بیماری دامی لکوز در قزوین جدی گرفته شود

بیماری دامی لکوز در قزوین جدی گرفته شود
مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین ضمن توصیه جهت کنترل بیماری لکوز در گاوداری های صنعتی استان، گفت: دامداران باید این بیماری را جدی بگیرند.
محمد فرحی افزود: بیماری لکوز آنزوتیک گاو همواره به عنوان یک بیماری مهم در گاوداری های شیری مطرح بوده است.
وی، ویروس عامل این نوع بیماری را باعث ایجاد ضایعات توموری در بدن از جمله قلب، شیردان، چشم ، طحال و پوست دانست و ادامه داد: در صورت درگیری دام و بروز علائم بالینی ناشی از بیماری، مرگ دام حتمی خواهد بود.
فرحی اضافه کرد: این بیماری همچنین باعث آلودگی سلول های خاصی در خون به نام لنفوسیت ها می شود که در سیستم ایمنی بدن نقش ایفا می کند.
به گفته وی، انتقال بیماری از طریق خون دام آلوده به دام سالم توسط عامل انسانی یا در حد بسیار کمتری توسط حشرات گزنده صورت می گیرد و یا در مراحل ابتدایی بیماری ممکن است دام علی رغم آلودگی به ویروس، سالم به نظر برسد اما می تواند باعث آلودگی سایر دام های گله شود.
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که در بسیاری از موارد حذف تمام دام های لکوز مثبت (در تست آزمایشگاهی خون) از منظر اقتصادی امکان پذیر نیست، رعایت مواردی در دامداری ها در کنترل و جلوگیری از گسترش این نوع بیماری موثر خواهد بود.
فرحی افزود: استفاده از سوزن مجزا جهت تزریقات واکسن و دارو به دام ها، استفاده از سرنگ یک بار مصرف در تزریقات و ضد عفونی و پاکسازی وسایل دامپزشکی از جمله مواردی است که رعایت آن به دامداران توصیه می شود.
وی بر استفاده از دستکش مامائی مجزا جهت انجام معاینات دام، کنترل و مبارزه با حشرات خونخوار از طریق سمپاشی منظم جایگاه و بدن دام، حذف سریع دام های لکوز مثبت در آزمایش خون یا معاینه بالینی از گله و به حداقل رساندن برخورد گوساله تازه متولد شده با گاوهای بالغی که از لحاظ لکوز مثبت بوده اند، تاکید کرد.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19 کارشناس، 6 کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com