رازهای افزایش کیفیت خوراک پلت

رازهای افزایش کیفیت خوراک پلت
افزایش کیفیت خوراک پلت یکی از اهداف همیشگی کارخانجات تولید خوراک دام و طیور است. تولید کنندگان خوراک پلت همواره به دنبال حفظ رضایت مشتری و جذب مشتریان ارجاعی به علت کیفیت مناسب خوراک هستند. عوامل مختلفی در تولید پلت با کیفیت نقش دارند که یک تولید کننده موفق با استفاده از آن ها به موفقیت خواهد رسید. در این مقاله قصد داریم به رازهای تولید خوراک پلت با کیفیت بپردازیم. با ما همراه باشید.
خوراک های پلت شده دام و طیور و برخی از آبزیان به سبب بهبود عملکرد، سهولت استفاده و کاهش خطر آلودگی از محبوبیت بالایی بین پرورش دهندگان برخوردار هستند. در سال های اخیر رقابت بین تولیدکنندگان خوراک بسیار تنگاتنگ بوده است. چرا که خریداران در صورت مشاهده ویژگی های نامطلوب در خوراک، ممکن است منبع خرید خوراک خود را تغییر دهند. همچنین در مجموعه هایی که به عنوان زنجیره تولید فعالیت می کنند، این مسئله منجر به افت عملکرد و زیان اقتصادی خواهد شد.

خوراک پلت با کیفیت چیست؟
پیش از هرچیز باید اشاره کرد که کیفیت خوراک پلت به دو بخش کیفیت فیزیکی و ارزش تغذیه ای تقسیم می شود. هر یک از این دو بخش عوامل خاص خودشان را دارند.

کیفیت فیزیکی خوراک پلت
خوراک پلت دارای کیفیت فیزیکی مناسب دارای ویژگی های زیر است.
1.    استحکام یا قوام مناسب
2.    رنگ مناسب که نشان دهنده کیفیت منابع خوراکی است
3.    عدم وجود بوی نامطبوع
4.    اندازه دانه های مناسب با حیوان یا پرنده مصرف کننده
5.    دانه بندی یک دست
6.    سطح یک دست و صیقلی و عدم وجود ترک و شکستگی
7.    رطوبت پایین

کیفیت تغذیه ای خوراک پلت
کیفیت تغذیه ای خوراک پلت مناسب بستگی به منابع اولیه، نحوه تولید، نگهداری و بسته بندی محصول نهایی دارد. استفاده از نهاده های با کیفیت، توجه به اختلاط مناسب مواد، عمل آوری، پلت کردن و خنک شدن خوراک از جمله جزئیاتی هستند که باید در هنگام تولید خوراک به آن ها توجه داشت.
فساد خوراک که در نتیجه رشد کپک ها و آلودگی ها در آن است، باعث کاهش ارزش تغذیه ای خوراک و ایجاد بیماری در حیوان هدف می گردد.
برای دستیابی به کیفیت خوراک بالا، اجرای فرایندهای دقیق ارزیابی و بهبود فرایند تولید الزامی است. اما برخی از افزودنی های خوراک، می توانند نقش به سزایی در بهبود کیفیت محصولات کارخانه خوراک داشته باشند.

کدام افزودنی ها کیفیت خوراک پلت را افزایش می دهند؟

پلت بایندر مناسب
پلت بایندرها بخشی جدایی ناپذیر از فرایند تولید خوراک پلت هستند. پلت بایندر مناسب باید ویژگی های زیر را داشته باشد.
1.    عملکرد بالا در میزان پایین
2.    فاقد اثرات جانبی بر خط تولید خوراک
3.    فاقد تداخلات تغذیه در حیوان میزبان
امروزه با توجه به اینکه پلت بایندرهای رسی با نیاز به میزان بالا باعث اشغال فضای جیره شده و در نتیجه استفاده از نهاده های گران قیمت را جهت تنظیم جیره الزامی می نمایند و همچنین اثرات بر استهلاک و تداخل با جذب برخی ریزمغذی ها را نشان داده اند، نسل جدید پلت بایندرها که غیر رسی بوده و تشکیل شده و ویژگی های ذکر شده بالا را به خوبی از خود نشان داده اند، محبوبیت بالایی را در صنعت خوراک دام جهان کسب کرده است.


استفاده از توکسین بایندر
مایکوتوکسین ها از جمله مخاطرات اصلی سلامت و عملکرد حیوانات پرورشی بوده جلوگیری از اثرگذاری آن بر حیوان میزبان بسیار حائز اهمیت است. علایم ظاهری بروز مسمومیت از سوی مایکوتوکسین ها شامل اسهال، کم رنگ شدن پاها در طیور، تلفات شدید در هنگام بیماری و مشاهده کبد و کلیه آسیب دیده در هنگام کالبدشکافی می باشند.
 از آنجا که بخش قابل توجهی از مدیریت مایکوتوکسین ها خارج از مجموعه تولید خوراک است و همچنین در مراحل تولید خوراک که با رطوبت دهی همراه است، خطر افزایش آن ها در خوراک وجود دارد، استفاده از یک توکسین بایندر مناسب جزئی از الزامات تولید خوراک پلت با کیفیت محسوب می گردد.


نقش اسیدیفایر در کیفیت خوراک
اسیدیفایرها مکمل های اسیدهای آلی و نمک های آن ها هستند که نقش های مهمی در عملکرد حیوانات میزبان، به خصوص تک معده ای ها دارند. از جمله آن ها می توان به سلامت دستگاه گوارش، بهبود هضم و جذب خوراک و ساختار میکروبی روده اشاره کرد.
اما نقش آن ها در حفظ کیفیت خوراک قابل توجه است. اسیدیفایرها با کاهش pH موجب جلوگیری از رشد عوامل فاسد کننده به خصوص قارچ های کپکی می شوند. بنابراین استفاده از اسیدیفایر پودری که بتوان از آن به راحتی در خوراک استفاده کرد بسیار اهمیت دارد.
همچنین اسیدهای آلی با ایجاد طعم و بوی مطبوع در خوراک باعث افزایش خوشخوراکی و فعال تر شدن ترشحات دستگاه گوارش شوند که این مسئله موجب بهبود مصرف خوراک، افزایش راندمان مصرف و در نتیجه رضایت مشتری می گردد.


جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با افزودنی های خوراک و کسب مشاوره تخصصی در این زمینه می توانید با مراجعه به وبسایت شرکت سپهر ماکیان فرتاک و از طریق راه های ارتباطی درج شده با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


مهدی احسانی
مدیر تحقیق و توسعه شرکت سپهرماکیان فرتاک




 
نظرات شما
  •  

    سروش گفت : ۰۲/۰۲/۲۱

    با تشکر از مطلب خوبتون. آیا استفاده از چندین مکمل به صورت همزمان اسیبی به پرنده وارد نمیکند؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com