زنبورداران کردستانی ۱۳ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند

زنبورداران کردستانی ۱۳ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طی چهارسال گذشته آموزش زنبورداری به افراد علاقه‌مند در روستاهای استان آغاز شد و این سازمان برای حمایت از اشتغال آموزش دیدگان در این حرفه تا کنون ۱۳ میلیارد ریال تهسیلات پرداخت کرده است.
سید احمد ذکریایی نژاد  روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به خدمات دولت تدبیر و امید به بخش زنبورداری استان اظهار داشت: در راستای کمک به زنبورداران جدید این سازمان ۲ هزار و ۲۴ نفر در ۱۵۵ روستای استان را تحت اموزش قرار داد و در کنار تحویل ۲ هزار و ۲۴ کلنی به آنان ۱۳ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده تا در این عرصه مشغول بکار شوند.
وی با بیان اینکه توسعه زنبورداری از اهداف این سازمان در راستای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در استان است، اضافه کرد: کردستان در سال ۱۳۹۲ دارای سه هزار و ۷۳۹ زنبورستان بود که این آمار در نتیجه خدمات هفت ساله دولت تدبیر و امید اکنون به هفت هزار و ۴۸۹ مورد رسیده است.
وی یادآور شد: بر اساس نتایج آمارگیری سال گذشته بیش از ۲۵۶ هزار کندو در این استان وجود دارد که برای پنج هزار و ۷۱۲ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده و سالانه حدود یک هزار و ۸۵۷ تُن محصول تولید و روانه بازار می‌شود.

خوراک دام فرخی

وی اضافه کرد: ایجاد واحدهای بسته بندی و فرآوری تولیدات زنبورعسل با برند مشخص و دریافت گواهی بهداشتی در شهرهای سنندج و قروه و برگزاری نمایشگاه تولیدات زنبورعسل از جمله این خدمات است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی پیشرفته زنبورداری شامل پرورش ملکه زنبورعسل، تکنیک‌های تولید ژل رویال و استحصال بره موم و زهر زنبورعسل و برگزاری جشنواره زنبورعسل منطقه‌ای با حضور فعالان هفت استان در شهریور ماه سال ۹۸ در مریوان از دیگر خدمات انجام یافته به این بخش است.
ذکریایی نژاد یادآور شد: هم اکنون در این استان بر اساس آخرین نتایج آمارگیری پنج هزار و ۷۱۲ نفر به زنبورداری اشتغال دارند که از این تعداد، یک هزار و ۵۷۱ نفر دارای بیش از ۴۰ کلنی زنبور عسل هستند و شغل اصلی آنها زنبورداری است.
وی گفت: در بخش تولید نیز سقز بیشترین تولید را دارد و سنندج، کامیاران، مریوان، بانه و دیواندره به ترتیب در رتبه‌های بعدی هستند.
وی تولید ژله رویال را از دیگر محصولات عرصه زنبورداری کردستان اعلام کرد و افزود: تولید این محصول در سال ۱۳۹۸ به میزان ۳۲۴ کیلوگرم بود که مریوان با تولید حدود ۳۰۰ کیلوگرم دارای بیشترین میزان است.
عسل کردستان با ۹۷ درصد خلوص از برترین ها از نظر طبیعی بودن در کشور است بطوریکه میانگین تولید عسل در هر کلنی هفت کیلوگرم است.
کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مزارع سرزمینی مناسب برای زنبورداری است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com