6 نکته در مورد خوراک پولت ها برای افزایش تولید تخم مرغ

6 نکته در مورد خوراک پولت ها برای افزایش تولید تخم مرغ
مدیریت وزن بر اساس سن نکته کلیدی برای به حداکثر رساندن عملکرد در پولت های تخم گذار است
معمولا محوریت بحث های متخصصان تغذیه پولت های تخم گذار نیست؛ با این حال برنامه پرورشی موفقیت آمیزی می تواند کلید عملکرد بهتر آن ها در طول زندگی باشد. پولتی که زودتر از موعد به سن بلوغ رسیده است ممکن است زودتر نیز تخم گذاری را شروع کند، اما تولید تخم مرغ این پولت در طول زندگی کم تر و اندازه تخم نیز کوچکتر است و به همین دلیل نیازمند برنامه پرورش کارآمدی است تا در زمان و با شرایط مناسب تخم گذاری کند.
در این مقاله به 6 نکته راهنمایی اشاره می کنیم که هدف آن ها تولید بهتر پولت ها در زمان قرار گرفتن در لانه برای تخم گذاری است.

1- وزن پولت در زمان بلوغ نکته ای کلیدی
اندازه بدن، طول پاها و حتی ترکیبات بدن پولت، در شرایط امروزی اهمیت بسیار کمتری نسبت به اندازه وزن آن ها دارد. مرغ های تخم گذار سفید باید در 18 هفتگی وزن متوسط 1,250 گرم داشته باشند. مرغ های تخم گذار قهوه ای که سنگین تر هستند باید در 18 هفتگی 1,500 گرم باشند. اگر وزن پولت ها خیلی بیشتر است، به این دلیل است که بیش از آن چه که نیاز داشتند دانه خورده اند و این زیاد خوردن را تا آخر عمر نیز ادامه می دهند تا بتوانند به نیازهایشان جواب دهند. برعکس، پولت های سبک تر اقتصادی تر می باشند اما بعد از چند بار تخم گذاری پیک تولید آن ها افت خواهد داشت.

2- خوراک بر اساس وزن

تمامی کمپانی های ذخیره کننده ژن، راهنمایی برای وزن متناسب با سویه های خود دارند. این راهنماها که به شکل جدول و نمودار می باشند اغلب همراه با جدول زمانی و دستورالعمل های تغذیه هستند که نشان می دهند در هر هفته از رشد پولت چه میزان خوراک لازم است. تمامی این نوع اطلاعات باید به عنوان اساس و پایه برای برنامه غذایی فارم ها تلقی شود. عددها باید نشان دهنده شرایط و وضعیت فارم باشند. در نتیجه ضروری است که پولت ها به طور مرتب وزن شوند تا جیره غذایی آن ها بر اساس وزن واقعی و وضعیت آن ها برنامه ریزی شود. به این منظور، باید تعداد کافی از پولت ها را وزن کرد تا معرف و نمونه وزن کل گله باشند.

3- پولت های سنگین پیک تولید را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند

بر خلاف راهنماهای رسمی منتشر شده، تجربه در سطح تجاری اغلب نشان داده است که پولت های سنگین وزن تر می توانند پیک تولید را برای مدت طولانی تری حفظ کنند. این وزن اضافی تا 5 درصد بیشتر از وزن معمول پیشنهاد می شود. هدف از داشتن این وزن اضافی متوازن نمودن هر گونه کمبود غذایی در طول پیک تولید است. به همین دلیل چند گرم اضافه وزن به ویژه برای وضعیت پوسته تخم مرغ مفید تلقی می شود. خوراک اضافی مورد نیاز ارزش و بهای کمتری نسبت به تخم مرغ های اضافی تولید شده دارد.

4- نگهداری گله های دارای کمبود وزن در رژیم غذایی بهتر برای مدت طولانی تر
تقریبا قابل توجیه است که در شرایط فعلی و محلی میزان رشد طیور با تاخیر همراه باشد. شرایطی از قبیل هوای گرم، قرار داشتن در وضعیت بعد از وقوع بیماری یا اشتباه در ارسال خوراک. در طول وزن کشی هفتگی نمونه های پولت، ممکن است متوجه شوید که وزن آن ها کمتر از حد معمول نسبت به سنشان است. در این صورت، اگر قبلا بیشترین میزان خوراک را با توجه به نژادشان نخورده اند، می توانید میزان خوراک آن ها را بیشتر کنید و یا خوراک باکیفیت تری را به آن ها بدهید تا رشد کنند. این روند باید به صورت تدریجی صورت گیرد تا پولت به یک باره افزایش وزن پیدا نکند زیرا در صورت اضافه وزن ناگهانی مجبور است به همان میزان مورد انتظار وزن کاهش پیدا کند. مجددا تاکید می کنیم که منحنی وزن واقعی را دنبال کنید، نه راهنمای ایده آلی که بر حسب زمان تجویز شده است.

5- متوقف نکردن روند رشد در گله های دارای اضافه وزن
ممکن است که وزن گله پولت ها سنگین تر از وزن ایده آل باشد به ویژه زمانی که پرورش دهنده می خواهد مطمئن شود که پولت ها شروع کار خوبی خواهند داشت. در این صورت، به شدت توصیه می شود که هرگز به یک باره وزن پولت ها را کاهش ندهید. به جای کاهش وزن ناگهانی، میزان خوراک ورودی متناسب با سنشان را بدهید تا به وزن ایده آل برسند. سپس می توان آن ها را به مرحله ای دیگر از رژیم غذایی برد. طیور باید به رشد خود ادامه دهند و نباید رشد آن ها را متوقف نمود تا وزنشان به میزان مورد انتظار برسد.

6- رژیم قبل از تخم گذاری خوراک داده شود یا خیر؟

بسیاری از متخصصان پیشنهاد می کنند که از دو هفته قبل از شروع تخم گذاری رژیم غذایی آغاز شود. اغلب از 16 تا 18 هفتگی برای بسیاری از سویه ها تخم گذاری آغاز می شود. این رژیم غذایی باید درست شبیه همان رژیمی باشد که قبلا به پولت داده می شد اما این بار همراه با کلسیم. رژیم غذایی رشددهنده کمتر از 1 درصد کلسیم دارد در حالی که رژیم غذایی پیش از تخم گذاری اغلب دو برابر این مقدار کلسیم دارد. این امر موجب می شود که میزان کلسیم موجود در تخم مرغ بیشتر شود و نیاز روزانه به کلسیم را برای مصرف کننده تامین نماید. با این جال، برخی از متخصصان تعذیه نگران آسیب های کلیوی هستند که می تواند ناشی از میزان بالای کلسیم در تخم مرغ ها باشد. این نکته بر عهده پرورش دهنده است تا بتواند میانه روی را در کار خود امتحان کند و ببیند که آیا نیاز به رژیم غذایی قبل از تخم گذاری هست یا خیر و اگر نیاز است چه مدت این رژیم باید اعمال شود. برخی از متخصصان نیز معتقدند که اگر پولت پیش تر رژیم غذایی خوبی را دنبال می کرده، نیازی به رژیم غذایی قبل از تخم گذاری نیست.

نویسنده : یوآنیس ماورومیشالیس (IOANNIS MAVROMICHALIS)

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com