جای خالی روز ملی پروتئین در تقویم ایران

جای خالی روز ملی پروتئین در تقویم ایران
پروتئین از نیازهای اساسی بدن ماست و به همین جهت هم پروتئین را یک "درشت مغذی" می دانند.
روز 27 فوریه را در بسیاری از کشورها روز پروتئین نامیده اند و در این روز بر روی اهمیت و لزوم این مادۀ مغذی در جهت سلامت بدن می پردازند که متاسفانه با جایگاه بالای تولیدی و پتانسیل قدرتمند تولید محصولات پروتئینی کشور ما و رتبه ای که در جهان دارد، هیچ نگاه حرفه ای و تخصصی در این باره برای فرهنگ سازی مناسب استفاده از پروتیئن در کشور نگردیده است.

یک تاریخچه کوتاه :
•سال 1838 میلادی: در این سال یک دانشمند شیمیدان هلندی به نام Gerardus Johannes Mulder برای نخستین بار از اهمیت پروتئین گفت.
•سال 1860 میلادی: کارشناس تغذیۀ آلمانی Carl Von Voit بر این باور بود که پروتئین مهم ترین عنصر برای حفظ ساختار بدنی محسوب می شود.
•سال 2006 میلادی و تشخیص پروتئین برای کم کردن وزن : در مطالعاتی که صورت گرفت 12 زن سالم را در رژیم غنی از پروتئین قرار دادند و نتیجه این بود که "بسیار کمتر احساس گرسنگی به آنها دست می داد"
•سال 2019 میلادی : محققین دانشگاه Wake Forest دریافتند که "یک رژیم غنی از پروتئین با کالری پایین به افراد بالغ مسنی که اضافه وزن دارند کمک می کند تا بهتر وزن کم کنند، ضمن آنکه به حفظ تودۀ ماهیچه ای و استخوانی آنها نیز کمک کرده و چربی های بد را نیز دفع می کند."

پروتئین نقش مهمی در رژیم سالم دارد
پروتئین یک درشت مغذی مهم برای رشد بدن محسوب می گردد اما اینکه هر فرد تا چه اندازه به پروتئین نیاز دارد به شخص بستگی دارد. به عنوان مثال در پژوهشی که در امریکا به عمل آمد 74% افراد بر این اعتقاد بودند که بایستی حتماً در هر وعدۀ غذایی پروتئین کافی دریافت کنند و 66% (از هر 3 امریکایی 2 نفرشان) بر این باور بودند که خودشان بسته به نیاز بدنشان می دانند که چه مقدار پروتئین مصرف کنند.

پروتئین ما را به مدت طولانی تری سیر نگه می دارد
در نظرسنجی از مردم امریکا پرسیده شد که کدام وعده از نظر آنها به عنوان وعدۀ بهتری برای مصرف پروتئین محسوب می شود و دو سوم آنها بر این اعتقاد بودند که صبحانه وعدۀ مهم تری در این میان محسوب می شود که با مصرف پروتئین کمک می کند تا دیرتر گرسنه شویم.

1. از منابع متنوع پروتئینی بهره ببرید. گوشت و تخم مرغ منبع عالی و شناخته شدۀ پروتئینی هستند ولی چرا متنوع رفتار نکنید؟ به عنوان مثال کینوا، حبوبات یا سویا. واقعیت این است که غذاهای سرشار از پروتئین بسیار زیاد هستند فقط کافیست با آنها آشنا شوید.
2. مقدار مناسب و کافی از پروتئین دریافت کنید. مقدار مناسب و ایده آل پروتئین برای هر فرد بسته به وزن متفاوت است. کارشناسان تغذیه مقدار 46 گرم در روز برای خانوم ها و 56 گرم در روز را برای آقایان توصیه می کنند اما سن، میزان فعالیت، تودۀ ماهیچه ای، و سلامت هر فرد همگی عواملی هستند که در این میان نقش دارند.

در کشور هند 27 فوریه را روز ملی پروتئین می نامند که بهانۀ خوبی است تا اهمیت مصرف پروتئین و لزوم آن را برای سلامت بدن و عملکرد بهتر یادآور شود.
در این روز تمامی برندهای معتبر غذایی به منظور بالا بردن سطح آگاهی عموم در خصوص مصرف مناسب پروتئین به این ابتکار عمل می پیوندند.
معمولا شرکت های معتبری نظیر Marico Saffola Mealmaker Soya Chunks، کمپانی Good Food هند، تعاونی رفاه و توسعۀ صنایع غذایی سویا، همچنین برندهایی نظیر BVeg ، SoyVita ، Sonic Biochem ، Maa Soy ، NutraFactri به عنوان حامیان مالی این پویش را حمایت می کنند.

دکتر سوداکار مهاسکار مدیر ارشد فناوری، تحقیق و توسعه کمپانی Marico در سخنرانی خود در این روز اذعان داشت: "برخلاف ویتامین ها و مواد معدنی، مواد مغذی مهم مثل پروتئین مدت های مدید در غذای روزانۀ ما مورد بی توجهی واقع می شد. بسیاری از مصرف کنندگان معمولی و عام از منابع غذایی غنی از پروتئین که به رفع نیاز بدنشان کمک می کند، آگاهی ندارند. بنابراین ما و کارشناسان از این روز در جهت ارتقاء سطح آگاهی مردم و آشنا کردن آنها با این منابع غذایی مختلف غنی از پروتئین که با توجه به متنوع بودن ذائقه ها وجود دارد، استفاده می کنیم."  

با توجه به اهمیت پروتئین و استفاده از آن، می توان گفت اگر چنین روزی در تقویم کشور ما نیز قرار بگیرد، قطعا انتشار نتایج تحقیقات و مقالات جمع آوری شده در این خصوص از طریق رسانه های علمی و دانشمندان کشورمان در کنفرانس ها و سمینارها می تواند ما را در این خصوص به موفقیت های بیشتری برساند.
فراموش نکنید که ایران در قاره ای قرار دارد که پر مصرف ترین قاره از نظر جمعیت مصرف کننده غذا و پروتئین می باشد و وجود چنین روزی درتقویم ما قطعا ما را در سال های آینده داره جمعیتی شاد و باهوش و با استعداد می نماید.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com