راه‌اندازی سامانه پایش و رصد کنجاله سویا و ذرت

راه‌اندازی سامانه پایش و رصد کنجاله سویا و ذرت
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: در آینده نزدیک سامانه پایش و رصد زنجیره توزیع نهاده‌های وارداتی ذرت و کنجاله سویا راه‌اندازی می‌شود تا نظارت تشکل‌ها و اتحادیه‌های مرتبط بر عرضه و توزیع انجام شود
تورج صارمی گفت:‌ سالانه یک میلیارد تن انواع خوراک دام، طیور و آبزیان به ارزش 469 میلیارد دلار در 130 کشور دنیا تولید و مصرف می‌شود که کشورهای چین، آمریکا، برزیل، روسیه، مکزیک، هند و اسپانیا به عنوان هفت کشور اول دنیا 50 درصد خوراک دام را تولید می‌کنند.
وی به اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش خوراک دام، طیور و آبزیان در کشورمان اشاره کرد و گفت: در سال 1357، 19 واحد تولیدی خوراک دام در ایران فعال بود که در سال 96 این رقم به 660 واحد فرآوری رسید که نزدیک به 10 میلیون تن خوراک دام به ارزش 8 هزار میلیارد تومان تولید می‌کند.
به گفته این مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، سالانه صنعت خوراک دام در کشور 12 درصد رشد می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 1410، 800 کارخانه خوراک دام در ایران فعالیت کند.
وی همچنین به صادرات خوراک دام به عنوان یکی از کالاهای غیرنفتی که برای کشور ارزآوری دارد اشاره کرد و گفت:‌ در سال 90، 26 هزار تن انواع خوراک دام صادر شده بود که این رقم در سال 96 به 208 هزار تن رسید که ارزش آن حدود 83 میلیون دلار است.
صارمی همچنین از توزیع سبوس یارانه‌دار بین تولیدکنندگان دام و طیور اشاره کرد و گفت:‌ به توفیق سامانه یکپارچه توانستیم این کار را انجام دهیم و همچنین برای نخستین‌بار سامانه اطلس کارخانجات خوراک دام را راه‌اندازی کردیم که امکان نظارت کامل بر فرایند تولید و مصرف خوراک دام انجام شود.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی همچنین از راه‌اندازی سامانه پایش و رصد زنجیره توزیع نهاده‌های وارداتی از جمله ذرت، کنجاله سویا، جو و لوبیا سویا خبر داد و گفت:‌ در آینده نزدیک این سامانه راه‌اندازی می‌شود و می توانیم میزان نهاده‌های وارداتی و عرضه آن را توسط تشکل‌ها و اتحادیه‌های استانی که بنا به درخواست آنها تخصیص نهاده در این ساختار انجام می‌شود را در دست بگیریم و این موضوع شفافیت قیمت، حذف واسطه‌گری و سرعت در توزیع نهاده‌ها را که نقش اساسی در قیمت تمام شده دام و طیور دارد را در دست بگیریم.  
وی به تولیدکنندگان دام و طیور اطمینان خاطر داد که مشکلی در تأمین نهاده‌های دامی وجود ندارد و اکنون خرید بیش از 2 میلیون تن انواع نهاده‌های دامی از جمله ذرت و کنجاله سویا در دستورکار قرار دارد و بخشی هم در حال ترخیص است و نگرانی‌ای در این زمینه نداریم.
وی گفت:‌ سالانه 17 تا 18 میلیون تن انواع خوراک و کنسانتره دراین بخش استفاده می‌شود که 10 میلیون تن آن خوراک آماده است، مضاف بر آنکه اگر تولیدکننده بخواهد خودش خوراک را آماده کند، هزینه حمل،‌ ذخیره‌سازی، ضایعات و فرمولاسیون خوراک سرجمع بیشتر از خوراک آماده هزینه در پی دارد، مضاف بر آنکه یکی از راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های دام و طیور از جمله آنفلوانزا و کاهش مخاطرات می‌تواند استفاده از خوراک آماده باشد، مضاف بر آنکه ضریب تبدیل بالاتر و بهبود عملکرد بیشتری را برای تولیدکننده در پی دارد.
صارمی همچنین استفاده از پسماندهای کشاورزی از جمله پسته،‌ نیشکر،‌ رب، خرما و سیب‌زمینی را برای تهیه خوراک دام به شرط استفاده از فرمولاسیون و استاندارد مفید دانست و گفت:‌ دستورالعمل استفاده از این پسماندها را طی دو سال اخیر به کارخانجات دام داده‌ایم و در سال گذشته بالغ بر 6 هزار تن فرآوری بقایای بخش کشاورزی برای استفاده از دام انجام شده است.
وی همچنین استفاده از کنجاله کلزا برای جایگزین کردن بخشی از نیاز طیور با کنجاله سویا را مفید دانست و افزود: چون ضریب وابستگی ما در کنجاله سویا بالاست و این نهاده در قیمت تمام شده بسیار مؤثر است، باید به مرور آن را جایگزین کنیم
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com