تولید حدود 19 میلیون تن خوراک دام در کشور

تولید حدود 19 میلیون تن خوراک دام در کشور

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت که حدود 19 میلیون تن خوراک دام و طیور در 625 کارخانه و کارگاه در کشور تولید می شود.
تورج صارمی در حاشیه آیین گشایش نهمین نمایشگاه ملی تخصصی زیرساخت های کشاورزی که در موسسه گلستان گلشهر کرج برگزار شد، افزود: از نظر ظرفیت های تولیدی که بخش دام و طیور در کشور دارد، در سال 94 بالغ بر 13 میلیون تن انواع محصولات دامی را در کشور تولید کردیم.
وی اظهار داشت: از این تعداد واحدهای تولیدکننده خوراک دام، بالغ بر 100 واحد دارای گرید A و مطابق با استانداردهای روز دنیا در حال تولید هستند و تعدادی از این ها سرمایه گذار خارجی دارند.
وی گفت: به دلیل اینکه تولید خوراک در این واحدها با نظارت های بهداشتی و نظارت های کیفی انجام می شود ما مطمئن هستیم خوراک تولیدی از نظر توازن خوراک، عاری از مشکلات خاصی که ما در بحث خوراک داریم و مشکلات قارچ زدگی یا مشکلات بهداشتی یا آلودگی است.
صارمی بیان داشت: خوراک های وارداتی بیشتر در جیره های طیور هستند و محصولاتی مثل ذرت به دلیل اینکه نیاز آبی بالایی دارند و محدودیت هایی که در تامین منابع آبی در کشور داریم و سطح زیر کشت و محدودیت ها در استان هایی که امکان تولید ذرت را دارند عمده خوراک وارداتی ما شامل حال ذرت و کنجاله سویا است.
وی ادامه داد: امسال پیش بینی شده که بتوانیم با استفاده از این ظرفیتی که گفته شده و با استفاده از خوراک های کمتر رایج را در زمینه طیور عملیاتی کنیم و بخشی از این خوراک وارداتی با امکان استفاده از این خوراک ها تعدیل شود و نگرانی تولید کننده از اینکه با جایگزینی یک خوراک به جای ذرت یا کنجاله مشکلی در تولیدش یا در عملکردش باشد، ایجاد نمی شود.
وی با اشاره به اینکه میزان مصرف انواع خوراک دام و طیور در کشور بالغ بر 70 میلیون تن است، اظهار داشت:با توجه به محدودیت هایی که در بخش تامین اقلام خوراکی مورد نیاز دام و طیور داریم یکی از مهم ترین برنامه ها بایستی عملیاتی سازی افزایش بهره وری در بخش تولید خوراک و روش هایی برای بهبود راندمان مصرف خوراک در واحدهای تولیدی باشد.
وی گفت: با توجه به ظرفیت خوبی که کارخانجات خوراک کشور دارند بالغ بر 19 میلیون تن ظرفیت اسمی کارخانجات خوراک کشور است که با اعمال نظارت بهداشتی و کیفی محصول تولیدی را در کشور تولید می کنند.
صارمی افزود: یکی از موضوعاتی که در دستور کار می تواند قرار می گیرد این است که بتوانیم از تولید خوراک با کیفیت که با شرایط نظارتی تولید می شود در سطح واحدهای تولیدی استفاده کنیم که با توجه به سرمایه گذاری خوبی که در این بخش انجام شده و اعمال استانداردهای کیفی که در این واحدها انجام می شود یکی از موضوعاتی که در دستور قرار گیرد امکان استفاده حداکثری از این ظرفیت است.
وی بیان داشت: به واسطه این موضوع اقدامات خوبی هم توسط کارخانجات خوراک در راستای بهبود ظرفیت تولیدی و بهبود استانداردهای کیفی انجام شده است.

استفاده از علوفه های خوراکی با نیاز آبی کم

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: یکی از این روش ها استفاده از علوفه هایی با نیاز آبی کم هستند که در یک طرح مشترکی که بین معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و موسسات تحقیقاتی کشور منجمله موسسه تحقیقات علوم دامی، موسسه اصلاح بذر و نهال کشور و موسساتی مسئولیت فعالیت های ترویجی را دارند و با همکاری معاونت امور تولیدات دامی طرحی از سال گذشته در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: با استفاده از این طرح امکان استفاده از خوراک های یا علوفه هایی که نیاز آبی کمتری دارند عملیاتی می شود تا ما از علوفه با نیاز آبی کم و مقاوم به خشکی در تغذیه دام استفاده کنیم که این طرح به عنوان پایلوت از سال گذشته توسط امور زراعت برنامه ریزی شد.
صارمی گفت: ما هم در این اقدام مشترک مسئولیت پیگیری انجام آزمایشات لازم برای امکان استفاده از این علوفه ها در تغذیه دام را داریم که این طرح در سال جاری هم در حال پیگیری است و تلاش می شود که بتوانیم با استفاده از این ظرفیت سطح زیرکشت علوفه هایی که نیاز آبی بالا دارند را کمتر کنیم.

پیش بینی برداشت 2 میلیون تن سورگوم
وی از جمله این علوفه ها را سورگوم یا چغندر علوفه ای دانست و اظهار داشت: در برنامه کشت سال زراعی جاری پیش بینی برداشت بالغ بر 2 میلیون تن گیاه سورگوم از مزارع تحت پوشش این محصول شده است که در کنار این اقدام مشترک برنامه ریزی برای انجام آزمایشات ترکیبات مواد مغذی این اقلام و امکان استفاده در تغذیه دام برای کاهش مشکلات در پیش داریم.
صارمی تصریح کرد: در یک طرح مشترک با موسسه تحقیقات علوم دامی به دنبال اعمال روش هایی هستیم تا بتوانیم علوفه هایی را به عنوان جایگزین در تغذیه دام استفاده کنیم که یکی از این روش ها امکان استفاده از خوراک های کمتر رایج در تغذیه طیور است.
وی گفت: در کشور های مختلف دنیا یک مجموعه خوراک های متنوعی را در تغذیه طیور استفاده می کنند و ما در کشور این امکان کمتر مهیا شده و محدود شده به چند خوراک همچون ذرت و کنجاله سویا که عمدتا وارداتی هستند.
این مسئول اضافه کرد: با این طرح در تلاش هستیم با امکان استفاده از ظرفیت موجود بتوانیم این امکان را مهیا کنیم که از خوراک های کمتر رایج در تغذیه طیور استفاده کنیم که با این امکان هم قیمت تمام شده کاهش می یابد و حجم واردات نهاده از خارج کمتر می شود و از ظرفیت موجود نیز استفاده می شود.
وی افزود: در برنامه ریزی هایی که در سال جاری در دستور کار قرار داده ایم ردیفی را از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیگیری کردیم که در استفاده بهینه از بقایای محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در کارنجات صنایع غذایی داشتیم تا بتوانیم این بقایا را در برنامه تغذیه دام استفاده کنیم .
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: به همین منظور در سال جاری برنامه ریزی برای استفاده از بقایای پسته را در استان های پایلوت برای خوراک دام داریم و در همین راستا کارگاهی در هفته گذشته در استان اصفهان به عنوان یک کارگاه ملی برگزار شد.
وی گفت: در این کارگاه آموزشی دست اندرکاران موضوع حضور پیدا کردند و با روش بسته بندی مکانیزه بقایای پسته و امکان استفاده مناسب در تغذیه دام آشنا شدند.
صارمی یکی دیگر از طرح ها را بر روی استفاده از بقایای نیشکر برای خوراک دام عنوان کرد و افزود: این طرح به مرحله عملیاتی رسیده و پایلوت تولید خوراک بر پایه نیشکر در استان خوزستان راه اندازی شده که در مرحله اول حدود پنج هزار تن، در مرحله دوم بالغ بر 100 هزار تن و در مرحله سوم بالغ بر یک میلیون تن از بقایا و سرشاخه های نیشکر برای خوراک دام فراوری می شود.
وی بیان داشت: در حال حاضر سرشاخه های نیشکر به دلایل مختلف و برای جلوگیری از مشکلات برداشت یا سوزنده می شد و یا به نوعی به طور نامناسب در زمین رها می شد و استفاده مناسبی نمی شد و در این طرح مقرر شده با فراوری مناسب امکان استفاده در تغذیه دام داشته باشیم.
صارمی تاکید کرد: با امکان روش فراوری که در این خوراک وجود دارد هم می تواند ارزش افزوده مناسبی برای این ظرفیت ایجاد کند و هم می تواند در قیمت تمام شده خوراک دام تاثیر بگذارد و هم مشکلات زیست محیطی متاثر از سوزاندن بقایای نیشکر در استان خوزستان را تعدیل کند.
وی به استفاده از سرشاخه خرما و بقایای پسته در تغذیه دام اشاره کرد و گفت: در استان هایی که امکان استفاده از پسماندها یا بقایای کارخانجات صنایع غذایی بالاخص کارخانجاتی که روی بقایای مرکبات کار می کنند یا روی بقایای میوه کار می کنند در دستور کار قرار گرفته که با تدوین دستور العمل های اجرایی که امکان استفاده مناسب را ایجاد می کند بتوانیم از این ظرفیت در تغذیه دام و طیور استفاده کنیم. 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com