دامداران ۹۰ درصد نهاده‌های دام خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند

دامداران ۹۰ درصد نهاده‌های دام خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند

دامدار گلستانی گفت: متاسفانه میزان نهاده‌های دام که به صورت دولتی در اختیار دامداران قرار می‌گیرد کافی نیست و ۹۰ درصد نهاده‌های دام را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم.
امید قوجق‌نژاد در گرگان اظهار کرد: سهمیه خوراک دام به صورت دولتی به طور میانگین برای دام سبک سه کیلوگرم و برای دام سنگین ۱۰ کیلوگرم به ازای هر کیلوگرم ۳ هزار و ۱۵۰ تومان است که این میزان واقعا کفاف دامداران را نمی‌کند.
وی تصریح کرد: بنده ۲۰۰ راس دام سبک، ۱۵ راس دام سنگین و دو نفر شتر را به صورت دامداری سنتی نگهداری می‌کنم و حدود ۹۰ درصد خوراک مصرفی دام خود را از بازار آزاد به ازای هر کیلوگرم حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومان تهیه می‌کنم.
وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد میزان سهمیه  نهاده‌های دام در هر شهرستان برای دامداران مناسب بوده و اگر نظارت بر توزیع عادلانه نهاده‌های دامی توسط امور پشتیبانی دام و جهاد کشاورزی صورت گیرد دامداران در تهیه نهاده‌های دام دولتی هیچ مشکلی نخواهند داشت.
دامدار گلستانی گفت: متاسفانه در توزیع نهاده‌های دام دولتی بین دامداران صنعتی و سنتی با وجود تعداد دام‌های آنها عدالت رعایت نمی‌شود و در برخی مواقع دامداران شاهد اختصاص نهاده‌های دام دولتی به یک دامدار خاص و یا دامداری به صورت غیرقانونی و غیرمنصفانه هستیم.
وی درباره قیمت دام زنده در بازار بیان کرد: قیمت کاه از سال گذشته تاکنون چهار برابر افزایش پیدا کرده و با توجه به خشکسالی و فشار و مشکلات  اقتصادی مردم ما امسال شاهد جمع کردن باقیمانده کاه از اراضی کشاورزی توسط مردم هستیم که این اتفاق برای دامداران خوشایند نیست.

قوجق‌نژاد خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته بعد از درو محصولات کشاورزی به ویژه گندم دامداران دام‌های خود را تا فصل پاییز به اراضی کشاورزی که محصول خود را درو کرده برده و خوراک دام به صورت طبیعی و بدون صرف هزینه از این محل تامین می‌شد، اما امسال با توجه به مشکلات اقتصادی مردم و خشکسالی، باقیمانده این محصولات در اراضی کشاورزی جمع‌آوری و به فروش می رسد.
وی با اشاره به قیمت دارو ادامه داد: دامداران تنها با مشکل افزایش قیمت خوراک دام و کمبود آن به صورت دولتی مواجه نبوده و قیمت دارو، ویزیت دامپزشکان و دستمزد چوپان‌ها برای نگهداری دام نیز افزایش پیدا کرده است.

دامدار گلستانی ابراز کرد: در قبال افزایش قیمت نهاده‌های دام، دارو و دیگر هزینه‌های جاری نگهداری دام، قیمت گوشت و شیر برای دامدار تفادت چندانی نداشته و این امر سبب شده تا برخی دامداران که سرمایه چندانی برای تهیه و نگهداری ملزمات دام خود ندارند، دام‌های خود را زودتر از وقت مقرر به میدان فروش دام یا کشتارگاه ارسال کنند.
وی گفت: اگر در چند ماه آینده مشکل دامداران به ویژه نهاده‌های دام رفع نشود باید نگران وضعیت دامپروری در کشور و استان گلستان بوده و به طور یقین دامداران دام حتی دام‌های مولد خود را به کشتارگاه‌ها تحویل می‌دهند.
قوجق‌نژاد بیان کرد: ما موافق افزایش قیمت گوشت در بازار نیستم و شرایط مردم را در این وضعیت به لحاظ مشکلات اقتصادی و کرونایی درک می‌کنیم اما دولت باید به فکر دامداران بوده و تعادلی در قیمت نهاده‌‌های دامی، دارو و دیگر موارد دام با قیمت گوشت و شیر ایجاد کند تا شرایط مناسب هم برای دامدار هم مصرف‌کننده فراهم باشد.

 زارع: توزیع آزمایشی نهاده‌های دام به صورت الکترونیکی از اول مرداد ماه

سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: به منظور توزیع عادلانه نهاده‌های دامی و جلوگیری از ایجاد فرصت برای واسطه‌ها توزیع آزمایشی نهاده‌های دام دولتی به صورت الکترونیک از اول مردادماه آغاز می‌شود.
وی تصریح کرد: ماهانه به طور میانگین حدود ۱۰ هزار تن انواع نهاده‌های دام دولتی در اختیار شرکت‌های تعاونی دامداران شهرستان برای توزیع بین دامداران قرار می‌گیرد.
حبیب زارع گفت: با توزیع الکترونیکی نهاده‌های دام دولتی نقاط ضعف و مشکلات مسیر توزیع آسیب‌شناسی شده تا در رفع آن اقدام شود.
وی ادامه داد: اطلاعات بیشتر دامداران که قبلا در سامانه هویت‌گذاری دام بارگذاری شده بود گرفته شده تا بتوانیم این نهاده‌ها را به صورت الکترونیک توزیع کنیم.
سرپرست جدید اداره جهاد کشاورزی شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: دامدارانی که در این سامانه اطلاعات خود را بارگذاری نکردند می‌بایست با پلاک‌گذاری دام خود کد هویت‌گذاری دام را در سامانه دریافت کرده و در سامانه یارگر ثبت‌نام کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com