حذف تولیدکننده‌های کوچک‌ از دایره تولید

حذف تولیدکننده‌های کوچک‌ از دایره تولید
مرغ و تخم‌مرغ به‌ عنوان یکی از کالاهای اساسی و پرمصرف خانوارها از سال گذشته تاکنون با فراز و فرودهای قیمتی فراوانی همراه بوده است که نه‌تنها موجب اعتراض مصرف‌ کنندگان بلکه صدای تولیدکنندگان را نیز درآورده است.
از سال گذشته تاکنون افزایش بی‌رویه قیمت تخم‌مرغ همواره مورد اعتراض مصرف‌کنندگان بوده است.
در طی یک سال گذشته هر بار که سخن از افزایش قیمت تخم‌مرغ به میان آمده است تولیدکنندگان این محصول پای نهاده‌های مصرفی و اولیه را به میان کشیده و گرانی مواد نهاده‌های تولید را عامل افزایش قیمت عنوان کرده‌اند.
ازآنجاکه بنا بر اظهارات تولیدکنندگان سال گذشته دولت قادر به تأمین نیمی از دان مصرفی بود و می‌بایست باقی نهاده‌های تولید از بازار آزاد تهیه می‌شد لذا این موضوع بر روی افزایش قیمت تأثیر گذشت.
درحالی‌که همیشه مصرف‌کنندگان تخم‌مرغ هم‌زمان با افزایش قیمت مرغ شاهد افزایش قیمت تخم‌مرغ بودند اما از ابتدای ماه مبارک رمضان قیمت تخم‌مرغ در مشهد مقدس سیر نزولی به خود گرفته است و حتی این محصول به قیمت مصوب دولتی نیز خریدار ندارد.
در این رابطه اصغر مرادی یکی از توزیع‌کنندگان تخم‌مرغ در مشهد می‌گوید: در ماه مبارک رمضان همیشه پائین ترین مصرف را داریم و از طرفی به دلیل اینکه تمامی مراسم عروسی و عزا تعطیل است لذا شیرینی  و دسر کمی مصرف می‌شود لذا تولید از مصرف و تقاضا سبقت‌ گرفته است.
وی  می‌گوید: البته خراسان رضوی قطب تولید تخم‌مرغ است و محصول این استان به سایر استان‌ها و حتی کشورهای همسایه صادر می‌شود اما سنگ‌اندازی دولت پیش پای تولیدکنندگان در حوزه صادرات موجب شده تا تخم‌مرغ در بازار خریدار نداشته باشد و تولیدکنندگان از این بابت متضرر شوند.
وی  می‌گوید: درحالی‌که قیمت مصوب دولتی به ازای هر کیلو تخم‌مرغ ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان نرخ‌گذاری شده است اما در بازار کیلویی ۱۳ هزار تومان عرضه می‌شود و از تولیدکننده بیش از ۱۲ هزار تومان خریداری نمی‌شود و لذا این قیمت صدای تولیدکنندگان را درآورده است.

دولت نسبت به مشکل تولیدکنندگان بی‌توجه است
در همین حال مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان  اظهار می‌کند: متأسفانه در قیمت‌گذاری بر روی تخم‌مرغ بیشتر جیب مصرف‌کننده شاخص قیمت قرار دارد تا تولیدکننده!
سید حسین موسوی نژاد بابیان اینکه فروش تخم‌مرغ در بازار و به قیمت ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان با توجه به گرانی نهاده‌های تولید صرفه اقتصادی ندارد، می‌افزاید: این در حالی است که تولیدکننده ما اکنون در بازار مجبور است محصول خود را به قیمت کمتر از ۱۲ هزار تومان بفروشد.
وی می‌گوید: زمانی که تخم‌مرغ را دولت کیلویی ۱۴ هزار تومان درب مرغداری قیمت زد این محصول برای تولیدکننده ما کیلویی ۱۵ هزار تومان تمام می‌شد حالا حساب کنید که تولیدکننده  به ازای هر کیلو ۳ هزار تومان ضرر کند چه بلایی به سرش می‌آید؟
وی بابیان اینکه با احتساب افزایش قیمت‌ها و نهاده‌های تولید باید قیمت مرغ به کیلویی ۱۹ هزار تومان برای مصرف‌کننده افزایش یابد، عنوان می‌کند: در حال حاضر تولیدکننده ما به دلیل بی‌تدبیری و نبود برنامه حمایتی مجبور به عرضه تخم‌مرغ به زیر این قیمت است و لذا مشاهده می‌کنید که بسیاری از دلالان همین محصول را در فروشگاه‌ها باقیمت ۱۸ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.

سازه های فولادی مهر جاوید

مرغداران نیازمند حمایت هستند
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان می گوید: متأسفانه در حال حاضر صنعت مرغ تخم‌گذار استان روزانه افزون بر یک و نیم میلیارد تومان ضرر می‌دهد . اگرچه در حال حاضر بسیاری از مصرف‌کننده‌ها و دولتمردان از پائین بودن قیمت تخم‌مرغ خوشحال هستند و اما این موضوع در ۶ ماهه دوم خودش را نشان خواهد داد .
وی یادآور می‌شود: سال گذشته با گرانی و کمبود نهاده‌ های طیور افزون بر ۲۵ درصد تولید کاهش یافت و برخی تولیدکنندگان مرغ‌هایشان را به دلیل نبود تغذیه راهی کشتارگاه کردند.
وی می‌افزاید: بدون شک اگر دولت برای این وضعیت فکری برندارد و قرار باشد تولیدکننده محصول خود را با ضرر روانه بازار کند راهی به‌جز کشتار و کاهش مجدد مرغ تخم‌گذار نیست و این موضوع اثر خود را تا پایان سال نشان می‌دهد.
وی در این رابطه اذعان می‌کند: دولت باید به تکلیف قانونی خودش  بر اساس قانون نظام جامع دام‌پروری که مکلف است در زمان کاهش قیمتی خرید تضمینی داشته باشد را اجرایی کند.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان تأکید می‌کند: ما بارها به مسئولان مربوطه هشدار دادیم که اگر از مرغداری‌ها و تولیدکنندگان حمایت نشود با توجه به هزینه‌های موجود مرغداری‌ها مجبورند دست به کشتار مرغ‌هایی بزنند که باید تولیدکننده تخم‌مرغ باشند.
وی یادآور می‌شود: هم‌چنین ما بارها گفته‌ایم که تخم‌مرغ ارزان‌ترین پروتئینی است که مردم می‌توانند استفاده کنند و این روند باید حفظ شود ولی متأسفانه مرتب دارند وقت‌کشی می‌کنند.

سخت‌گیری در صادرات تخم‌مرغ

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان همچنین بابیان اینکه دولت با سخت‌گیری در صادرات اجازه صادرات را نمی‌دهد، می‌افزاید: متأسفانه دولت اقدامی جدی برای خرید تخم‌مرغ نکرده و برای صادرات قوانین سختی را پیش روی تولیدکنندگان گذاشته که امکان عمل به آن نیست.
وی بیان می‌کند: به‌طور مثال طبق دستورالعمل وزارت خانه باید مرغدار برای صادرات کارت بازرگانی داشته باشد و زمانی می‌تواند صادرات داشته باشد که بالای ۲۰۰ هزار مرغ داشته باشد این در حالی است که ما درحالی‌که حاضر مرغداری که ظرفیت فعال بالای ۲۰۰ هزار مرغ را داشته باشد را در استان خراسان رضوی که یکی از بزرگ‌ترین استان‌های تولیدکننده تخم‌مرغ است نداریم .
موسوی نژاد بیان می‌کند: دولت هم‌چنین اعلام کرده در صورتی اجازه صادرات می‌دهد که در روزهای سخت از زیر بار تأمین تخم‌مرغ شانه خالی نکنیم اما برای همین تضمین از ما می‌خواهد به ازای هر ۱۰۰ تن صادرات تخم‌مرغ ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان ضمانت‌نامه بانکی بپردازیم که واقعاً در توان هیچ تولیدکننده‌ای نیست و فقط با این قوانین دانه‌درشت‌ها می‌مانند و تولیدکننده‌های کوچک‌تر از دایره تولید حذف خواهند شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com