در یک قدمی شیوع گسترده بیماری و مرگ دام‌های سنگین

در یک قدمی شیوع گسترده بیماری و مرگ دام‌های سنگین
رئیس شورای تامین دام کشور گفت: ترافیک دام‌های سنگین در دامداری‌ها به مرز خطرناک رسیده است و بروز و شیوع سریع بیماری‌ها به دلیل ازدحام بالای دام‌ها اجتناب ناپذیر خواهد بود.
منصور پوریان با بیان اینکه تعداد دام‌های سنگین در هر متر مربع دامداری‌های کشور به بیش از حد استاندارد رسیده است، افزود: علاوه بر افزایش ازدحام، سن دام‌ها نیز بالا رفته و وزن آن‌ها رو به افزایش است.
وی ادامه داد: ترافیک دام در دامداری‌ها خطر آفرین است چراکه منجر به بروز و شیوع سریع بیماری می‌شود.
پوریان با تاکید بر اینکه ازدحام بالا زمینه بروز بیماری‌های همه گیر را فراهم می‌کند، افزود: افزایش جمعیت دام در دامداری موجب می‌شود تامین بهداشت و مدیریت سلامت دام‌ها سخت و زمینه بروز بیماری فراهم شود.
وی اضافه کرد: همچنین انتقال بیماری در ازدحام بالا سریع‌تر رخ می‌دهد و در مدت کوتاهی می‌تواند یک منطقه، یک استان و یا حتی سراسر کشور را درگیر کند.
پوریان با اشاره به آغاز فصل سرد احتمال بروز و شیوع بیماری‌ها با کاهش دما را بیشتر دانست.

وی یادآور شد: در سال 95 تب برفکی خسارات سنگینی را به صنعت دام سنگین کشور وارد کرد، اگر در سال جاری این اتفاق بیفتد آسیب وارد شده جبران‌ناپذیر خواهد بود.
پوریان خواستار همت جدی مسئولان برای خروج دام‌های سنگین از کشور شد.
به گفته وی؛ دام‌های سنگین وزن ( با وزن بالای500 کیلوگرم) در کشور مشتری ندارد، اما می‌توان آن‌ها را با قیمت مناسب به کشورهای همسایه صادر کرد تا ازدحام دام‌ها در دامداری‌ها کاهش یابد و از خطرهای ناشی از ترافیک دام جلوگیری شود.
رئیس شورای تامین دام کشور تاکید کرد که با توجه به آغاز فصل زایش، دام‌های جدید جایگزین دام‌های صادراتی شده و بازار دچار افزایش قیمت و نوسان نخواهد شد.
پوریان قیمت خرید هر کیلوگرم دام سنگین از دامداران تا وزن 400 کیلوگرم را 26 تا 27 هزار تومان و هر کیلوگرم دام با وزن بیش از 500 کیلوگرم را 24 تا 25 کیلوگرم عنوان کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com