تمایل به مصرف شیر فله‌ای در سایه تبلیغات منفی علیه صنایع لبنی

تمایل به مصرف شیر فله‌ای در سایه تبلیغات منفی علیه صنایع لبنی
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد گفت: پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی برای حمایت از صنعت شیر همواره با فساد همراه بوده و پرداخت این یارانه‌ها منجر به افزایش صنایع لبنی کوچک شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ششمین نشست اتاق گفت‌وگو با خبرنگاران با موضوع (زنجیره تأمین شیر و فراورده‌های لبنی) در بنیاد اقتصادی کوثر با حضور خلیل جوهرچی مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد قزوین، حسینعلی چهره‌ساز تهرانی مدیرعامل شرکت کشت و صنعت اشراق و مجتبی نوروزی مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر برگزار شد.
طی این نشست خلیل جوهرچی مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد در گفت: به طور کلی کمک‌های دولت طی سالیان گذشته صنایع لبنی و دام را به مرحله کنونی که امروز مشاهده می‌کنیم رسانده است.
وی افزود: به‌طوری ‌که امروز شاهد تولیدات خوب و حتی صادرات به کشورهای خاورمیانه هستیم.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد تصریح کرد: اما پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی برای حمایت از صنعت شیر همواره با فساد همراه بوده و پرداخت این یارانه‌ها منجر به افزایش صنایع لبنی کوچک شد.
جوهرچی درباره اثرات طرح خرید تضمینی شیرخام که از سال گذشته در راستای حمایت از دامدار آغاز شد گفت: اجرای طرح منجر به جمع‌آوری مازاد شیر از بازار شد و به اعتقاد من کار مؤثری در راستای حمایت از دامدار بود.
*عدم دخالت دولت به مقوله صنعت شیر
وی با بیان اینکه در 3 ماه ابتدایی اجرای طرح خرید تضمینی کار به خوبی انجام می‌شد و پرداخت‌ها به‌موقع بود، تصریح کرد: اگرچه از ابتدای امسال طرح به خوبی سال گذشته اجرا نشد و دامداران از دولت طلبکارند، اما با وجود این امر اگر این طرح اجرا نمی‌شد قیمت شیرخام به حدود هزار تومان می رسید.
جوهرچی بیان داشت‌: سازمان تعاون روستایی شیر را با قیمت 1440 تومان از دامداران خریداری و حتی با جوایزی که برای شیرهای با کیفیّت و چربی‌دار در نظر می‌گرفت حدود 1500 تومان به ازای هر کیلوگرم شیرخام به دامدار پرداخت می‌کند.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد بیان داشت: اما در مجموع بهتر است دولت نه از طریق یارانه و نه از طریق طرح‌های دیگر به مقوله صنعت شیر ورود نکند و اجازه دهد کار براساس عرضه و تقاضا پیش رود.
*کم آبی عاملی برای افزایش هزینه‌های تولید دامداران
وی گفت: عمده سود حاصل از صنعت شیر نصیب عوامل پخش و مغازه‌ها می‌شود و علی‌رغم هزینه‌های تولید و صنایع سود کمتری به آنها می‌رسد.
جوهرچی با انتقاد از عدم اجرای مصوبه تیرماه 93 درمورد قیمت خرید شیرخام گفت: مصوبه 1440 تومانی خرید شیرخام با گذشت یک سال توسط صنایع لبنی هنوز اجرایی نشده و به طور متوسط شیرخام با قیمت 1250 تومان از دامداران خریداری می‌شود.
وی افزود: عدم اجرای مصوبه و قیمت پایین خرید شیرخام نسبت به قیمت تمام شده مشکلات اقتصادی زیادی را برای دامداران ایجاد کرده، به‌ط‌وری‌که دامداران برای کاهش هزینه ناچار به کشتار دام‌هایشان
می‌شوند.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد با اشاره به کمبود آب اظهار داشت: کم‌آبی منجر به افزایش قیمت علوفه و ذرت شده و همین موضوع هزینه تولید را افزایش می‌دهد.
وی درمورد سود حاصل از تولید شیرخام دامداران گفت: تولیدکنندگان این ماده سودی نمی‌برند و تقریباً از اواسط سال93 تولید با زیان همراه بوده است.
جوهرچی با بیان اینکه 100 رأس از گاوهای شیرده شرکت برای کاهش هزینه‌ها ماه گذشته راهی کشتارگاه شده است، گفت: برای کاهش هزینه‌ها بسیاری از دامداری‌ها چنین روشی را اتخاذ کرده‌اند.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد با اشاره به افزایش تعرفه 150 تومانی واردات جو بیان داشت: این موضوع هم هزینه‌های تولید شیرخام را افزایش می‌دهد.
وی با انتقاد از مطرح شدن مسائلی از قبیل ریختن مایع سفید کننده (وایتکس) و روغن پالم در شیر که توسط دولت‌های پیشین و کنونی مطرح گفت: جامعه ما از فرهنگ مصرف شیر برخوردار نیست و این
قبیل مسائل هم کاهش مصرف و بی‌اعتمادی مردم به صنایع را به دنبال داشته است.
وی افزود: بی‌اعتمادی مردم به صنایع لبنی در اثر مطرح شدن مسائلی از این دست منجر به روی آوردن به شیرهای فله‌ای و رشد فزاینده ماست‌بندی‌ها شده که آن هم مشکلاتی نظیر بروز و افزایش بیماری‌هایی از قبیل تب مالت را به دنبال دارد.
* نهادینه نشدن مصرف شیر درخانواده‌ها
جوهرچی با بیان اینکه مصرف نوشابه 4 برابر مصرف شیر در کشور است بیان داشت: از نظر فرهنگی مصرف شیر در خانواده‌ها نهادینه نشده و این موضوع منجر به افزایش روزافزون پوکی استخوان در کشور
شده است.
وی افزود: علی‌رغم قول‌هایی که وزیر بهداشت برای فرهنگ‌‌سازی و تبلیغ مصرف شیر داده بودند اقدام در این راستا تاکنون دیده نشده است.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف‌آباد گفت: شرکت مذکور دارای 900 هکتار اراضی قابل کشت است و با این اراضی تقریباً 50 درصد نهاده‌های مورد نیاز دام‌هایمان را تأمین می‌کردیم، اما به‌علت خشکسالی این میزان به حدود 35 درصد کاهش یافته و بیم آن می‌رود که تولید نهاده‌ها به کم‌تر از این مقدار هم برسد.
وی افزود: طرح 21 هکتاری آبیاری قطره‌ای یکی از طرح‌های این شرکت برای کاهش مصرف آب است.
در ادامه این نشست حسینعلی چهره‌ساز تهرانی مدیرعامل شرکت کشت و صنعت اشراق گفت: این شرکت روزانه 31 تن شیر با سرانه حدود 36 کیلو تولید می‌کند.
چهره‌سازتهرانی اظهار داشت: یکی از طرح‌های شرکت خرید هزار رأس گاو سمینتال دو منظوره (شیری‌ـ‌گوشتی)  از آلمان در راستای صرفه‌جویی در خوراک دام و افزایش عمر اقتصادی دام است.
* عدم استفاده از ظرفیت حداکثری کارخانه ها
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت اشراق با انتقاد از اینکه قیمت خرید شیرخام نسبت به قیمت تمام شده پایین‌تر است، گفت: نهاده‌ها و مواد اولیه 80 درصد دستمزد 7 درصد و 13 درصد هزینه‌های سربار
قیمت تمام شده شیر را تشکیل می‌دهد.
وی با ابراز امیدواری از پایان تحریم‌ها گفت: هم‌اکنون بخش عمده‌ای از نهاده‌های مورد نیاز از قبیل سویا و ذرت از طریق واردات تأمین می‌شود که امیدواریم با پایان یافتن مذاکرات و پرداخت هزینه‌ها از طریق LCها هزینه واردات این محصولات کاهش یابد.
چهره‌ساز تهرانی تصریح کرد: صنایع سال گذشته 26 درصد قیمت محصولات تولیدی را افزایش دادند، اما همچنان قیمت شیر ثابت است و در 3 سال گذشته قیمت شیر هیچ افزایشی نداشته است.
مجتبی نوروزی مدیر عامل گروه سرمایه‌گذاری کوثر در ادامه این نشست گفت: امروزه رشد و بالندگی کشورها براساس مصرف سرانه شیر سنجیده می‌شود و براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی میزان ولید سالانه شیر کشور حدود 8 میلیون و 800 هزار تن است.
وی ظرفیت کارخانجات لبنی را تولید حدود 15 تا 16 میلیون تن عنوان کرد و افزود: این در حالی است که کارخانه‌های صنایع لبنی با ظرفیت 50 درصد و برخی هم با ظرفیت حدود 30 درصد کار می‌کنند.
مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری کوثر با انتقاد از اینکه روی صادرات محصولات لبنی کار نشده است، گفت: قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخام حدود 1560 تومان است در حالی که صنایع بطور متوسط شیرخام را با قیمت 1250 تومان خریداری می‌کنند اما اگر بر روی صادرات محصولات لبنی برنامه‌ریزی شود قطعا قیمت خرید شیرخام نیز افزایش می‌یابد.
* سرمایه گذاری در خارج از مرزها برای تامین نهاده مورد نیاز
نوروزی با بیان اینکه بر هیچ کس پوشیده نیست که آب ماده‌ای ارزشمند است، گفت: برای تولید هر لیتر شیر 200 لیتر آب مصرف می‌شود ضمن اینکه برای تولید این محصول ارزشمند باید 80 لیتر خون از غذه پستانی گاو فیلد شود.
وی با اشاره به کمبود آب در کشور، افزود: باید با کشت فراسرزمینی و سرمایه‌گذاری در خارج از مرزها نهاده‌های مورد نیاز صنایع مختلف از جمله صنعت تولید مواد لبنی و شیر را فراهم کنیم.
مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری کوثر تصریح کرد: صنعت شیر ضربه‌پذیر است و بدون حمایت زمین می‌خورد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com