تنها واحد تولیدی مرغ لاین خاورمیانه در انتظار حمایت مسئولان

تنها واحد تولیدی مرغ لاین خاورمیانه در انتظار حمایت مسئولان
تنها واحد تولید مرغ لاین خاورمیانه در بازیدهای مکرر مسئولان به سود دهی نرسید و بی‌توجهی به این واحد تولیدی ادامه یافت.
 بحث اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور برای بهره‌برداری از توانمندی‌های داخلی کشور توسط رهبر انقلاب اسلامی ایران مطرح شده است.
اجرای طرح‌های اقتصاد و مقاومتی در برخی از ظرفیت‌های تولیدی در کشور به‌کارگیری و موجب شکوفایی در تولید شده است به گونه‌ای که در برخی از روستاهای استان شاهد فعالیت تعدادی کارآفرین جدید هستیم که به ظرفیت اقتصادی آنها توجه نمی‌شد.
یکی از طرح‌های قابل استفاده که در حوزه اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور می‌تواند به خوبی مورد توجه قرار گیرد، تولید مرغ لاین در کشور است.
فناوری تولید مرغ لاین در دنیا تنها در اختیار هشت کشور جهان است که ایران نیز یکی از این کشورها است و محل فعالیت آن منطقه جنگلی بابل‌کنار در شهرستان بابل است.
مجتمع پرورش و اصلاح نژاد مرغ لاین آرین در زمینی به مساحت یک‌هزار 137 هکتار در بهترین اراضی جنگلی بابل‌کنار احداث شد.
مجتمع لاین دارای 28 سالن مرغداری مجهز، دستگاه‌های مدرن، کارخانه خوراک آزمایشگاه میکروبیولوژی، آسیب‌شناسی، تغذیه و کشتارگاه در حال فعالیت است.
زیربنای امکانات ساختمانی این مجتمع بیش از 15 هزار مترمربع است که فعالیت ساختمانی آن در سال 61 شروع و در سال 69 با آخرین استانداردهای روز دنیا به پایان رسید.
مهم‌ترین فعالیت این مجموعه آموزش نیروی انسانی کارآمد، پیگیری و امور اصلاح نژاد بر روی لاین‌های اصلی برای ارتقاء کمی و کیفی محصولات است.
به دلیل اهمیت این واحد تولیدی روسای جمهور سابق کشورمان و نیز تعدادی از وزرا از این مرکز بازدید کردند.
بر روی تابلو دفتر کار این واحد تولیدی بازید هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت در زمستان سال 72 و نیز در سال 82 به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خودنمایی می‌کند.
حضور سعیدکیا وزیرجهاد وقت در سال 76 و نیز بازدید هیئت قرقیزستان در سال 80 و نیز بازید هیئت دامپزشکی از کشور آلمان نشان از اهمیت این واحد تولیدی در کشور دارد.
49 نسل از لاین آرین در کشور تولید شد
بهزاد جلالیان مدیر مجتمع لاین بابلکنار صبح امروز در بازدید خبرنگاران مازندران از این مرکز در تشریح فعالیت این واحد تولیدی در جمع خبرنگاران گفت: لاین در تولید مرغ به یک سری از تولیدات که بتوانند با همدیگر زندگی کنند و ایجاد نسل داشته باشند و این نسل همه صفات را به بچه‌ها منتقل کنند لاین نامیده می‌شود که در کشور لاین آرین تولید می‌شود.
وی اظهار کرد: 49 نسل از لاین آرین در کشور تولید شد و این فناوری تنها در اختیار هشت کشور دنیا قرار دارد.
مدیر مجتمع مرغ لاین بابل‌کنار اضافه کرد: این واحد تولیدی ظرفیت تامین بیش از 2 میلیون 700 هزار تن گوشت مرغ را در کشور دارد.
باور مسئولان کشور درباره جایگاه لاین کامل نیست
وی بیان کرد: احیا لاین آرین در کشور بعد از انقلاب و در سال 62  با تدوین و تصویب طرح ملی اصلاح نژاد مرغ لاین در کشور در برنامه کاری دولت‌مردان قرار گرفت.
مدیر مجتمع مرغ لاین بابل‌کنار با اعلام اینکه این واحد تولیدی امکان تامین نیازمندی به جوجه گوشتی در کشور را دارد، خاطرنشان کرد: باور مسئولان کشور در جایگاه لاین کامل نیست.
جلالیان ادامه داد: به دلیل عدم توجه مسئولان به این واحد تولید امکانات این واحد با اهیمت در تولید گوشت مرغ مربوط به 25 سال قبل است و با وجود وعده‌های متعدد مسئولان کشور اقدام لازم برای تامین اعتبار این واحد تولیدی انجام نشده است.
اختصاص نیافتن بودجه مصوب دولت قبل برای این مجتمع
وی با اعلام اینکه در سفر محمود احمدی‌نژاد به مازندران اعتبار 15 میلیارد تومانی برای این واحد تولیدی با اهمیت در نظر گرفته شد، افزود: یک ریال از این اعتبار تخصیص نیافته است که با توجه به تورم موجود در کشور در صورت برنامه‌ریزی مسئولان برای پرداخت مصوبه قبلی دولت باید 19 میلیارد تومان برای بهسازی این واحد اختصاص داده شود.
مدیر مجتمع لاین بابل‌کنار دلیل ماندگاری این واحد تولیدی در مدت طولانی را حساسیت بالای مسئولان این واحد برشمرد و گفت: همه یک‌هزار و 137 هکتار جنگلی که در این منطقه وجود دارد محصور شده و از هرگونه رفت و آمد در این مجتمع جلوگیری می‌شود.
مشکل و بیماری در گله مرغ لاین آرین مشاهده نشد
وی ادامه داد: در انتخاب پرسنل حساسیت خاصی انجام می‌دهیم و همه دغدغه ما حفظ گله مرغ لاین است که از زمان شروع فعالیت این مجموعه تاکنون مشکل و بیماری در گله مرغ لاین آرین مشاهده نشد.
جلالیان مهم‌ترین مشکلات واحد لاین مازندران را عدم تامین اعتبار به موقع، نداشتن جاده دسترسی مناسب، اداره کردن دولتی این واحد، متزلزل بودن مدیریت این واحد، نداشتن تشکیلات قانونی مشخص، حضور کم‌رنگ در بازار تولید کشور و به روز نشدن امکانات این واحد بزرگ تولیدی اعلام کرد.
واردات جوجه گوشتی زمینه ورود لاین به بازار را بست
وی با اشاره به اینکه به دلیل نبود برنامه مدون برای درآمدزایی تنها در دهه 70 این واحد تولیدی درآمدزایی داشت، گفت: به دلیل واردات جوجه گوشتی از خارج کشور امکان ورود مرغ لاین آرین به بازار فراهم نشده است.
مدیر مجتمع لاین بابل‌کنار با بیان اینکه قابلیت تولید مرغ اجداد در این مرکز به اندازه نیاز کشور است، افزود: به دلیل عدم ارتباط با خارج از کشور ظرفیت این واحد تولیدی در اختیار تامین نیازمندی‎های داخل کشور قرار نگرفته است.
تامین نیاز گوشتی 8 استان کشور در سال آینده
وی در ادامه از برنامه‌ریزی برای حضور مرغ لاین در تولیدات داخل کشور خبر داد و گفت: تلاش داریم با برنامه مدون زمینه تامین نیازهای جوجه گوشتی هشت استان کشور را فراهم کنیم که این امر از ابتدای سال 94 محقق می‌شود.
جلالیان با اعلام اینکه محصولات تولیدی این واحد با برند آرین تولید می‌شود، افزود: برنامه‌ریزی برای حضور در بازار کشورهای عراق، ترکیه و افغانستان و روسیه از برنامه راهبردی این واحد تولیدی است.
هزینه یک‌میلیاردی لاین در شرایط فعلی
مدیر مجتمع مرغ تولیدی لاین بابل‌کنار با بیان اعلام اینکه تولید لاین آرین از اردیبهشت سال 94 وارد بازار کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: در برنامه زمان‌بندی شده تعداد جوجه‌های تولیدی این واحد تا سال 96 به 40 میلیون قطعه می‌رسد.
این مسئول با اعلام اینکه این واحد تولیدی در حال حاضر هیچ گونه درآمدی ندارد و ماهیانه بیش از یک‌میلیارد تومان نیز هزینه دارد، افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده تا سال 96 به نقطه سربه‌سر اقتصادی می‌رسد و وابستگی این واحد تولیدی به اعتبار دولتی به شدت کاهش و حتی به مرحله حذف می‌رسد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com