جمعیت دام رو به کاهش است

جمعیت دام رو به کاهش است
فعال حوزه دامداری خراسان شمالی از دولت خواست تا مشوق‌های تولید را به خود دامدار ارائه دهد و گفت: اکنون صرفا دلال‌ها سود کلان می‌برند و دامداران در ضرر هستند.

رضا ریحانی در تشریح مطالبات دامداران خراسان شمالی از رئیس جمهور پرداخت و اظهار کرد: همان طور که قیمت نهاده آزاد شده باید قیمت دام و فرآورده هم آزاد شود.

فعال حوزه دامداری خراسان شمالی ادامه داد: با اینکه در حال حاضر قیمت نهاده‌های دامی به صورت افسارگسیخته در حال گران شدن است ولی فرآورده‌های دامی گران نشده؛ شیر قیمت گذاری شده ولی بعضی از کارخانجات آنرا خریداری نمی‌کنند.

وی بر لزوم آزادسازی صادرات دام تاکید کرد و افزود: قیمت دام باید طبق قیمت علوفه برای دامدار، صرفه اقتصادی داشته باشد؛ در حال حاضر دامداران در حال زیان دادن هستند زیرا دام موجود زنده است و نمی‌توان آنرا مانند بقیه کالاها نگهداری کرد تا گران‌تر فروخت.

ریحانی همچنین بیان داشت: ذخایر ژنتیکی دام در حال از بین رفتن هستند لذا چند وقت دیگر با کمبود دام و گوشت مواجه خواهیم شد و در این صورت قیمت گوشت و فرآورده‌های آن مانند شیر و لبنیات، مجدداً افسار گسیخته بالا خواهد رفت.

این دامدار خرید تضمینی دام را یکی از مهم‌ترین خواسته‌های دامداران دانست و گفت: با قیمت گذاری معقول و خرید تضمینی مشکل دامدار رفع می‌شود.

وی با اشاره به عدم وجود دامداری صنعتی در خراسان شمالی، افزود: جمعیت دام در هر حال کاهش است و این موجب می‌شود تا در زمستان علاوه بر کمبود غلات، قیمت گوشت نیز به صورت افسار گسیخته گران شود.‌

ریحانی ادامه داد: دولت می‌تواند مشوق‌ها را به خود دامدار بدهد تا تولیدکننده از آن استفاده کند.

وی در انتها گفت: در حال حاضر فقط دلال‌ها و واسطه‌های غیر ضروری از صنعت دام سود می‌برند و دامدارها در حال ضرر دادن هستند لذا بهترین کار این است که مشوق‌های لازم برای تولید، مستقیماً به خود دامدار برسد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com