سمنان مستعد پرورش اقتصادی ترین گوشت قرمز

سمنان مستعد پرورش اقتصادی ترین گوشت قرمز
پرورش شترمرغ از مفیدترین طرح های کشاورزی - دامپروری محسوب می شود و به همین دلیل از مزارع پرورش شتر مرغ در جهان به عنوان مزارع آینده نام می برند.
پرورش این پرنده در ایران از حدود 12 سال پیش به صورت جدی شروع شده و با توجه به شرایط آب وهوایی ایران دست کم 20 استان قابلیت برنامه ریزی و پرورش این گونه پرنده را دارد.
مناطق حاشیه کویر بهترین مکان برای پرورش این گونه جانوری شناخته شده است و براین اساس به گفته معاون بهبود و تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان، این استان با داشتن 11 واحد پرورش شتر مرغ در زمینه واحدهای شترمرغ رتبه سوم و در واحدهای گوشتی رتبه چهارم کشور را داراست.
آقای شاه حسینی افزود: یکی از خصوصیات مهم و با ارزش شتر مرغ مقاومت آنها در مقابل نوسانات دمایی و افزایش شدید دمای محیط است، بدن این حیوان به علت سازگاری با محیط زیست و آب و هوای متفاوت از 30 درجه سانتیگراد تا زیر صفر تا 50 درجه بالای صفر (کویری) را به راحتی و بدون ایجاد مشکلی می تواند تحمل کند.
آقای حسین شیخ هادی پرورش دهنده شترمرغ در ایوانکی گرمسار گفت: شتر مرغ ازنظر نگهداری کم هزینه ترین جایگاه را به خود اختصاص داده است و نیاز به امکانات و تاسیسات خاصی ندارد.
وی ادامه داد : در هر مزرعه به ازای هر 2 هزار قطعه شتر مرغ برای دست کم 20 نفر شغل ایجاد می شود.
نکته جالب این که شتر مرغ بزرگترین پرنده موجود جهان است که از نوک سر تا نوک پای آن قابل استفاده و دارای ارزش اقتصادی بالاست.
دکتر مظهری کارشناس تغذیه گفت: مقاومت شتر مرغ در مقابل بسیاری از بیماری ها که موجب ارگانیک بودن این گوشت می شود از مهم ترین مزایای گوشت شتر مرغ است و علاوه براین به علت استفاده نکردن از پودر ماهی در تغذیه شتر مرغ امکان آلودگی به عوامل باکتریایی و مسمومیت های ناشی از آن در این پرنده دیده نمی شود بنابراین سالم ترین گوشت قرمز محسوب می شود.
آقای شیخ هادی افزود: تخم شترمرغ نیز که در نوع خود بزرگترین تخم در دنیاست برای کارهای هنری و تزئینی استفاده می شود و از پوسته آهکی آن چراغ خواب و قندان تهیه می شود.
وی اضافه می کند: محصولاتی که از پوست و ساق پای این حیوان به عنوان چرم به دست می آید از مرغوب ترین محصولات چرمی دنیاست که در تهیه انواع لباس ها، پوتین های مخصوص اسب سواران وکیف وکفش های گران قیمت استفاده می شود.
این پرورش دهنده شترمرغ، ارزش اقتصادی پوست این حیوان را بیش از 400 دلار در بازارهای جهانی بیان می کند .
از پرهای این پرنده بیشتر برای تزئین لباس و دکوراسیون به خصوص در صحنه های تئاتر استفاده می شود و در ایران این پرها در مراسم مذهبی محرم و تزیین علامت کاربرد دارد.
در بعضی از مناطق دنیا هم از ژلاتین استخراج شده از استخوان شترمرغ در ساخت جداره کپسول های دارویی استفاده می شود.
روغن شترمرغ در لایه برداری پوست، جایگزینی سلول های مرده پوستی، رفع ترک های پوستی، تسکین دردهای مفاصل و انواع آرتروزها و رویش مو امستفاده می شود.
براین اساس نخستین کارخانه تولید روغن شتر مرغ در غرب آسیا با 15 میلیارد ریال سرمایه گذاری در ایوانکی گرمسار، چربی شتر مرغ را به محصول صادراتی و ارز آور تبدیل می کند و آن را به کشورهای ارمنستان، تاجیکستان، هندوستان، پاکستان و عراق صادر می کند.
مدیر عامل شرکت تولید کننده روغن شتر مرغ ایوانکی گفت: دراین کارخانه روزانه یک تن روغن شتر مرغ تولید می شود که سالانه با صدور 300 تن روغن به ارزش 916 هزار دلار ارز عاید کشور مان می شود.
آقای شیخ هادی ادامه داد: استان سمنان مستعد پرورش این حیوان نسبتا کم هزینه است که هم در اشتغالزایی و هم در تامین گوشت سالم قرمز نقش مهمی دارد.
براین اساس یکی از مهم ترین مشکلات سمنان به ویژه امسال که با کاهش 50 درصدی بارندگی مواجه بوده، کم آبی است؛ لذا راهنمایی دامپروران و تشویق آنها به پرورش این پرنده که نیاز کمی به آب دارد می تواند برای برون رفت از مشکل کم آبی چاره ساز باشد.
221واحد پرورش شتر مرغ با ظرفیت 195تن گوشت در کشور فعال است.
استان های مرکزی، اصفهان، سمنان و یزد بیشترن واحد پرورش شترمرغ را در کشور دارند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com