ساماندهی و ثبات در بازار مرغ و تخم‌مرغ تا دو ماه آینده

ساماندهی و ثبات در بازار مرغ و تخم‌مرغ تا دو ماه آینده
پرویز اوسطی گفت: طبق گزارش وزیر جهاد کشاورزی اکنون بر اساس اطلاعات موجود در سامانه بازارگاه در حوزه تامین نهاده های دامی مشکلی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: طی هفته جاری وزیر جهاد کشاورزی در صحن مجلس درباره وضعیت تامین نهاده های دامی و رفع دغدغه های تولیدکنندگان به نمایندگان گزارشی را ارائه کرد و پیش از ارائه این گزارش، نیز شخصا از بندر امام خمینی(ره) به عنوان بزرگترین بندر وارداتی نهاده های دامی بازدید به عمل آورد.

وی افزود: طبق گزارش وزیر جهاد کشاورزی اکنون بر اساس اطلاعات موجود در سامانه بازارگاه که نهاده های دامی از طریق آن میان تولید کنندگان عرضه می شود، در حوزه تامین نهاده های دامی مشکلی وجود ندارد.

اوسطی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در حوزه حمل و نقل هم درصدد است از بندر امام خمینی(ره) تا مناطق مختلف کشور، جریان حمل و نقل نهاده های دامی را به صورت مستمر و منظم ساماندهی کند تا دغدغه ای در این رابطه وجود نداشته باشد.

وی عنوان کرد: همچنین بر مبنای گزارش وزیر جهاد کشاورزی بیش از یک میلیون تن نهاده دامی در سامانه بازارگاه موجود است و مشکلی از نظر خرید و عرضه نهاده های دامی نیست.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: گزینه های متعددی برای خرید نهاده های دامی وجود دارد که در صورت خرید نقدی، وزارت جهاد کشاورزی ۵۰ درصد مبلغ آن را در قالب تسهیلات پرداخت می کند، همچنین گزینه های اعتباری و توافقی دیگری نیز برای تامین نهاده های دامی موجود است.

اوسطی خاطرنشان کرد: ساز و کارهای مختلفی در سامانه بازارگاه تعبیه شده که افراد بر اساس شرایط و توان خود نسبت به خرید نهاده های دامی اقدام کنند.

صادرات مرغ، تخم مرغ و شیرخشک امکان پذیر است
وی افزود: همچنین صادرات مرغ، تخم مرغ و شیرخشک امکان پذیر است تا تولید کنندگان دغدغه ای نداشته باشند، از سوی دیگر ساز و کار خرید تضمینی نیز برقرار است و وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام هم گوشت مرغ را با قیمت مصوب خریداری می کند.

اوسطی تصریح کرد: طبق گزارش وزیر جهاد کشاورزی، ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی بر اساس اطلاعات سامانه صماسط (سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور) دامپزشکی انجام شده بنابراین شرایط روبه نظم دهی و پیروی از قانون مورد انتظار، پیش می رود و ظرف یکی دو ماه آینده در این حوزه به یک ثبات خواهیم رسید.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین از سوی وزارت جهاد کشاورزی ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ خریداری شده و برای تنظیم بازار آینده به عنوان ذخیره احیاطی موجود است.

اوسطی تصریح کرد: با وجود دغدغه ها و التهابات قبلی مبنی بر چگونگی پیامدهای حذف ارز ۴۲۰۰ که ممکن است منجر به ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان و حتی اختلال در تولید شود، مجموعا شرایط موجود روبه پایداری و ثبات است و وضعیت به خوبی مدیریت شده تا جایی که امیدواریم طی یکی دو ماه آینده این زنجیره به تعادل واقعی خود دست یابد.

وی افزود: در حوزه واردات نهاده های دامی از آنجا که منشا آن ارز نیمایی است، مشکل و محدودیتی وجود ندارد و هر فردی که توان داشته باشد، می تواند مجوز واردات نهاده های دامی را دریافت و نهاده را در کشور عرضه کند که البته در این شرایط، کار رقابتی خواهد شد و کیفیت نهاده های دامی وارداتی هم افزایش می یابد.

رفع دغدغه های تولیدکنندگان در حوزه دریافت تسهیلات  
اوسطی خاطرنشان کرد: در بحث پرداخت تسهیلات هم تولیدکنندگان دغدغه هایی دارند که وزارت جهاد کشاورزی درحال رفع آنها است؛ سقف تسهیلات افزایش خواهد یافت و موانع بانکی موجود در روند پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان هم برطرف می شود و در مجموع روند کار با رضایتمندی پیش می رود.

محمد یوسفی با اشاره به شرایط وخیم تولید مرغ گوشتی در کشور، گفت: از گوشه کنار شنیده می‌شود که حال تولیدکنندگان خرد مرغ گوشتی مساعد نیست این در حالیست که ادامه روند تولید برای تمام واحدهای تولیدی اعم از خرد و کلان دشوار شده است.

وی با بیان اینکه نرخ مرغ، تخم‌مرغ و جوجه یک روزه واقعی نیست، افزود: مرغ کیلویی 60 هزار تومان به کیلویی 45 هزار تومان، جوجه یک روزه هر قطعه 10 هزار تومانی به 3 هزار تومان و تخم‌مرغ کیلویی 40 تومان به کیلویی 30 تومان عرضه می‌شود؛ پس وقتی این اقلام زیر قیمت تمام شده در بازار عرضه می‌شوند طبیعی است که تولیدکنندگان انگیزه‌ای برای ادامه روند تولید نداشته باشند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com