جایگزینی برای شیر پاستوریزه؛
تکنیک جدید فراوری شیر

تکنیک جدید فراوری شیر
محققین استرالیایی برای فراوری شیر خام به تکنیک جدیدی دست یافته اند که ادعا می شود ضمن آن که تمامی مزایای شیر پاستوریزه را دارد مواد مغذی بیشتری را حفظ می کند و عطر و طعم بهتری نیز دارد.
در فناوری Haelen از تکنیک فشار به جای گرما برای کشتن عوامل بیماریزا و میکروب ها و ماندگاری شیر استفاده می شود. کارشناسان اعتقاد دارند در این فناوری ویتامین، پروتئین و آنزیم هایی که در پروسۀ پاستوریزه کردن شیر آسیب می بینند حفظ می شوند. آنها ادعا دارند در این پروسه:
•سطح بالاتری از ویتامین های B2 و B12 که برای بچه ها لازم و ضروری است، در شیر باقی می ماند.  
•فسفاتاز آلکالاین که آنزیم مهمی برای عملکرد کبد و رشد استخوانی است فعال می شود.
•آنزیم های کلیدی و مهم در مقایسه با فراورده های پاستوریزه هضم شیر را آسانتر سازند.
•طعم و رنگ شیر طبیعی باقی می ماند.

همچنین این روش جدید، با تکنیک UHT یا "فراوری با گرمای فوق العاده" (Ultra Heat Treatment) که همانند پاستوریزه کردن مبتنی بر گرما است و نه فشار، تفاوت دارد.
در پاستوریزه کردن، شیر به مدت 15 ثانیه در دمای 71.7 درجۀ سانتیگراد (161 درجۀ فارنهایت) قرار می گیرد؛ در حالیکه در فرایند UHT شیر به مدت 2 ثانیه در دمای 140 درجۀ سانتیگراد (284 درجۀ فارنهایت) قرار می گیرد.  

در روش Haelen شیر در طول پروسه سرد می ماند. شیری که به شیوۀ Haelen فراوری می شود تا 60 روز قابل نگهداری در یخچال است که در مقایسه، شیر پاستوریزه را شاید تا 14 روز در یخچال بتوانیم نگه داریم. این قابلیت امکان جابجایی شیر تا مسافت های طولانی در سر تا سر جهان و به نقاطی که امکان دسترسی به شیر تازه را ندارند، فراهم می آورد.

کارشناسان اذعان دارند که با این روش نوین، باکتری باسیلوس سرئوس که موجب تهوع و اسهال در انسان می گردد از بین می رود.
علاوه بر فراوری شیر مایع، تکنولوژی Haelen پتانسیل لازم برای استفاده در سایر فراورده های لبنی – به ویژه آن گروه از فراورده ها که شیر پاستوریزه نشده در آن استفاده می شود مثل پنیر – را نیز دارد.

تکنولوژی Haelen که به تأیید مؤسسۀ سلامت غذایی ویکتوریا استرالیا رسیده بناست تا در نیمۀ اول سال 2021 میلادی مورد استفادۀ کمپانی تجاری تولید شیر فراوری شدۀ Naturo قرار گیرد. این فراورده در ابتدا با محصول شیر مایع تحت برند "Wholey Milk Company" فروش خود را در کوئینزلند استرالیا آغاز و در سال 2022 میلادی فعالیت خود را به صورت جهانی توسعه خواهد داد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com