تدابیر خوراک دام

تدابیر خوراک دام
شما به عنوان یک دامدار یا تولید کننده چگونه میان نسبت خوراک و بازدهی تعادل ایجاد می کنید؟
شاید سؤال قدیمی "چه مقدار باید به گاوم خوراک بدهم؟" هیچ جواب مشخصی نداشته باشد؛ اما در پژوهشی که انجام شد و در مجلۀ Dairy Science به چاپ رسید دو نگرش جالب را در این زمینه عنوان می کند.

1-هزینه در مقابل بازدهی خوراک
چنانچه بازدهی گاو شما کم باشد و شما به میزان دریافت خوراک او شک دارید، برخی دانشمندان و محققین در این زمینه بر این باورند که احتمالاً این حیوان هر چه کمتر می خورد بازدهی بیشتری دارد.
در بررسی و مطالعه ای که در مجلۀ Dairy Science به چاپ رسید گاوهای کم بازده را گاوهایی عنوان کرد که بیشتر از 3 کیلوگرم خوراک مازاد مصرف می کنند –  "خوراک مازاد" به مابه التفاوت بین مقدار خوراک مورد نیاز و لازم حیوان که با توجه به سن و دورۀ شیردهی خود باید مصرف کند و آنچه که حیوان در واقع می خورد گفته می شود. بنابراین در این پژوهش، به نیمی از گاوهای کم بازده 13 درصد کمتر خوراک داده شد و نیم دیگر تغذیۀ آزاد و اختیاری (بسته به میل حیوان) داشتند. در پایان این تحقیق، آن دسته از گاوهایی که در گروهی بودند که رژیم خوراک داشتند به طور متوسط روزانه 3.9 کیلوگرم کمتر خوراک دریافت می کردند اما تنها 2 کیلوگرم شیر کمتر از گروه دیگر که تغذیۀ آزاد داشتند، تولید کردند.
البته پیش از آن که رژیم خوراک را برای گاوهای خود اجرا کنید ذکر یک نکته بسیار حائز اهمیت است و آن اینست که سودآوری به بازار داخلی هر کشور بستگی دارد؛ به عنوان مثال در برخی کشورها (مانند اسرائیل) قیمت شیر بیش از 2 برابر مجموع جیرۀ روزانۀ گاو است. بنابراین در چنین شرایطی، دادن خوراک مازاد و بیشتر به گاوهای کم بازده برای گرفتن شیر بیشتر همچنان با سود بیشتری همراه است. بنابراین اتخاذ این تصمیم شدیداً به شرایط بازار داخلی هر کشوری بستگی دارد.

2-حجم یا عناصر تشکیل دهنده
محققین فنلاندی به تازگی دریافتند که در سیلوی علف چه مقدار کنسانتره بایستی گنجانده شود. گلۀ گاوی که با جیرۀ خوراک با نسبت پایین کنسانتره/علوفه (70/30) تغذیه شوند، 15 درصد شیر و لاکتوز بیشتر تولید می کنند تا آن دسته از گلۀ گاوی که نسبت معکوس آن را دارند کنسانتره/علوفه (30/70).  
محققین همچنین جیره های خوراک سیلوی علف و سیلوی شبدر سرخ را با نسبت 50/50 علوفه/کنسانتره مقایسه کردند. شیرِ آن دسته از گاوهایی که با سیلوی شبدر سرخ تغذیه می شدند چربی کمتری داشت.
در اینجا نیز همانند مورد قبل که تذکر داده شد، میزان کنسانترۀ مورد استفاده برای تغذیۀ دام به قیمت های بازار داخلی هر کشور و نهاده ها و مواد اولیۀ رایج بستگی دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com