خرید تضمینی روزانه 801 تن شیر مازاد و تبدیل به شیرخشک/ منتظر مشوق صادراتی هستیم

خرید تضمینی روزانه 801 تن شیر مازاد و تبدیل به شیرخشک/ منتظر مشوق صادراتی هستیم
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه روزانه 801 تن شیر مازاد از دامداران خریداری و تبدیل به شیرخشک و خامه می‌شود، گفت: منتظر مشوق صادراتی 200 میلیارد تومانی برای صادرات شیرخشک‌های تولید هستیم.
حسن رکنی در پاسخ به اینکه ظاهراً نه تنها قیمت خرید تضمینی شیر افزایش نیافته بلکه برخی کارخانه‌ها شیر را در هر کیلو 50 تومان ارزان‌تر از قیمت مصوب می‌خرند، خاطرنشان کرد: در بحث شیر یک تنش قیمتی در دنیا داشته‌ایم که باعث شده آن میزانی که برای صادرات شیر و فرآورده‌های آن پیبش‌بینی کرده‌ بودیم محقق نشود.
وی با تأکید بر اینکه در کشور ما برای آنکه بتوانیم توازن برقرار کنیم باید برای صادرات مازاد شیر و لبنیات برنامه‌ریزی کنیم، خاطرنشان کرد: افزایش عرضه در بازار سبب کاهش قیمت می‌شود که با صادرات توازن برقرار می‌گردد.
رکنی تصریح کرد: امسال 200 میلیارد تومان مشوق صادراتی برای شیر درخواست کرده‌ایم که با توجه به مضیقه مالی دولت هنوز محقق نشده و اگر این مهم اتفاق بیفتد می‌توانیم برای صادرات شیر از آن استفاده کنیم و بخشی از شیری که اکنون در کارخانجات تبدیل به شیرخشک شده را صادر کنیم.
وی اضافه کرد: در 5 ماهه اخیر تا الان روزانه به طور متوسط 801 تن شیر به صورت خرید تضمینی از دامداران خریداری شده که 90 درصد آن تبدیل به شیرخشک شده است و بخشی از آن به خامه تبدیل می‌شود که هم در بازار داخل به فروش می‌رسد و هم صادر می‌شود و بنا داریم با صادرات آن را از چرخه بازار خارج کنیم.
رکنی به این نکته اشاره کرد: سازمان تعاون روستایی بابت خرید تضمینی دچار ضرر و زیان شده است که دولت آن را پوشش می‌دهد.
به گفته معاون حجتی، تا کنون 70 تا 80 درصد مطالبات دامداران پرداخت شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com