60 هزار میلیارد تومان یارانه نهاده‌های دامی به مردم نمی‌رسد

60 هزار میلیارد تومان یارانه نهاده‌های دامی به مردم نمی‌رسد
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان اعلام کرد: دولت توزیع دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی را در سال ۹۹ نصف کرده است.
مجید موافق قدیری، با بیان اینکه محدودیت‌های ارزی کشور باعث شده که دولت توزیع دلار ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی را در سال ۹۹ نصف و حداکثر به هشت میلیارد دلار محدود کند، گفت: آمار سه ماهه بانک مرکزی نشان می‌دهد که دولت برای تأمین همین میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی هم مشکلات جدی دارد.  وی با بیان اینکه برای همین است که هفته‌ای یک کالا را از لیست ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج می‌کند، گفت: بنابراین معادله پیچیده‌ای نیست که بگوییم دولت (با تخصیص ارز 4200 تومانی) حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه نهاده‌های دامی را به واردکننده می‌دهد. 
رئیس انجمن صنایع خوراک دام ادامه داد: واردکننده بخشی از یارانه را نگه می‌دارد و بقیه آن را منتقل می‌کند به دلال. دلال نیز بخشی از یارانه را نگه می‌دارد و بقیه آن را می‌دهد به عمده‌فروش. عمده‌فروش بخشی از یارانه را نگه می‌دارد و مابقی را به خرده فروش می‌دهد و تا کالای مورد نظر بدست مصرف‌کننده برسد چیزی از ۶۰ هزار میلیارد تومان یارانه نمانده است. اگر دولت ۶۰ هزار میلیارد تومان را مستقیماً به کارت مردم واریز کند، این یارانه به جای اینکه نصیب دلال رانتی شود، به همه مردم می‌رسد و به بهبود رفاه کمک می‌کند.
به گفته وی، این کار ضمن اینکه از التهاب بازار ارز می‌کاهد؛ البته رفاه دلال نیز کمتر می‌شود. در دو ماهه امسال دو میلیون و ۵۲۰ هزار و ۷۰۰ تن جو، کنجاله و ذرت به ارزش ۶۵۳ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار وارد کشور شده که از نظر وزنی واردات ذرت ۱۸ درصد افزایش، جو ۱۸ درصد کاهش و کنجاله سویا ۳۷ درصد کاهش داشته است.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام ادامه داد: همچنین از نظر ارزشی به ترتیب ۱۴ درصد افزایش، ۲۵ درصد کاهش و ۴۴ درصد کاهش ثبت شده است ضمن اینکه مجموع واردات این نهاده‌ها از نظر وزنی یک درصد کاهش و از نظر ارزشی نیز ۱۲ درصد کاهش داشته است.
 
نظرات شما
  •  

    فرزاد ابرهیمی گفت : ۹۹/۰۴/۰۴

    متاسفانه فساد و کلاهبرداری در کشور ما نهادینه شده و کاریش هم نمیشه کرد و فعلا باید با همین شرایط ساخت.
    آقای قدیری هم دارند برای بخش خودشون تلاش می کنند و دنبال این هستند که این سوبسید مستقیم به کارخانه های خوراک برسه -ولی این کار شدنی نیست چون اولا هر واحد پرورشی فرمول جیره مختص به خودش رو داره و بسته به شرایط لحظه ای فرآیند تولید خوراکش عوض میشه ،مثلا اینکه به علت یک بیماری خاص یا بوجود آمدن شرایط ویژه گله باید تا چند روز فقط از خوراک با انرژی بالا استفاده کنه یا بعلت بهم خوردن تعادل الکترولیتی یا عوامل محیطی باید چند روز خوراک با پتاسیم بالا به گله داده بشه و گرنه بازدهی به صفر خواهد رسید و خوراک آماده این انعتافپذیری رو نداره.
    دوم اینکه انحصار مستقیم نهاده به کارخانه های دام باز ایجاد رانت میکنه و افراد با نفوذ خیلی راحت به دان باکیفیت دسترسی پیدا می کنن و مابقی با تاخیر چند ماهه به دستشون میرسه و این چرخه باطل دوباره تکرار میشه...

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com