خطر نابودی بیخ گوش صنعت دامپروری

خطر نابودی بیخ گوش صنعت دامپروری
کمبود آذوقه، نبودن سکو جمع آوری شیرخام، جولان دلالان گوشت و مرگ و میر بالای دام مشکلاتی است که این روزها حال دامداران جاجرمی را ناخوش کرده است.

 دامپروری همیشه برای یک روستا، شهر یا شهرستان و استان و یا حتی کشور امتیاز بزرگی محسوب می شود زیرا به معنای نیاز کمتر آن منطقه به  واردات محصولات لبنی و پروتینی و خود کفایی در تامین اقلام غذایی مورد نیاز مردم است و  صنعت دامداری یکی از مولفه های تامین امنیت غذایی درهمه کشور ها است.
اما طی سال های اخیر ،عواملی همچون بالارفتن  قیمت تمام شده تولید شیر و گوشت و خشکسالی های پی درپی، دامداران جاجرمی را مجبور کرده برای حفظ سرمایه اولیه زندگی خود ناچار به فروش دام های خود شوند.

یکی از دامداران جاجرمی گفت: هرینه تامین آذوقه دام، کسادی بازار فروش دام زنده و جولان دلالان تبعات منفی خود را برتعداد جمعیت دامی شهرستان نشان داده که کشتار دام مولد بزرگترین اثر این شرایط است.

وی با تاکید بر اینکه کشتار دام سبک و سنگین برای تولید کننده از سر ناچاری بوده و جز ضرر و زیان چیزی دربر ندارد، اظهارکرد: اما در این میان دلال و قصاب از هرکیلو گوشت چند برابر سود می برد.

این دامدار با تجربه ابراز داشت: نرسیدن به موقع نهاده دامی به دامدار بخاطر نداشتن کارخانه آذوقه دام از یک سو  و بی مقصدی شیر مازاد مصرفی شهرستان بخاطرنبودن مراکز جمع آوری شیرخام از دلایل ضرر ده بودن دامداری در جاجرم شده است.
وی ادامه داد:  جولان دلالان گوشت که از شمال کشور بخاطر نبود کشتارگاه صنعتی در شهرستان حضور دارند و مرگ و میر بالای دام بعلت نبود کلینیک تخصصی از دیگر عواملی است که باعث شده تا شهرستان جاجرم  به تنها شهرستان خراسان شمالی مبدل شود که هیچگونه زیر ساخت حمایتی از صنعت دام و طیور  ندارد.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد همینگونه هزینه ها دامداران را ببلعند و دلالان منطقه خراسان رضوی و شمال کشور دام های شهرستان را درو کنند، شهرستان جاجرم درآینده نزدیک به  یک وارد کننده دام و فرآورده های دامی تبدیل خواهد شد.

یکی دیگر از دامدارن جاجرمی گفت: از فرماندار شهرستان جاجرم درخواست داریم نسبت به چرایی عدم پلاک کوبی دام های جاجرم برای گرفتن کنسانتره توسط متولیان مربوطه  با مرکز استان مکاتبه  داشته باشند.

وی افزود: عملاً مدیران دراین دوره با نزدن پلاک به دام ها،  ما دامداران را مجبوربه کشتار دام های مولدمان  می کنند.

یکی دیگر از دامدارن جاجرمی گفت: از فرماندار جاجرم و  دادستان تقاضا داریم که بررسی کنند ، چرا باید کل  تناژ کنسانتره دامی دولتی بخش جاجرم برای صدها دام های سبک و سنگین  به ٢٠تن نرسد؟.

وی با بیان اینکه باید دامدارتولید کننده  در جاجرم برای گرفتن کنسانتره خود  ازساعت ۴صبح در صف بایستد، افزود: چرا باید با این بی تدبیری ها هروز جمعیت دامی جاجرم راهی کشتارگاه ها شده و با امنیت غذایی مردم بازی شود؟.

اختصاص علوفه یارانه ای بر اساس جمعیت دامی
عباسیان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جاجرم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: باتوجه به کمبود نهاده های دامی از جمله جو وذرت و... وهمچنین خشکسالی های اخیر توزیع هر گونه نهاده از طریق سایت هویت گذاری دام انجام می شود یعنی اینکه دامدار ابتدا باید دام خود را هویت گذاری و پلاک گذاری  کند تا براساس آن نهاده ها به شهرستان تخصیص یابد.
وی ابراز داشت: در شهرستان جاجرم براساس جمعیت دامی ثبت شده در سامانه ماهانه ۴۰۰ تن کنسانتره دولتی بین دامداران در ۳ بخش جاجرم،سنخواست ،شوقان در طول ماه توزیع می شود.

عباسیان با بیان اینکه ماه قبل ۴۲۵ تن جو یارانه ای بین دامداران سنتی توزیع شده است، گفت: دامداری های صنعتی سبک وسنگین دارای مجوز از جهاد کشاورزی به صورت مجزا وثابت نهاده های خود را تحویل می گیرند.
وی در خصوص پلاک کوبی دام ها گفت: پلاک کوبی دام توسط نظام مهندسی کشاورزی انجام می شود و در حال حاضر پلاک در شهرستان موجود بوده و دامداران می توانند برای پلاک کوبی اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی جاجرم  با بیان اینکه پلاک کوبی دام از سال گذشته در حال انجام است ، تصریح کرد:  بعضی از دامداران به علت داشتن هزینه در انجام این امر تعلل می کنند.

وی افزود: طی یک سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار دام سبک و سنگین در شهرستان توسط مامورین نظام مهندسی پلاک کوبی شدند.

عباسیان خاطرنشان کرد:  هر کدام از دامداران و سرمایه گذاران که بخواهند مرکز جمع آوری شیر تاسیس کنند ، می توانند از نظام مهندسی کشاورزی مجوز دریافت کرده واقدام به خرید شیرکنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com