ هم در این نمایشگاه قرار بگیرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com