خطر شیوع آنفلوآنزا بسیار جدی است / عکس

خطر شیوع آنفلوآنزا بسیار جدی است / عکس

به گزارش خبرنگار ITPNews، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته دامپزشکی با حضور مدیران و معاونان این سازمان برگزار شد، در خصوص احتمال شیوع آنفلوآنزا با شروع فصل سرما هشدار داد و گفت: مرغدران باید حسایت لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیرعادی بلافاصله به شبکه‌های دامپزشکی و ادارات کل در سطح استان‌ها گزارش دهند و در این ارتباط تمامی شبکه‌ها و ادارات کل دامپزشکی در سراسر کشور آماده انجام اقدامات لازم بوده و برای این امر نیازبه هماهنگی با اداره کل را ندارند.
مهدی خلج افزود: سازمان دامپزشکی نیز از امروز  طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد را آغاز کرده در این پایش بالغ بر 19 هزار نمونه برداری از 320 روستا و 1300 واحد پرورش مرغ صنعتی کشور انجام می شود،  این نمونه‌برداری ها در آزمایشگاه‌های تخصصی مورد بررسی و آزمایش می گیرد.
وی اظهار داشت: در سال۲۰۱۵  با شیوع گسترده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بسیاری از کشورهای جهان در وضعیت ناآرام و غیرقابل پیش‌بینی قرار گرفتند و حتی در فصل تابستان کشورهای مختلفی درگیر این بیماری بودند  اما در ایران با همکاری و هماهنگی دولت و ملت این بیماری طی مدتی کوتاهی کنترل شد.
رئیس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: در نهایت گزارش پاک بودن ایران از آنفلوآنزای پرندگان به موقع به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام و مشکلاتی که در این زمینه برای صادرات مرغ و تخم‌مرغ ایجاد شده بود برطرف شد و در حال حاضر صادرات این محصولات روند عادی را طی می‌کند.
رئیس سازمان دامپزشکی تاکید کرد: توصیه ما به مردم این است که از خریدن مرغ زنده و ذبح در منازل و محافل عمومی جداً خودداری کنند دلیل احداث کشتارگاه‌های صنعتی که سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه انجام شده است، آن بوده که ذبح دام و طیور در شرایطی کاملاً بهداشتی انجام شده و سلامت جامعه به خطر نیفتد.
کسانی که در خصوص استفاده هورمون سخن می گویند صلاحیت اظهار نظر ندارند
در ادامه این نشست، رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره ، به برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی در خصوص مصرف هورمون در مرغ، بیان داشت: کسانی که مدعی هستند در پرورش مرغ از هورمون استفاده می شود یا باید با تحقیقات علمی به این نتیجه رسیده باشند که در این صورت باید مستندات خود را ارائه دهند و یا اینکه آنچه دستگاه ها صلاحیت دار و مسئولین مربوطه می گویند بپذیرند.
وی تصریح کرد: اگر هورمون به صورت خوراکی به مصرف مرغ برسد به دلیل ساختار خاص پروتئینی در دستگاه گوارش پرنده تجزیه شده و اثری از آن باقی نمی ماند، احتمال تزریق هورمون به مرغ نیز بسیار کم است زیرا باید به شکل مکرر تزریق شده که با توجه به حجم پرورش طیور در کشور این کار به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود.
خلج ادامه داد: براساس مطالعات سازمان دامپزشکی و همچنین سازمان میادین میوه و تره بار که طی تحقیقات گسترده ای انجام گرفت وجود و استفاده از هورمون در گوشت مرغ هیچگاه به اثبات نرسید.
رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه برخی مردم فکر می کنند رشد سریع مرغ به دلیل استفاده از هورمون است، اظهار داشت: امروزه مرغ در کمتر از ۵ هفته به یک وزن منطقی برای مصرف می رسد و این موضوع نتیجه زحمات و تحقیقات مختلفی است که در عرصه اصلاح نژاد، ژنتیک و ارتقای بهداشت مبارزه با بیماری‌های دامی، اتفاق افتاده است.
وی با تاکید بر اینکه سازمان دامپزشکی هیچگاه اجازه واردات هورمون برای استفاده در پرورش مرغ را صادر نکرده است، گفت: مردم با اطمینان کامل و بدون هیچگونه نگرانی و تشویش این فرآورده را که مرغداران برای تولید و عرضه آن رنج بسیار زیادی را متحمل می شوند، مصرف کنند.  
تولید واکسن تب برفکی در موسسه رازی متوقف شد
رئیس سازمان دامپزشکی کشورکمبود واکسن را یکی از مشکلات مهم در مبارزه با بیماری تب برفکی دانست و گفت:  بیماری تب برفکی در عرصه اقتصادی یکی از بیماری‌هایی است که خسارت بسیار زیادی را به دامداران وارد می‌کند و متاسفانه سازمان دامپزشکی برای مبارزه با این بیماری واکسن کافی در اختیار ندارد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی که تامین کننده بخش مهمی از واکسن تب برفکی است برای ارتقای کیفیت و سیستم‌های خط ، تولید این واکسن را متوقف کرده به همین جهت سازمان دامپزشکی نگران است که برای مبارزه با این بیماری با مشکل کمبود واکسن مواجه شود.
وی افزود: البته میزان ابتلا به این بیماری در 6 ماهه ابتدا سال 94 نسبت به 6 ماهه ابتدای سال 93،  65 درصد کاهش یافته است  و با اقدامات سازمان دامپزشکی کشور از هزار و 501 کانون بیماری تب برفکی در 6 ماهه سال گذشته این بیماری به 522 کانون در 6 ماهه ابتدای امسال رسیده است و امسال فقط 21 گاوداری شیری در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفت.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: واکسیناسیون به موقع و ممانعت از ورود دام زنده از کشورهای آسیای میانه عوامل کاهش بیماری تب برفکی در کشور بوده است.
خلج تصریح کرد: طبق اطلاعات اخذ شده دو شرکت قرار است تولید واکسن تب برفکی را انجام دهند که یکی از این شرکت‌ها با موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی قراردادی را منعقد کرده که براساس آن 12 نفر از کارشناسان تولید واکسن این موسسه با موسسه تولید واکسن خصوصی در شهر مهاباد همکاری می کنند تا با اقدامات این بخش غیر دولتی، 100 میلیون دز واکسن تب برفکی تا پایان سال تولید شود.
رئیس سازمان دامپزشکی همچنین گفت: به دلیل توقف تولید واکسن تب برفکی در موسسه واکسن و سرم سازی رازی و نگرانی از کمبود این نوع واکسن، افراد و شرکت‌هایی که درخواست واردات کنند مجوزهای لازم به آنها  داده می‌شود.
خشکسالی‌ دلیل اصلی شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
رئیس سازمان دامپزشکی خشکسالی‌ها را دلیل اصلی شیوع بیشتر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک دانست و گفت: به علت کمبود آب گاها دام های وحشی به قلمرو دام های اهلی وارد شده و یا دام های اهلی برای تامین علوفه به قلمرو دام های وحشی می روند، بنابراین با ارتباط آنها امکان انتقال این بیماری بین گله‌های آنها بسیار زیاد است.
خلج اظهار داشت: در سال‌های گذشته موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی، واکسن هومولوگ طاعون نشخوار کنندگان کوچک را تولید کرده که با این واکسن اقدامات خوبی در راستای مبارزه با این بیماری انجام شده است.
رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: با انجام واکسیناسیون و پایش خوب انجام شده در دام‌های اهلی، این بیماری در 6 ماهه 1394 نسبت به 1393 ، 56 درصد در کاهش داشته است.
وی با اشاره به اینکه در دنیا معمولا تزریق واکسن به گله‌های وحشی برای مبارزه با بیماری انجام نمی‌شود، بیان داشت: برای مبارزه با این بیماری رایزنی‌هایی با سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است تا استراحتگاه و محل آبخوری دام های وحشی مجهز به دوربین های مداربسته شود  تا در صورت مشاهده بیماری اقدامات لازم انجام گیرد.
 خلج تصریح کرد: در 6 ماهه اول امسال 6 میلیون و 700 هزار نوبت واکسیناسیون علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک انجام شده است و تا 20 روز آینده طرح کمربند حفاظتی و واکسیناسیون انجام می‌شود.
رئیس سازمان دامپزشکی در پایان افزود: در حال حاضر حدود 700 هزار دز واکسن برای بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی وجود دارد اما همچنان با کمبود واکسن این بیماری مواجه هستیم.

مشاهده گالری تصاویر مربوط به این نشست

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com