بیماری سیاه تاج

بیماری سیاه تاج
در سال های اخیر بروز بیماری سیاه تاج در بریتیش کلمبیا رو به افزایش بوده است. سال گذشته دومین سال متوالی از گزارش موارد سیاه تاج بوده است که به جای گزارش در اوایل تابستان، در ماه مارس گزارشی از این بیماری داده شد و سال 2022 حتی بدتر از آن بود چرا که یک مورد از بیماری در ماه ژانویه و دو مورد دیگر در فوریه گزارش شد. 

پیش از این تعداد موارد گزارش شده اندک بود به نحوی که تعداد معدودی فارم و عموماً در فصل تابستان گزارشاتی از ابتلا به بیماری می دادند تا اینکه در سال 2020 تعداد موارد بسیار بالا رفت. اگرچه در سال گذشته رقم باز کاهش یافت اما تعداد کمی از موارد مربوط به ماههای تابستانی بود!

آقای مایکل بنویت از انجمن فروشندگان بوقلمون بریتیش کلمبیا می گوید: "اخیراً موارد ابتلا در مقایسه با 5 – 6 سال گذشته بیشتر شده است. در ماه اگوست سال 2021 هفته ای را داشتیم که در آن هر روز یک مورد گزارش می شد که واقعاً بی سابقه بوده است."   

در واقع گمان می رود که اوج گرما و دمای بسیار بالای ماه ژوئن در منطقۀ غرب کانادا که در بعضی مناطق حتی تا حدود 50 درجۀ سانتیگراد هم رسید عامل این افزایش آمار گزارشات بوده باشد. 

بیماری سیاه تاج یک بیماری انگلی است با میزان مرگ و میر بین 10 تا 100 درصد بسته به نوع دستۀ طیور. به اعتقاد دکتر لین از انجمن مشاوران پرورش دهندگان طیور کانادا، بوقلمون ها بیش از سایر طیور تجاری مستعد ابتلا به این بیماری هستند اما مرغ گوشتی و تخمگذار هم ممکن است مبتلا شوند. 
دکتر لین اذعان می دارد: "انگل تک یاخته ای که عامل این بیماری است توسط کرمی در کیسۀ سکوم پرنده حمل می شود که تخم های آن منجر به بیماری سیاه تاج در پرنده می گردد. این تخم ها بسیار چسبنده هستند و بسیار سخت و به ندرت از بین می روند اگر نشانه های این بیماری در تعدادی از طیور دیده شود به سرعت به همه سرایت می کند."  

به نظر می رسد که عوامل متعددی در مرگ و میر ناشی از این بیماری دخیل هستند عواملی مانند ژنتیک ، سلامت روده ، وجود برخی بیماری های دیگر مثل التهاب روده یا ای کولای ، و یا حتی شرایط فارم. 

دکتر لین عنوان می کند: "بیماری سیاه تاج در هر جا که پرورش بوقلمون هست می تواند بروز کند اما بریتیش کلمبیا بخصوص در منطقۀ فریزر ولی و مینلند  به دلیل تراکم بالای پرندگان و در مجاورت هم بودن آنها، رفت و آمد و ارتباطات بین جوجه کشی ها، فارم ها، بیماری های مسری سریع تر و بیشتر سرایت می کند." 

صنعت پرورش بوقلمون بریتیش کلمبیا کمیته ای متشکل از دامپزشکان دولتی من جمله خود دکتر لین، و نمایندگان صنعت و تولیدکنندگان تشکیل داده تا با همکاری و همفکری همدیگر راه حل هایی را برای رفع این مشکل پیدا کنند که لازمۀ آن تحقیق و تفحص در یافتن علت و راه حل است. 

در تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد مشخص شد فارم هایی که بیشترین میزان ابتلا به سیاه تاج را دارند عموماً قدیمی تر و با سیستم آب آشامیدنی ضعیف هستند؛ فارم هایی که فضولات حیوانات به مدت طولانی تری در آن نگه داشته می شوند، همچنین وجود سوسک و جوندگان مزاحم در این فارم ها بیشتر به چشم می خورد و در نتیجه رقم مرگ و میر و معدوم سازی حیوانات فارم هم بیشتر است. 
اما در مقابل، فارم هایی که گزارشی از این بیماری ارائه نداده بودند طی 5 سال اخیر فارم را نوسازی کرده بودند و پروتکل های بهداشتی را به خوبی در فارم رعایت می کردند.  

درمان دارویی  
در ژوئیه 2020، سازمان بهداشت کانادا به طور موقت اجازۀ مصرف پارامومایسین سولفات که یک آنتی بیوتیک برای مصرف با طیف گسترده است را داد تا به صنعت کمکی در این راستا کرده باشد. 
به گفتۀ دکتر لین این دارو برای درمان بیماری سیاه تاج در چندین کشور اروپایی و در موارد پیشگیرانه مورد تأیید است اما بهداشت کانادا مجوز مصرف آن را برای موارد اورژانسی که پرنده علائم را نشان داده تأیید کرد. 

از سه دستۀ طیور تحت درمان، یک دسته تا روز هشتم درمان بالای 67 درصد مرگ و میر داشت و مجبور به معدوم سازی شد.
دومین دسته تا پایان هفتۀ چهارم درمان، 38 درصد مرگ و میر طیور را داشت و به منظور جلوگیری از تولیدات حداقلی مجبور به معدوم سازی شد. 

دکتر لین در این خصوص توضیح داد: "در واقع وقتی پرنده بیماری را در خود دارد و علائم را بروز می دهد دیگر برای مصرف این دارو دیر است؛ چرا که تأثیر این آنتی بیوتیک بر روی رودۀ حیوان است حال آن که تلف شدن حیوان به دلیل آسیبی است که به جدارۀ کیسۀ سکوم وارد می شود و پس از آن بیماری گسترش می یابد. تنها راهی که آنتی بیوتیک می تواند مؤثر واقع شود روش مصرف پیشگیرانه است و در روش مصرف پیشگیرانۀ آنتی بیوتیک هم می بایست محتاط عمل کرد."  

دکتر لین در نظر دارد تا تحقیقات خود را در مورد مصرف پیشگیرانۀ پارامومایسین سولفات در فارم هایی با گزارشات بالای ابتلا ادامه دهد تا ببیند که آیا مصرف پیشگیرانۀ این دارو می تواند در شکستن چرخۀ بیماری مؤثر باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com