افزایش اهمیت مسأله ی تامین خوراک در آینده

افزایش اهمیت مسأله ی تامین خوراک در آینده

تولیدکنندگان و پرورش دهندگان دام و طیور جهان باید خود را برای تامین نیاز رو به رشد در زمینه ی پروتئین حیوانی آماده سازند. در این راستا موضوعاتی از قبیل پایداری، سلامت دام، امکانات رفاهی، سودآوری و تغذیه ی صحیح از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. این ها توضیحات پروفسور لئو هارتوگ در دانشگاه واخنینگن هلند بود.

پروفسور هارتوگ در سخنرانی خود در دانشگاه واخنینگن هلند اذعان داشت: " در آینده تولید و پرورش دام وطیور بر اساس نوآوری، کارآمدی و ثبات به انجام خواهد رسید و در این بین مفهوم سلامت دام نقش مهمی ایفا می کند." این پروفسور فعال با علم، دانش و تجربه ای که در اختیار دارد می تواند نظرات و چشم انداز های صنعت را به خوبی ترسیم کند و در ارتقای دانش صنعت دام و طیور بسیار موثر واقع شود.

پروفسور هارتوگ در همایش Fefac  (فدراسیون تولیدکنندگان مواد غذایی اروپا) که به تازگی برگزار شد، به موضوع رابطه و تعامل مشترک میان تغذیه، سلامت دام و امکانات رفاهی اشاره کرد و خاطر نشان شد که همچنان باید در عرصه ی تولید، بر کارآمدی و بهینه سازی فرایندها افزود و از فرصت ها استفاده کرد. ارتقای سطح تغذیه، سلامت دام و امکانات رفاهی و پیشرفت در این عرصه ها می تواند نقش مهمی در بخش تولید ایفا کند. پروفسور هارتوگ در ادامه ی سخنانش افزود: "در آغاز کار پرورش حرفه ای خوک، تنها یک برنامه ی غذایی برای ماده خوک های آبستن و شیرده وجود داشت. اما به تدریج برنامه های غذایی دیگر برای ماده خوک های آبستن و شیرده به بازار آمد. حال ما در مرحله ای قرار داریم که برای دوران های مختلف آبستنی و شیردهی، برنامه ی غذایی متفاوتی وجود دارد و این پیشرفت با رشد سریع علم و دانش ادامه خواهد یافت.

به عنوان مثال هم اکنون پژوهشگران موسسه Nutreco RED تکنیک تعیین توالی DNA (pyrosequencing) را مورد بررسی قرار داده اند. به کمک این تکنیک، امکان بررسی اثرات تغذیه روی سیستم گوارش فراهم آمده است. در گذشته ما مجبور بودیم برای انجام این کار از فرایند پرسش و پاسخ استفاده کنیم:« آیا حیوان رشد می کند؟ آیا از اسهال رنج می برد؟» اما اکنون ما می توانیم بفهمیم که داخل بدن او چه اتفاقاتی رخ می دهد. بدین ترتیب تغییرات و پیشرفت هایی بدست خواهد آمد که دامداران و مرغداران را در تضمین سلامت دام یاری خواهند رساند.

 

سلامت دام

پروفسور هارتوگ هنگام صحبت پیرامون "سلامت دام" بر "سلامت سیستم گوارش و روده" تاکید می کند. سلامت روده نقشی حیاتی در سلامت دام برعهده دارد. چون روده جایی است که ماده ی خوراکی و سیستم داخلی بدن با یکدیگر وارد تعامل می شوند. استفاده از ریزمغذی ها به سیستم ایمنی بدن بستگی دارد که می تواند متاثر از تغذیه باشد. استفاده از مواد مغذی به همراه وضعیت سلامت روده ای میزان جذب مواد مغذی و از این رو عملکرد دام را تعیین می کنند. هارتوگ معتقد است که نیازهای تغذیه ای یک دام با سلامت جسمانی مطلوب با نیازهای تغذیه ای یک دام ناسالم متفاوت است. بنا بر نظر وی، تغذیه از راه های مختلف بر سلامت دام تاثیر می گذارد. عدم تغذیه ی کافی ممکن است منجر به نارسایی یا سوء تغذیه و تغذیه ی بیش از می تواند مسمومیت را سبب شود. از بروز هر دو مورد باید جلوگیری به عمل آید. یافتن سطح نیاز تغذیه ای بهینه لازم و ضروری است.{tor_sutitle}هر چه قدر حیوان عملکرد و شرایط بهتری داشته باشد، میزان دفع مایعات او کمتر است. این موضوع از جهت دفع متان حائز اهمیت است{/tor_sutitle}

با استفاده از این رویکرد در هلند، بین سال های 1975 تا 2010 میانگین تولید شیر در هر گاو بیش از 65 درصد افزایش پیدا کرد؛ تولید تخم مرغ در هر مرغ بیش از 45 درصد و وزن جوجه های گوشتی حداقل 25 درصد افزایش یافت. یکی دیگر از اتفاقات این دوره، کاهش 40 درصدی استفاده از پودر ماهی و روغن ماهی بود.

با توجه به پیشرفت های به دست آمده، میزان تولید دام هنوز به حد مطلوب نرسیده است. استفاده و قابلیت هضم مواد مغذی در سطح نسبتاً پایینی قرار دارد. از پتانسیل و اقدامات اصلاحی مربوط به ژنتیک به طور محدود استفاده می شود و شاید بهترین گواه این موضوع آن باشد که با وجود تغذیه ی یکسان، اختلاف های زیادی میان مزرعه ها و حیوانات دیده می شود. در ادامه پروفسور هارتوگ اشاره به نتایج مطالعه ای کرد که اخیراً در هلند انجام شد: خوک های 14 مزرعه ی پرورش خوک مورد بررسی قرار گرفتند و مشاهده شد که قابلیت هضم مواد ارگانیک در آن ها متفاوت است. در خوک های 40 کیلوگرمی، قابلیت هضم بین 77 تا 84 درصد و در خوک های 70 کیلوگرمی، این رقم بین 78 تا 86 درصد بود.

میزان دفع مایعات نیز متغیر است. دفع مایعات به ازای هر کیلوگرم پروتئین خوردنی بستگی به عملکرد حیوان دارد. به عبارت دیگر، هر چه قدر حیوان عملکرد و شرایط بهتری داشته باشد، میزان دفع مایعات او کمتر است. این موضوع از جهت دفع متان حائز اهمیت است.

مصرف آنتی بیوتیک ها یکی از موضوعات جالب در این زمینه است. در هلند از آنتی بیوتیک ها در مراحل مختلف تغذیه به صورت هدفمند استفاده می شود. این در حالی است که محرک های رشد ضد میکروبی، استفاده از آنتی بیوتیک ها را غیر ضروری می نماید. علاوه بر آن امروزه سیاستی وجود دارد که بر اساس آن گرایش به سمت کاهش وابستگی صنعت دام و طیور به کلیه ی آنتی بیوتیک هاست. بنا به گفته ی هارتوگ با بهبود مدیریت، می توان مصرف آنتی بیوتیک ها در تولید دام و طیور کاهش داد. هم اکنون توجه زیادی به این موضوع به ویژه از جانب مسؤولان و دست اندرکاران می شود.

 

تغذیه

برای دستیابی به شرایط ایده آل، تغذیه از عوامل مهم کلیدی محسوب می شود. به عنوان مثال، برنامه غذایی خوک ها می تواند شامل ویژگی های زیر باشد:

-  حاوی مقدار کمی پروتئین تخمیر پذیر

-  حاوی پروتئین های طبیعی با عملکرد مورد انتظار (functional protein) و پیتیدها

-  حاوی ترکیب فیبری متعادل

-  حاوی ریزمغذی های تقویتی مربوط به سیستم ایمنی

-  داشتن کمی ظرفیت بافر

-  داشتن سطوح پایینی از عوامل ضد تغذیه ای

-  ساخته شده با استفاده از عملیات های بهینه سازی شده ی پوست کنی و آسیاب

-  مایع و مخمر شده

-  خوش طعم

به نظر پروفسور هارتوگ، تغذیه ی مناسب باید جایگزین آنتی بیوتیک ها شود.به عنوان مثال او از چندین ماده ی ضد باکتری موجود در مواد معدنی مانند زینک و مس و هم چنین اسیدهای ارگانیک، اسید های نیمه چرب، باکتری خوارها و روغن های اتری و باکتریوسین ها یاد می برد.  از جمله مواد زیست محیطی تعدیل کننده های فلور معده مانند پروبیوتیک ها، پری بیوتیک ها و آنزیم ها خاصیت ضد باکتری دارند. به علاوه تقویت کننده های ساختاری معده مانند گلوتامین، آنزیم زایلاناز و بوتیرات نیز از همین ویژگی برخوردارند.

پس از موضوع، هارتوگ درباره ی مواد ایمن سازی بدن  از جمله ویتامین E و امگا 3 صحبت کرد.

این در حالی است که مسأله ثبات و پایداری همچنان به عنوان یک مشکل تلقی می شود. چون محرک های رشد ضد میکروبی بسیار پایدار هستند. اطلاعات زیادی راجع به عمل و رفتار مواد مختلف در دسترس نیست و نیاز به تحقیقات بیشتر حس می شود. وانگهی شرایط مختلف ممکن است اثرات گوناگونی به همراه داشته باشد. این موضوع در موسسه Nutreco RED سال ها مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است. در نتیجه ی این مطالعه، راهکارهای تغذیه ای بدست آمده که از سلامت دام پشتیبانی می کند و موجب بهبود شرایط تولید می شود.

از موفقیت های بدست آمده در ژن شناسی، میکروسیستم ها، نانوتکنولوژی و فناوری های اطلاعات و ارتباطات می توان در جهت تکمیل دانسته ها پیرامون این موضوعات استفاده کرد. به همین لازم است که مسؤولان، فعالان صنعت، دانشگاه ها و مراکز پژوهشی همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند.

 

چشم انداز آینده

کشورهای مختلف از نظر پیشرفت و توسعه در سطوح مختلف هستند. اولویت های آن ها ممکن است متفاوت از یکدیگر باشد. برای آن که بتوان نیاز فزاینده ی جمعیت در حال رشد جهان را برای تامین خوراک برطرف نمود، تبادل دانش به صورت جهانی و اجرای راهکارها به صورت منطقه ای از اهمیت بسزایی برخوردار است. پروفسور هارتوگ در این زمینه بیان داشت: "انتخاب خوراک، مواد خام و ریز مغذی های مناسب هر روز اهمیت بیشتری می یابند. در نتیجه اگر بگوییم تغذیه در جهان پیش رو از جایگاه والاتری برخوردار است، چندان گزافه نگفته ایم."

و اما در آخر مسأله این است که آیا با توجه به شرایط حاضر قادر خواهیم بود نیاز یک سیاره ی 9.2 میلیارد نفری را در سال 2050 برآورده سازیم؟ پروفسور هارتوگ در پاسخ به این پرسش به افزایش ظرفیت تولید دام و طیور اشاره کرد و گفت: "در شرایطی که تولید ثابت باشد با استفاده از پتانسیل رشد موجود در صنعت دام و طیور جهان می توان نیاز مردم جهان در سال 2050 را پاسخگو بود. به دیگر سخن، زمانی که تولید به اندازه ی کافی مفید و کارآمد باشد برطرف کردن نیاز بازار کار چندان دشواری نخواهد بود."

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com