آنفلوانزای پرندگان و توصیه‌های پیشگیرانه دامپزشکی زنجان

آنفلوانزای پرندگان و توصیه‌های پیشگیرانه دامپزشکی زنجان
مهمترین راهکار جهت مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان به مرغداران گفت:با توجه به فصل مهاجرت پرندگان که باعث ورود ویروس آنفلوانزای فوق حاد به منطقه شده و سپس به صورت غیرمستقیم (از طریق پرندگان وحشی مقیم مانند کلاغ، زاغ، گنجشک و یا از طریق وسیله نقلیه و سایر وسایل) به مزارع صنعتی وارد می‌شود، ضروری است نکات اعلامی این اداره کل را پرورش دهندگان طیورمد نظر قرار دهند.
آنفلوانزای پرندگان و توصیه‌های پیشگیرانه دامپزشکی زنجان
حاج کاظمی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به آنفلونزای فوق حاد پرندگان در استان زنجان گزارش نشده است بر رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای در نگهداری طیور صنعتی و طیور بومی روستایی تاکید کرد.
وی افزود: رعایت بهداشت فردی توسط صاحبان پرندگان زینتی مانند شستن دست‌ها و دفع بهداشتی فضولات پرندگان مذکور گامی مؤثر در پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است

نکات توصیه‌ای دامپزشکی زنجان

۱- انجام واکسیناسیون گله‌های طیور ضروری است، زیرا واکسیناسیون موجب فعال شدن دستگاه ایمنی بدن پرنده و در نتیجه افزایش ایمنی در مقابل بیماری‌ها می‌شود.
۲-به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و فضولات آن‌ها جلوگیری نمایید. در این ارتباط لازم است انبار دان و سالن پرورش برای اینگونه پرندگان غیر قابل نفوذ باشد و محوطه مرغداری فاقد هرگونه جاذبه‌ای برای ورود پرندگان وحشی باشد. ریخت و پاش دان و رها سازی کود در محوطه و وجود آبگیر و تجمع آب به هر شکل این جاذبه را ایجاد کند.
۳- از رفت و آمد غیر ضروری جلوگیری کرده و در صورت لزوم با رعایت کامل موارد بهداشتی تردد انجام شود.
آنفلوانزای پرندگان و توصیه‌های پیشگیرانه دامپزشکی زنجان
۴- تعویض کفش و لباس در هنگام ورود به مزرعه (شامل کارگران و بازدید کنندگان) ضروری است.
۵- حوضچه ضدعفونی درب ورودی مزرعه و ورودی سالن‌ها را فعال نگه دارید و در هنگام ورود به سالن شستن دست‌ها با آب و صابون و ضدعفونی آن‌ها و تعویض کفش یا حداقل برس‌کشی کف چکمه با مواد ضد عفونی کننده ضروریست. رعایت بهداشت و اصول قرنطینه در ورودی سالن به مراتب از محوطه با اهمیت‌تر است بطوریکه از آلوده نبودن کلیه وسایل، مواد، آب، دان و افراد ورودی به سالن باید اطمینان حاصل کنید.
۶- از رفت و آمد خودرو‌ها به داخل محوطه پاک جلوگیری شود و در موارد بسیار ضروری نسبت به ضدعفونی قسمت‌های بیرونی خودرو به صورت کامل اقدام شود.
۷- خودرو حمل تخم مرغ، کارتن تخم مرغ و دان قبل از ورود به مزرعه و یا بارگیری در مبدا مورد شستشو و ضد عفونی قرار گیرد.
۸- در واحد‌های تخمگذار ترتیبی اتخاذ شود تا تخم مرغ خوراکی به گونه‌ای به بیرون از مرغداری انتقال یابد که خودرویی وارد محوطه پاک نشود.
۹- کلیه رفت و آمد‌های افراد به واحد را ثبت و ضبط کنید.
۱۰- از حضور در بازار پرندگان زنده، محل‌های پرورش طیور، پارک پرندگان و به طور کلی محل تجمع پرندگان غیر از واحد خودتان خودداری کرده و ترتیبی اتخاذ کنید تا پرسنل واحد نیز همین ممنوعیت را اجرا کنند.
۱۱- از ورود پرنده جدید به واحد (بویژه در مزارع مرغ مادر) خودداری کنید.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com