نایب رییس مجلس شورای اسلامی:
بخشنامه جدید صادرات دام زنده نیاز به اصلاح دارد

بخشنامه جدید صادرات دام زنده نیاز به اصلاح دارد
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشکالات و ابهامات فراوان در شیوه‌نامه جدید وزارت جهاد کشاورزی در صادرات دام زنده در تماس با وزیر جهاد کشاورزی خواستار اصلاح این دستورالعمل شد و گفت: این بخشنامه همانند دستورالعمل سال قبل باعث رانت و سوء استفاده فراوان برخی‌ها می‌شود.

« عبدالرضا مصری» روز جمعه در جلسه اتاق بازرگانی کرمانشاه که با حضور «محمد رشیدی» دیگر نماینده شهر کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، مسوولان دستگاه های اجرایی و اعضای اتحادیه های دام زنده استان به منظور بررسی شیوه نامه جدید صادرات دام زنده که به تازگی ابلاغ شده تشکیل شد در تماس تلفنی با وزیر جهاد کشاورزی، افزود: صادرات و واردات قانون دارد و باید برحسب آن عمل شود.

وی گفت: واردات و یا صادرات کالا که مجاز باشد یا نه ،حجم  و میزانی صادرات و واردات آن چه مقدار باشد توسط دولت تعیین و گمرک آن را ثبت می کند و دستگاه هایی علوم پزشکی، دام پزشکی، غذا و دارو، استاندارد نیز بر کیفیت کالاها نظارت می کنند و این بسیار واضح و روشن است.

مصری در ادامه بیان داشت: اما وقتی در بخش نامه هایی مسئله را از این پیچیده تر می کنیم، مانند شیوه نامه جدید صادرات دام زنده، که در آن همه  امور اعم مجوز دادن به افراد برای صادرات دام، نظارت بر خرید دام، گواهی سلامت صادرات و هرچه به دفتر مرکز تهران و نهادهای واسط آن در مرکز داده می شود، در حد اینکه یک نفر از تهران باید به استان ها برود بر خرید دام نظارت کنند یعنی بیایید بگویید از این روستایی نخرد از او بخر و این زرمینه را کاملا برای فساد و رانت فراهم کرده این که در گذشته در موارد مختلف نمونه های فراوان آن را دیده ایم.

وی اظهار داشت: ما که در همه استان های کشور سازمان جهاد کشاورزی، امور عشایری، دامپزشکی ، مسائل قرنطیه و غیره و هذا را داریم، پس چرا باید متقاضیان برای تشکیل پرونده، درخواست برای اخذ مجوز صادرات دام زنده به تهران بیایند، چرا اختیارات به دستگاه های زیر مجموعه در استان ها نمی دهید و باید متقاضیان برای یک مدرک مانند گواهی سلامت از مرز کشور تا تهران برود، این اذیت و آزار است.

مصری همچنین به ایجاد نهادهای واسط مانند تعاونی روستایی و دیگر شرکت ها که اختیار صدور صادرات و واردات به آنها واگذار شده انتقاد شدید کرد و گفت: این کار باعث رانت شدید و دلالی می شود چرا مانند مجوز صادرات مرغ و تخم مرغ آن روشن و شفاف اعلام نمی کنید هرکس توان داشت صادر کند و بازار بر حسب عرضه و تقاضا بچرخد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه از سعادتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی خواست که شیوه نامه صادرات دام زنده که از سال ۸۳ تا ۹۶ در کشور اجرایی شده بود و همه از آن راضی بودند را بررسی و اگر ایرادتی دارد اصلاح و آن را ابلاغ کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این گفت و گو مستقیم سعادتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با قدردانی از نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی قول داد: موضوع این شیوه نامه جدید در سطح وزارت هرچه زودتر بررسی و نتیجه را اعلام کند.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرزها ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی فعال است.

در این استان چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com