تأثیر روغن های عصارۀ گیاهی بر روی بیماری کوکسیدیا

تأثیر روغن های عصارۀ گیاهی بر روی بیماری کوکسیدیا
بیماری کوکسیدیوز از بیماری های شایع در میان گوساله های بین 3هفته تا یک سال است. این بیماری از انگل های تک یاختۀ Eimeria به وجود می آید و از تخم آنها در مدفوع حیوانات انتقال می یابد. گاهاً دیده می شود که از نگهداری گاوهای بالغ و گوساله ها با یکدیگر هم بیماری کوکسیدیوز شایع می شود. 

گوساله هایی با کوکسیدیوز نهفته معمولاً علائم خاصی از خود نشان نمی دهند. به دلیل اینکه این بیماری بر روی رودۀ آنها تأثیر می گذارد معمولاً دچار بی اشتهایی می شوند و راندمان خوراک آنها پایین می آید در نتیجه وزن گیری و رشد آنها دچار مشکل می شود. علائم کوکسیدوز لاغری، کاهش تحرک، دردهای شکمی، دیهیدراته شدن، کاهش وزن، ضعف و اسهال است که اسهال شایع ترین آنهاست. 

روغن های عصاره ای و گیاهی در دامپروری بسیار رایج و کاربردی هستند. در وهلۀ اول به این دلیل که عامۀ مردم خواستاری محصولات سالم و ارگانیک هستند اما در مرحلۀ بعد به دلایل وجود برخی محدودیت ها مثل مقاومت باکتریایی. 
روغن های عصارۀ گیاهی ساختاری پیچیده دارند و همین پیچیدگی ساختار آنهاست که مقاومت باکتریایی را کاهش می دهد. 
در همین راستا، شرکت Resco طیفی از داروهای گیاهی را تهیه و تولید می کند من جمله Coxicryptop که حاوی عصارۀ گیاهانی چون میخک، دارچین، اوکالیپتوس و همچنین سیر است.

در این زمینه پژوهش و آزمایشی بر روی 18 گوساله انجام شد تا تأثیرات Coxicryptop را در مقایسه با کوکسیدیواستات ها بر روی تعداد تخم های انگلی در مدفوع حیوان بررسی کنند.
9 گوساله Coxicryptop دریافت کردند و 9 گوسالۀ دیگر کوکسیدیواستات گرفتند. نتیجه نشان داد که تعداد تخم های انگلی در مدفوع گوساله هایی که Coxicryptop دریافت کرده بودند به طور چشمگیری کاهش داشته و همچنین این گوساله ها به طور متوسط روزانه 30 گرم بیشتر از گوساله های گروه کنترل وزن گیری داشتند. 
بدین ترتیب این آزمایش به خوبی نشان داد که Coxicryptop می تواند یک جایگزین طبیعی فوق العاده به جای کوکسیدیواستات ها باشد.  
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com