715 واحد مرغ گوشتی با ظرفیت تولید بیش از 14 میلیون قطعه در سال در کردستان

715 واحد مرغ گوشتی با ظرفیت تولید بیش از 14 میلیون قطعه در سال در کردستان
معاون امور تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در حال حاضر تعداد 715 واحد مرغ گوشتی با ظرفیت 14 میلیون و 138 هزار و 900 قطعه در استان مشغول به فعالیت هستند.
خالد جعفری افزود: 12 واحد مرغ مادر گوشتی به ظرفیت 300 هزار قطعه و 12 واحد مرغ تخمگذار به ظرفیت 468 هزار قطعه در استان کردستان دارای پروانه بهره برداری هستند.
وی گفت: همچنین یک واحد کارخانه جوجه کشی با ظرفیت 2 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار و با توان تولید 20 میلیون قطعه جوجه یک روزه در سال فعال است.
جعفری اظهار کرد: استان کردستان با توجه به نوساز بودن صنعت از نظر تجهیزات جزو استان های برتر بوده و همچنین در 6 سال گذشته ظرفیت مرغداری های گوشتی استان به سه برابر افزایش یافته و در کشور از نظر ظرفیت جزو قطب های مهم تولید گوشت مرغ است به طوریکه در پایان سال 94 با 3،8 درصد تولید کشور در منطقه غرب و شمال غرب رتبه اول و رتبه دهم را دارد.
وی اضافه کرد: از صنایع مرتبط با این فعالیت ها، هفت کشتارگاه صنعتی مرغ به ظرفیت 18 هزار قطعه درساعت، و همچنین 9 کارخانه اختصاصی خوراک طیور به ظرفیت سالیانه 240 هزار تن، یک واحد تولید مکمل خوراک طیور به ظرفیت 15 هزار تن در سال، چهار واحد ذرت خشک کنی به ظرفیت 62 هزار تن و نیزسه واحد فرآوری کود مرغی به ظرفیت 50 هزار تن در سال وجود دارد.
معاون امور تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بیان کرد: در زمینه پرورش سایر ماکیان نیز در استان چهار واحد پرورش شتر مرغ صنعتی با ظرفیت کلی 141 قطعه، 13 واحد نیمه صنعتی با ظرفیت کلی 400 قطعه، 2 واحد پرورش بوقلمون صنعتی با ظرفیت 4500 قطعه و 6 واحد پرورش بلدرچین به صورت نیمه صنعتی با ظرفیت 20 هزار قطعه در حال فعالیت هستند.
جعفری گفت: میزان اشتغال مستقیم بخش طیور استان سه هزار و 425 نفر بوده که اگر برای هر شغل مستقیم حداقل 3 نفر غیر مستقیم نیز در نظر گرفته شود، 10 هزار و 400 نفر به طورغیر مستقیم در این بخش فعالیت می کنند و در مجموع 13 هزار و 825 نفر در استان به این بخش وابسته اند و میزان سرمایه گذاری انجام شده هشت هزار و 500 میلیارد ریال (حدود 850 میلیارد تومان ) برآورد می شود.
وی با اشاره به اینکه مصرف سرانه گوشت مرغ استان 26 کیلو گرم است افزود: با توجه به اینکه جمعیت استان حدود 1 میلیون و 500 هزار نفر است که در این صورت با مصرف سرانه کل 39 هزار تن استان و با توجه به تولید 71 هزار تن در سال 94 که 32 تن مازاد تولید گوشت سفید مرغ خواهیم داشت که به بازار مصرف سایر استانهای مجاور و کشور هم جوار صادر خواهد شد، پیش بینی تولید در سال 95 به میزان 75 هزار تن است.
جعفری اضافه کرد: یکی از مهمترین پروژه های در حال اجرای بخش طیور پروژه بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای مرغداری است که با اجرایی شدن طرح هدفمند سازی یارانه ها در بخش کشاورزی این پروژه آغاز و با توجه به اعتبارات تخصیص یافته به مرغداری های استان از سال 89 به بعد در 2 بخش خود اجرایی و تسهیلات بانکی، تاکنون 360 واحد مرغداری به ظرفیت هفت میلیون و 600 هزار قطعه این پروژه اجرا شده است.
وی با بیان اینکه همزمان موضوع گاز رسانی به این واحدها نیز مد نظر قرار گرفته افزود: با همکاری شرکت گاز استان، گازرسانی به 372 واحد به ظرفیت 6 میلیون و 800 هزار قطعه انجام شد.
معاون امور تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان از تشکل های مرتبط با این صنعت به وجود یک اتحادیه شرکت های تعاونی مرغداران استان و 11 شرکت تعاونی مرغداران گوشتی در شهرستان های استان اشاره کرد و گفت: تعدادی از آنان مانند شرکت تعاونی مرغداران مریوان الگوی خوبی از نظر فعالیت بصورت زنجیره تولید گوشت مرغ و خدمات رسانی به اعضا است.
وی اضافه کرد: از سیاست های مهم صنعت طیور کشور تشکیل زنجیره های تولید گوشت مرغ بوده که در این راستا در استان پنج زنجیره تولید شناسایی و به مرکز معرفی شده که 2 زنجیره به نام گروه غرب دانه و زنجیره تعاونی مرغدارن مریوان ثبت و مورد موافقت قرار گرفته و سه زنجیره دیگر در دست اقدام است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com