ساماندهی توزیع نهاده‌های دامی در مازندران آغاز شد

ساماندهی توزیع نهاده‌های دامی در مازندران آغاز شد
مدیرکل دامپزشکی مازندران اعلام کرد که از این پس صاحبان مرغداری‌های استان برای دریافت نهاده‌های مورد نیاز باید تاییدیه تخلیه جوجه یک‌روزه در مرغداری و تحویل مرغ پرورش یافته به کشتارگاه را در سامانه یکپارچه قرنطینه دامپزشکی ثبت کنند.
دکتر حسین رضوانی گفت که مراتب ثبت این اطلاعات در سامانه یکپارچه قرنطینه دامپزشکی طی اطلاعیه ای با ذکر جزییات به تمامی مرغداری های استان اطلاع داده شد.
وی راستی آزمایی و پایش مصرف نهاده های دامی را از اهداف این طرح اعلام کرد.
وی توضیح داد : بر اساس این اطلاعیه و تدابیر اتخاذ شده ، تمامی مرغداران استان به منظور دریافت نهاده‌های دامی باید گواهی تمامی فرایند تهیه جوجه یکروزه را به مقصد مرغداری و تحویل مرغ پایان دوره پرورش به کشتارگاه مجاز طیور را با مجوز بهداشتی قرنطینه‌ای در سامانه بازارگاه ثبت کنند.
رضوانی با اعلام این که مسیر تعبیه شده برای تحویل نهاده ها بر اساس  مصوبات کمیته راهبردی بهداشت دام و فرآورده‌های خام دامی وزارت جهاد کشاورزی و ضوابط ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور است ، گفت : با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های به عمل آمده ، مسئولان فنی بهداشتی مرغداری‌ها ضمن نظارت بهداشتی بر فرآیند پرورش و کنترل و درمان بیماری‌ها و گزارش تلفات ، موظف هستند با دریافت کد کاربری و رمز عبور سامانه یکپارچه قرنطینه و امنیت زیستی ، در پایان هر دوره پرورش ، مجوز حمل مرغ آماده تحویل به کشتارگاه را صادر کنند.
گروه صنعتی  اسکندری

وی با تاکید بر این که طرح جدید سبب می شود تا نهاده های دامی با کمترین انحراف در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد ، افزود : به همین منظور در دوره جدید جوجه ریزی تخصیص نهاده های خوراک طیور شامل ذرت و  کنجاله در سامانه بازارگاه بر اساس گواهی های بهداشتی حمل دارای تایید تخلیه برای جوجه یکروزه و مرغ آماده کشتار که دارای تایید تخلیه در کشتارگاه باشند، صورت می گیرد.
مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت که مصوبات جدید به معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی  ، تشکل های مرغداری ، کشتارگاه ها و تولید کنندگان جوجه یکروزه استان به صورت رسمی اعلام و اطلاع رسانی شده است.
وی افزود : از آن جایی که دامپزشکی مازندران به نسبت تعداد واحدهای تولیدی مرغداری ، جوجه ریزی و کشتارگاه با کمبود نیروی انسانی مواجه است ، دامپزشکان کلینیک های استان نیز در اجرای این طرح همکاری می کنند.
رضوانی گفت : به منظور تسهیل در صدور گواهی بهداشتی حمل ، دامپزشکی استان می تواند نام کاربری و رمز عبور برای صدور گواهی بهداشتی را در اختیار کلینیک های طرف قرارداد مرغداری ها، مسئولین فنی بهداشتی واحد با اخذ تعهد قرار بدهد و  برای این امر مسئولان فنی بهداشتی واحدها باید برای دریافت نام کاربری و رمز عبور به ادارات دامپزشکی در هر شهرستان مراجعه کنند.
مازندران به دلیل شرایط مناسب اقلیمی و سرمایه گذاری های انجام شده طی چند دهه گذشته ، جایگاه مهمی در صنعت طیور کشور دارد به طوری که  ۳۰ درصد جوجه یکروزه کشور در این استان تولید می شود.
همچنین مازندران با داشتن بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مرغداری ، سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می کند که معادل حدود ۱۱ درصد از نیاز کشور است.
دریافت نهاده های دامی توسط برخی از تولید کنندگان و فروش آن در بازار آزاد طی چند ماه گذشته یکی از مباحث مهم رسانه ای در بخش صنعت طیور کشور بود. بخشی از نهاده های مورد نیاز مرغداری وارداتی است که با ارز دولتی تهیه و توزیع می شود. تفاوت قیمت ارز دولتی با آزاد سبب می شود تا عده ای سودجو با دریافت نهاده ها ، آن را به قیمت آزاد در بازار فروخته و دست از تولید بکشند.
مدیرکل دامپزشکی مازندران همچنین گفت که مقررات جدید تخصیص نهاده های دامی دولتی برای واحدهای صنعتی پرورش گاو شیری و واحدهای پرورش مرغ تخمگذار هم اعمال می شود و اطلاعیه مربوط به آن هم به تولید کنندگان و طرف های ذیربط ابلاغ شده است.

بامداد رسپینا

وی افزود : در این دو مورد هم مالکان واحدها باید نسبت به دریافت نام کاربری و رمز عبور سامانه قرنطینه از بخش قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی استان و تعهد سپاری در این زمینه اقدام کنند و نام کاربری و رمز عبور سامانه را جهت صدور گواهی بهداشتی حمل شیر و  تخم مرغ در اختیار مسئولان فنی بهداشتی واحد و یا دکتر دامپزشک طرف قرارداد قرار دهند.
رضوانی گفت : به دلیل اینکه در تخصیص خوراک دام، آمار تعداد دام در گاوداری های صنعتی از موارد با اهمیتی محوسب می شود ، در مرحله اول تمامی گاوداری های صنعتی تا اول آذر ماه امسال باید نسبت به پلاک گذاری دام مطابق با استانداردهای اعلامی در سامانه هویت دام و یا سامانه تریس این سازمان اقدام کنند.
وی افزود : برای تسریع در کار پلاک کوبی ، اداره کل دامپزشکی استان مجاز است پس از هماهنگی با معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان ، شرکت های پلاک کوب زیر مجموعه سامانه ردیابی و شناسایی دام را علاوه بر فعالیت های فعلی، موظف به پلاکوبی دام ها در گاوداری های شیری  کند.
طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد دامی در استان وجود دارد. ظرفیت تولید فراورده های دامی این تعداد دام در استان حدود یک میلیون تن در سال است.
مازندران دارای  ۲۹ واحد مرغ تخم‌گذار تجاری با ظرفیت یک میلیون و ۱۵۰ هزار قطعه و تولید پنج هزار و ۲۰۰ تن تخم‌مرغ خوراکی است رتبه نهم  تولید تخم‌مرغ کشور را دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com