رونق پرورش شترمرغ در گرو حمایت است

رونق پرورش شترمرغ در گرو حمایت است
توسعه پرورش شتر مرغ در شهرستان کهگیلویه با اجرای طرح های حمایتی آغاز شده اما رونق آن در گرو تامین نهاده و حمایت تسهیلاتی است.

کهگیلویه و بویراحمد از استان‌هایی است که به دلیل آب و هوای مناسب و چهار فصل، همواره مورد توجه کشاورزان و دامداران بوده است.

اما در بخش دامداری این استان هم چنان با روش سنتی به کار خود ادامه می‌دهد و واحدهای دامپروری آنچنان که باید مورد حمایت قرار نگرفته‌اند.

یکی از طرح‌های کمتر پرداخته شده به آن در قلب شهرستان کهگیلویه، واحدهای پرورش شتر مرغ است.

ضرورت نیاز به صنایع تکمیلی و فرآوری

هر چند دوره بهره وری از شتر مرغ نسبتاً بلند مدت است، اما در صورت صنایع تکمیلی و فرآوری محصولات تولیدی این دام از جمله کود دامی، پر، پوست، گوشت و تخم شتر مرغ، مشتریان خاص خود را دارد و با تأمین بازار مناسب این تولیدات می‌تواند جبران زمان طولانی برای بازدهی و کسب درآمد شود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم که از همان ابتدای کار شعار خود را دولت مردمی قرار داده بود، نگاه ویژه ای به بحث امنیت غذایی صورت گرفت.

در این میان واحدهای فعال پرورش شترمرغ در شهرستان و استان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که برخی را به سمت تعطیلی برده است.

عدم حمایت‌ها در گذشته ذوق تولید و پرورش را در بسیاری از مزارع پرورش شتر مرغ پایین آورده است.

افزایش قیمت نهاده دامی

پرورش دهنده مزرعه شتر مرغ در گفتگو با خبرنگار گفت: این مزرعه ۲۰۰ قطعه‌ای است که در حال حاضر ۷۳ قطعه شتر مرغ در واحد پرورشی خود داشته که بیشتر فروش گوشت مد نظر است.

وحید خونبازی تصریح کرد: مهمترین مشکل این صنعت افزایش قیمت نهاده‌های دامی است که نسبت به گذشته چندین برابر شده است.

وی یکی از مشکلات پرورش شتر مرغ را نوپایی استان کهگیلویه و بویراحمد در این صنعت بیان کرد و گفت: ما هنوز بعد از سه سال فعالیت در این صنعت نتوانسته‌ایم بازار را پیدا کنیم و باید جا بیافتیم.

خونبازی یکی دیگر از مشکلات را نبود صنایع تبدیلی در استان عنوان کرد و افزود: با وجود ارزشمند بودن پوست، پر، چرم شتر مرغ، پرورش دهنده نمی‌تواند از منافع آن بهره مند شود و سود اصلی به جیب واسطه گر می‌رود.


نیاز به تسهیلات کم بهره

وی تصریح کرد: از ابتدای کار تاکنون یک بار از ۵۰۰ میلیون تسهیلات کم بهره استفاده کردیم و سایر هزینه‌ها توسط خودمان تأمین شده و اکنون برای ساخت سالن با ارتفاع ۶ متر و احیای دیگر سالن‌های پرورش نیاز به دریافت سرمایه در گردش و تسهیلات با بهره کم و همراه با تنفس نیاز داریم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر سه کارگر به صورت مستقیم در حال فعالیت در این واحد هستند.

وی همچنین به استقرار دستگاه جوجه کشی در واحد صنعتی خود اشاره کرد و گفت: ریسک پرورش شتر مرغ بالاست و متأسفانه سازمان بیمه هر بار به بهانه‌ای از جمله نبود پلاک، استفاده از واحد قطعه از بیمه کردن شتر مرغ‌ها جلوگیری می‌کند.

خسارت به طرح پرورشی در اثر بارش مونسون

خونبازی با اشاره به باران‌های مونسون در تابستان سال جاری گفت: متأسفانه خسارت بسیار زیادی متحمل شدیم و قریب به ۱۷۵ قطعه شتر مرغ از دست دادیم.

وی مطرح کرد: با این قیمت‌های سرسام آور نهاده‌های دامی، کسی که قصد ورود به این صنعت را داشته باشد باید حتماً جایگاه و زمین برای تولید نهاده‌های دامی در نظر بگیرد.

رونق پرورش شترمرغ در گرو حمایت است/ صنعتی سودآور در قلب کهگیلویه

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه طرح‌های تولیدی دامداری، طرح‌های نوبنیادی در کهگیلویه و بویراحمد هستند، صنعت شترمرغ یکی از مهمترین این طرح‌ها در سطح استان محسوب می‌شود.

ظرفیت کهگیلویه برای پرورش شتر مرغ

سید علی معتمدی پور تصریح کرد: این صنعت از لحاظ اقتصادی می‌تواند برای استان و شرایط اقلیمی بخصوص در مناطق گرمسیری و معتدل بازدهی خوب و مساعدی داشته باشند.

وی با اشاره به بازدید از این طرح تصریح کرد: بر این باور هستیم که زمینه تولید اشتغال در سطح شهرستان توسط این طرح‌ها وجود دارد.

معتمدی پور با ابراز تأسف از خسارات سیل مونسون سال در سطح استان گفت: این طرح هم به نسبت وضعیت فعال خود در آن ایام خسارت زیادی دیده که در حال برآورد و پیگیری هستیم تا بتوانیم با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت و مدت دار بخشی از خسارات وارد شده به این طرح را جبران کنیم.

وی ابراز کرد: برآورد انجام شده در سطح استانداری برآورد بالایی بوده، منتها بخشی از این خسارت‌ها را که برای استمرار طرح لازم است جبران و حمایت می‌کنیم.

معتمدی پور خاطر نشان کرد: سعی بر آن است برای طرح پرورش شترمرغ در استان اقدام خوبی انجام شود و این طرح‌ها در سطح ملی جا انداخته شوند.

استفاده از پکیج‌های ملی جهت حمایت از صنعت پرورش شتر مرغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیاز به فرآوری این طرح‌ها در سطح استان را ضروری دانست و گفت: بعد از حذف ارز ترجیحی، تولیدکنندگان دام با مشکلاتی روبرو شدند که پیگیر هستیم با ارائه پکیج‌هایی که در سطح ملی انجام می‌شود حمایت‌های لازم را از تولید کنندگان داشته باشیم.

معتمدی پور بیان کرد: شرایط منطقه به گونه‌ای است که بتوانیم در مناطق گرمسیری بخشی از نهادهای دامی را تولید کنیم.

وی با اشاره به حمایت تولیدکنندگان با استفاده از تسهیلات ثابت عنوان کرد: هدف بر آن است که برای تسهیلات سرمایه در گردش از طریق «الحاق ماده ۵۲ و هم از طریق تبصره ۱۸» به یاری این تولید کنندگان بشتابیم.

معتمدی پور همچنین خاطر نشان کرد: با تسهیلاتی که هم اکنون در اختیار داریم، برای جبران خسارات طرح‌های تولیدی با تسهیلات کم بهره، با تنفس و زمان دار به صورت ویژه اقدام کنیم.

با وجود مستعد بودن شرایط آب و هوایی کهگیلویه برای پرورش و گسترش صنعت شتر مرغ، اما تاکنون اقدام خاصی در جهت حمایت از تولیدکنندگان انجام نگرفته و می‌طلبد سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویر احمد با توجه به تاکید دولت سیزدهم، حمایت جدی تری از پرورش دهندگان جهت سوددهی بالا و رشد اقتصادی این صنعت انجام دهند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com