سه پیشنهاد برای جلوگیری از ضرر مرغداران

سه پیشنهاد برای جلوگیری از ضرر مرغداران
رییس انجمن صنایع طیور ایران اعلام کرد: برای جلوگیری از استمرار ضرر مرغداران و ادامه روند تولید، رفع ممنوعیت صادرات گوشت مرغ، اصلاح قیمت ستاد تنظیم بازار برای مصرف کنندگان و افزایش نرخ خرید پشتیبانی امور دام کشور به وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت پیشنهاد شده است.
غلامعلی فارغی افزود: به طور حتم ادامه ضرر تولیدکنندگان می‌تواند کاهش تولید را در ماه های آینده در پی داشته باشد.
وی ادامه داد: اکنون قیمت هرکیلوگرم مرغ زنده به طور متوسط در کشور هشت هزار و 500 تومان خریداری می شود که کمتر از نرخ تمام شده تولید است.
به گفته فارغی، اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در میدان بهمن 10 هزار و 500 تومان است.
وی علت کاهش قیمت مرغ زنده را مازاد تولید، کاهش تفاضا و ممنوعیت صادرات عنوان کرد و گفت: قیمت واقعی گوشت مرغ برای مصرف کنندگان 14 هزار و 500 تا 15 هزار تومان است و این قیمت باید با سود 10 درصد برای مرغداران در نظر باید گرفته شود.
رییس انجمن صنایع طیور ایران اضافه کرد: این درحالیست که قیمت گوشت مرغ برای مصرف کنندگان توسط ستاد تنظیم بازار برای هر کیلوگرم 13 هزار تومان تعیین شده است.
فارغی با بیان به اینکه در حال حاضر وضعیت گوشت مرغ از نظر کمی بسیار خوب است، افزود: در حالی که ماهانه بیش از 120 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می شود اما قیمت مرغ پایین است.
وی با اشاره به اینکه سالانه 10 درصد مازاد تولید گوشت مرغ و جوجه یک روزه داریم، ادامه داد: ماهانه با 10 میلیون قطعه جوجه یک روزه و 15 تا 20 هزارتن مازاد تولید روبرو هستیم.
فارغی اظهار داشت: اگر صادرات رفع ممنوعیت نشود، صنعت مرغداری کشور با یک رکود مواجه خواهد بود.
وی با بیان اینکه در مهرماه امسال به شکل محدود صادرات انجام شد، افزود: در مهرماه سال جاری، در یک مرحله صادرات رفع ممنوعیت شد که 3.5 میلیون قطعه جوجه یک روزه و تخم مرغ صادر شد و پس از آن به طور مجدد ممنوعیت اعمال شد البته اندکی هم گوشت مرغ صادر شد که آماری از آن در دست نیست.

مرغ شب عید تامین است
رییس انجمن صنایع طیور ایران با بیان اینکه گوشت مرغ مورد نیاز شب عید تامین است، گفت: اکنون برای بهمن ماه 140 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می شود که به 220 هزار تن گوشت مرغ تبدیل می شود، در حالی که سال گذشته 123 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده بود.
به گفته وی، حتی برای دی ماه امسال نیز 130 میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته اما کشش بازار نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
فارغی ادامه داد: با توجه به افزایش حجم جوجه ریزی، کاهش قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته و همچنین افزایش قیمت نرخ نهاده های تولید به نظر می رسد این صنعت بزودی با مشکل مواجه شود.
وی اظهارداشت: با توجه به گرید بندی کیفیت گوشت مرغ توسط سازمان دامپزشکی کشور نیز باید کف تا سقف قیمت مشخص شود تا امکان رقابت در بازار وجود داشته باشد.
رییس انجمن صنایع طیور گفت: با وجود طیف آلودگی در برخی استان های کشور، ما شاهد بروز و شیوع بیماری در سطح واحدهای طیور صنعتی کشور نیستیم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد و این در حالی است که شدت سرما در شیوع بیماری های طیور تاثیر گذار است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com