6 کار ضروری برای محافظت از دام در زمستان

6 کار ضروری برای محافظت از دام در زمستان
تغذیه و مدیریت گله در زمستان نکات بسیاری را در بر می گیرد اما چند نکتۀ اساسی وجود دارد که تمامی تولیدکنندگان و گله داران بایستی در لیست کارهای اصلی خود در زمستان قرار دهند.
آن دسته از گله هایی که در بهار گوساله به دنیا می آورند زمستان را به عنوان فصل تولید مثل می دانند که در طی آن بایستی گله را برای زایمان و شیردهی آماده سازند.
آن دسته از گله هایی که در پائیز گوساله به دنیا آورده اند در این زمان علاوه بر اینکه در شیردهی کامل به سر می برند بایستی وزن بدنشان را در زمان هایی که تحت استرس های محیطی قرار می گیرند ثابت نگه داشت. به هر حال در هر دوی این مقاطع، فاصلۀ زمانی مابین پائیز تا فصل سرسبز بهار زمانی است که بایستی با اعمال مهارت های مدیریتی و تغذیه ای به افزایش کارایی و بهره وری، و کاهش هزینه ها منتج گردد.

چند نکتۀ مهم در این راستا وجود دارد که در ذیل به ذکر آنها می پردازیم:
1.کنترل وضعیت جسمانی . ارزیابی وضعیت بدن حیوان به منزلۀ ارزیابی وضعیت تغذیه ای اوست. کار سختی نیست و بایستی روزانه انجام شود. وضعیت ظاهر فوقانی و ستون فقرات، سرسینه، دنده ها، شکم و پهلوها جاهایی هستند که می بایست ارزیابی گردند. زاد و ولد گاوهای لاغر معمولاً دیر به دیر صورت می گیرد، آغوز شیرشان کیفیتی پایین تر دارد و گوساله های متولد شده از آنها وزنی کمتر دارند. باروری در گاوهای چاق کمتر، زایمان سخت تر، تولید شیر کمتر و بازدهی پایین تر است. برای بازدهی نیازی نیست که تمامی گاوها در یک وضعیت جسمی همسان باشند اما در مجموع، قرار گرفتن در یک وضعیت جسمانی متعادل در گله، نشان می دهد که آنها به خوبی با محیط و برنامۀ مدیریتی تطابق یافته اند.

2.تست علوفۀ خوراکی . تست علوفه از اهمیت بالایی برخوردار است و می توان آن را نوعی سرمایه گذاری برای بازدهی دام دانست. از آنجائیکه آب موجود در خوراک بیشترین متغیر در میان مواد غذایی خوراک محسوب می گردد بنابراین به هنگام فرمول بندی و ترکیب خوراک دانستن میزان رطوبت موجود در مواد اولیۀ خوراک بسیار حائز اهمیت است. با توجه به تنوع و میزان در دسترس بودن مواد اولیۀ خوراک، ترکیب تغذیه ای ایده آل می تواند در سودآوری گله بسیار مؤثر باشد. هرگز این اشتباه را نکنید که شکم حیوان را با موادی غیر از نیازهای تغذیه ای مورد نیاز پُر کنید. کارشناسان تست علوفه و پشتیبانی فنی را به منظور گرفتنِ بازدهی کامل توصیه می کنند.

3.بارداری گله را چک کنید. شناسایی گاوهای غیر بارور خود می تواند منجر به افزایش سرمایه گذاری های مدیریتی و سودآوری مالی گردد. با ذبح گاوهای مادۀ غیر بارور و حذف آنها از گله، به کاهش هزینۀ خوراک کمک کرده اید. و یا می توانید از آنها به عنوان گله ای جداگانه نگهداری کنید.

سازه های فولادی مهر جاوید

4.ضایعات خوراکی را به حداقل برسانید. مدیریت ضعیف علوفه و خوراک می تواند منجر به ضررهای بالای 20 درصد گردد. استفاده از ابزارهای فیدر خوراک و مقدار خوراکی که در اختیار حیوان قرار داده می شود حائز اهمیت است.

5.استرس سرمایی هزینه بر است؛ پس تا آنجا که ممکن است از گله در برابر سرمای هوا مراقبت کنید. با هر درجه کاهش دمای مطلوب بدن گاو، مقدار انرژی لازم برای هضم مواد مغذی %1 افزایش می یابد. باد، رطوبت، و عدم تابش نور خورشید نیز به آسیب ناشی از سرما می افزایند. به هنگام سرما و یخ بندان که باد با سرعت 10 تا 15 مایل در ساعت می وزد میزان انرژی لازم برای سوخت و ساز تا %30 افزایش می یابد. دو راه برای تأمین این میزان انرژی وجود دارد؛ یا بایستی گله میزان خوراک دریافتی را افزایش دهد یا خوراک با میزان انرژی بیشتری دریافت کند.

6.انگل های داخلی و خارجی بدن را کنترل کنید. انگل ها موجوداتی هستند که خیلی از بدن گله ذینفع می گردند. شپش ها از جمله عمده ترین انگل های برون زی هستند که در اوایل و در طول ماههای زمستان می بایست کنترل شوند. خارش و ریزش مو علائم آلودگی به شپش می باشد. انگل های درون زی موجب سوء هاضمه و مشکلات گوارشی می گردد. خسارات مالی ناشی از آلودگی انگلی سالانه میلیون ها دلار برآورد شده است. استفادۀ به موقع از انگل کش ها بایستی در اولویت برنامه های مدیریتی باشد.

شاید گله داری از ویژگی ها و روش های منحصر به فردی برخوردار باشد اما برخی تصمیم گیری های مدیریتی مشترک دارد که سوددهی را افزایش می دهد. تطبیق پذیری خوب با شرایط محیطی منجر به افزایش بازدهی گله و متعاقباً بالا رفتن بهره وری می گردد.               

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com