زنجانی ها دام جدید وارد نکنند

زنجانی ها دام جدید وارد نکنند
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: دامداران تا اطلاع بعدی از خرید و وارد کردن دام‌های سبک و سنگین جدید به دامداری‌های مراکز صنعتی و سنتی خودداری کنند تا دچار خسارت‌های ناشی از شیوع بیماری نشوند.
 محمدباقر حاج کاظمی گفت: با توجه به احتمال شیوع بیماری تب‌برفکی در بین جمعیت دامی در استان زنجان، برای کنترل هر چه بیشتر این بیماری و نیز پیشگیری از آلودگی واحدهای دامداری سنتی و صنعتی موجود باید دامداران موارد و نکات بهداشتی را رعایت کنند.
وی با تاکید بر پرهیز از خرید و ورود دام جدید به واحدهای دامداری‌ و یا دامپروری تا اطلاع بعدی افزود: در محل ورودی دامداری نسبت به آهک پاشی، احداث چاله ضدعفونی و پر کردن آن با آهک و یا فرمالین پنج  درصد اقدام کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: همه وسایل نقلیه در خارج دامداری پارک شده و در ورود وسایل نقلیه ضروری از قبیل خودروهای جمع‌آوری شیر پس از ضدعفونی کامل چرخ‌های خودرو وارد شود.
حاج کاظمی با بیان اینکه از ورود افراد متفرقه به دامداری ها جلوگیری شود، اظهارداشت: در صورتی که مأموران تلقیح مصنوعی، اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی و غیرهباید از لباس و چکمه مخصوص همان دامداری استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه دامدار در صورت مشاهده بروز بیماری در دامی آنرا از محل دام های سالم خارج کند، افزود:  جداسازی دام‌های مبتلا از دام‌های سالم با رعایت اصول بهداشتی انجام و نسبت به ضدعفونی مناسب دامداری اقدام و لاشه دام‌های مبتلا به بیماری به صورت بهداشتی دفن شود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: دامداران از ورود استرس به دام‌ها از قبیل دادن آب سرد، پیاده بردن دام در مسافت‌های طولانی، تغییر ناگهانی جیره، حمل و نقل نامناسب و  خودداری کنند.
حاج کاظمی تاکید کرد: تراکم بالای دام در دامداری به عنوان یک استرس عمل کرده و باعث تسهیل در انتقال بسیاری از بیماری ها از جمله تب برفکی می شود که باید دامداران از فروش دام های مازاد بر ظرفیت منطقی جایگاه غفلت نکنند.
وی متذکر شد: اساسی ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی بکارگیری اقدامات بهداشتی، قرنطینه‌ای و نیز مایه کوبی است و درصورت سرایت به دام طی مدت کوتاهی همه گله را درگیر می کند و خسارات قابل توجهی را وارد می سازد و که امکان تلف شدن دام‌های جوان وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: دامداران به محض مشاهده علایم بیماری در دام ها با سامانه ۱۵۱۲ تماس حاصل کنند تا کارشناسان راهنمایی های لازم را ارائه دهند.
بیماری دامی "تب برفکی" به راحتی و خیلی سریع از طریق هوا، آب، نهاده‌های دامی، علوفه و خوراک قابل انتشار به سایر دام‌هاست.
این بیماری یک بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیر دام می باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می شود.
تمامی دام های زوج سم از جمله گونه های نشخوارکنندگان اهلی همچون گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل بیماری قرار می گیرند و همچنین نشخوار کنندگان وحشی از جمله آهو، گوزن و گراز نیز به بیماری"تب برفکی" مبتلا می شوند.
در کشور ما بیماری"تب برفکی" مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی، تولیدات دامی و اولین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام قرار دارد.
 
نظرات شما
  •  

    امیر محمد میردار گفت : ۹۸/۱۰/۲۹

    مهم ترین عامل تهدید کننده ی سرمایه ی دامی مسعولین بی کفایت ما هستند که دام رو صادر نمیکنند و میگذارند دام انباشته شود
    تب برفکی باید جلوی مسعولین ما لنگ بندازد

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com