خوراک دام و طیور از مکان‌های دارای مجوز تهیه شود

خوراک دام و طیور از مکان‌های دارای مجوز تهیه شود
مدیرکل دامپزشکی یزد از مرغداران و دامداران استان خواست با توجه به اینکه مراکز آلوده خطر شیوع بیماری ها را افزایش می دهد؛ گفت: فعالان این صنعت خوراک مورد نیاز واحدهای تولیدی را از مراکز دارای مجوز تهیه کنند.
دکتر علی اکبر حدادزاده با اشاره به اهمیت بیماری دام و طیور و تاثیر آن بر اقتصاد ملی، خواستار توجه جدی به رعایت اقدامات امنیت زیستی و تهیه خوراک مناسب و بهداشتی شد.
وی گفت: هم اکنون شرایط جوی در شرایط ناپایداری قرار دارد و هرگونه سهل انگاری امکان شیوع بیماری را در واحدهای دامی و طیور استان افزایش می دهد؛ لذا به پرورش دهندگان توصیه می شود از رفت و آمد غیرضروری به واحدها خودداری کنند و در صورت ضرورت، خودرو حمل  قبل از ورود مورد ضدعفونی قرار گیرد و نسبت به تعویض کفش و لباس کارکنان و بازدید کنندگان هنگام ورود به واحدها توجه شود تا احتمال انتقال مکانیکی ویروس ها به حداقل برسد.
حدادزاده در پاسخ به اینکه آیا احتمال درگیری حیوانات با ویروس انتشار یافته جدید(کرونا) وجود دارد؟ افزود: کرونا، بیماری جدیدی است؛ که انتقال آن از طریق حیوانات به طور قطعی ثابت نشده است ، لازم است پرورش دهندگان نکات امنیتی مثل اقدامات بهداشتی قرنطینه  فردی و کاهش تردد را رعایت  و نسبت به ضدعفونی واحدهای پرورشی اقدام کنند.
 وی با بیان آنکه یکی از راه های مهم انتقال بیماری های دام و طیور به ویژه آنفلوآنزای پرندگان، خرید مواد اولیه یا دان آلوده از محل های نامشخص و آلوده است، بر رعایت این مهم تاکید کرد.
وی  به مرغداران و دامداران یزدی توصیه کرد: برای جلوگیری از انتشار بیماری به محض بروز تلفات، شبکه دامپزشکی شهرستان را مطلع کنند و یا مورد را با شماره گویا ۱۵۱۲ به کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند.
همچنین رییس  سازمان جهاد کشاورزی یزد ۱۵ اسفند ماه ۹۸ با اشاره به تولید روزانه ۷۷۲ تن شیرخام از ۱۴۰ هزار راس گاو شیری در استان گفته بود: ۴۲۰ تن آن به عنوان مازاد بر نیاز این فراورده به بازار مصرف سایر استان‌ها عرضه می‌شود.

سیدجمال سجادی پور افزود: استان ۵۲ مجتمع دامپروری دارد  و  باتوجه به ظرفیت هایی که در زمینه پرورش گاو شیری فراهم است،  یک مجتمع دامپروری پنج هزار هزار راسی در شهر یزد نیز در دست ساخت است .
وی  اضافه کرد: سالانه ۳۸۷ هزار تن انواع فرآورده‌های دامی و طیور توسط کشاورزان و دامداران تولید و روانه بازار مصرف می‌شود که این میزان فراورده شامل ۲۸۲ هزار تن شیرخام ، ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز ، ۵۸  هزار تن گوشت مرغ ، ۲۴ هزار تن تخم‌مرغ ، سه هزار و ۵۰۰ تن گوشت سایر ماکیان و ۲۴۵ تن عسل است.
همچنین مهر ماه سال ۹۷ ، معاون وقت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی یزد به خبرنگار ایرنا در ابرکوه گفته بود: ۳۴ هزار تن گوشت مرغ مازاد بر مصرف این منطقه به بازار استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان عرضه و مصرف می‌شود.

نادر سلیم،  اظهار داشت: یزد جایگاه ویژه‌ای در تولید طیور دارد و سالانه ۵۸ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.
وی تعداد واحدهای پرورش مرغ گوشتی استان را ۹۲۵ مورد ذکر کرد و افزود: این مقدار گوشت از ۴۹۵ واحد پرورش مرغ گوشتی فعال تولید می‌شود.
این مسئول سرانه مصرف گوشت مرغ استان را ۲۷.۱ کیلوگرم و نیاز استان را ۲۷ هزار و ۱۰۰تن ذکر کرد
 
نظرات شما
  •  

    حسن گفت : ۹۸/۱۲/۲۶

    سلام ما در کار خرید و فروش فراورده های دامی از جمله ذرت و جو هستیم، از کجا و کدوم شرکت میتونیم خرید کنیم با تشکر

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com