خرید حمایتی تخم مرغ برای جلوگیری از افت تولید ضروری است

خرید حمایتی تخم مرغ برای جلوگیری از افت تولید ضروری است
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی گفت: خرید حمایتی تخم ‌مرغ، بهترین راه ترغیب و دلگرم کردن مرغداران به تولید و پیشگیری از آثار منفی کاهش تولید است.
سیدحسین موسوی نژاد اظهار داشت: با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری، باید برای رونق تولید، افزایش پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از بخش تولید، حمایت از این حوزه به خصوص برای تولید کالاهای اساسی مورد توجه جدی باشد.
وی با بیان اینکه مسوولان سال گذشته با جدیت برای حل مشکل گرانی تخم مرغ وارد عمل شدند، گفت: انتظار آن است که امسال هم با تمام قدرت وارد میدان شده و از همان جدیت برای حل مشکل بازار تخم مرغ و زیان مرغدارها جلوگیری کنند.
وی اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۹ بحران جدی برای تأمین خوراک مرغ به وجود آمد و این موضوع را بارها به اطلاع مسوولان مربوط رساندیم که مرغدارها برای تأمین خوراک مورد نیاز مرغهای تخمگذارشان دچار مشکل هستند و چند ماه پس از این ماجرا و در ماه مبارک رمضان، شاهد کاهش شدید قیمت این محصول بودیم.

وی ادامه داد: در آن زمان از مسوولان خواسته شد با توجه به این موضوع، اجازه صادرات تخم مرغ مازاد را بدهند تا حداقل تولید و اشتغال در این حوزه دچار مشکل نشود.
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار خراسان رضوی گفت:متاسفانه مشکلات مطرح شـده جدی گرفته نشد و کـار به جایی رسید که دولت برای تأمین خوراک مورد نیاز مرغها در ۶ ماهه اول سال گذشته مشکلات فراوانی داشت به طوری که در ۶ ماهه اول سال ۹۹ کمتر از ۵۰ درصـد خـوراک مـورد نیاز مرغهای تخمگذار استان تأمین شد.
وی ادامه داد:کاهش قیمت تخم مرغ و از سویی هم مشکل تأمین خـوراک موجب شد مرغدارها رغبتی به جوجه ریزی نداشته باشند و با کاهش شدید تولید روبه رو شویم.
وی افزود:همکاران ما با وجود اینکه از ابتدای سال گذشتهبه صورت میانگین زیر قیمت تمام شده تخم مرغ را راهی بازار کرده بودند، بازهم برای حل مشکل پای کار آمدند و مشارکت کردند.

وی از دیگر مواردی که موجب بی رغبتی مرغداران برای ادامه فعالیت شده است را موضوع عدم همخوانی قیمت تخم مرغ با قیمت ابلاغی از سوی انجمن حمایت و دیگر نهادها دانست و ادامه داد: تمامی این موارد دست به دست هم داده تا اینکه استان خراسان رضوی که رتبه نخست تولید تخم مرغ کشور را تا پیش از این در اختیار داشت، طبق آمار مقایسه‌ای استخراج شده سال ۹۹، حدود ۲۵درصد کمتر از سال ۹۸ جوجه‌ریزی داشته باشد.
وی ادامه داد:این امر اثراتش را در سال ۱۴۰۰ نشان خواهد داد و متاسفانه همچنان شاهد پایینتر عرضه شدن تخم مرغ به قیمت کمتر از نرخ تمام شده در بازار هستیم.
وی تاکید کرد: امید داریم مسوولان برای حل مشکل ارزانــی بیش از حد تخم مرغ و زیان مرغدارها وارد عمل شوند زیرا با اتفاقاتی کـه در حـال رقـم خوردن است این احتمال وجود دارد بازهم رغبت مرغدار به پرورش مرغ تخمگذار کمتر شـود.
موسوی نژاد گفت:درخواست ما و وظیفه قانونی شرکت پشتیبانی امور دام کشور این است که به خرید تخم مرغ تولیدشده اقدام کرده و زمانی که نیاز است برای تعادل بخشی این محصول و فرآورده‌های آن را راهـی بـازار کند تا با این کار از التهاب بـازار هم کاسته خواهد شد.
۲ هزار و ۹۲۰ واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۷۳۸ قطعه و ۶ واحد جوجه‌کشی با ظرفیت پنج میلیون و ۲۸۶ هزار قطعه در هر دوره در خراسان رضوی فعالیت دارند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com