سهمیه خراسان رضوی از نهاده‌های دامی جوابگوی نیاز کارخانجات نیست

سهمیه خراسان رضوی از نهاده‌های دامی جوابگوی نیاز کارخانجات نیست
مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان رضوی گفت: سهمیه این استان از نهاده‌های دامی وارداتی معادل ۱۵ درصد نیاز کارخانجات خوراک دام استان است که کفاف نیاز آنها را نمی‌دهد.
فریدون کافی افزود: این استان ظرفیت بسیار در تولید خوراک دام دارد و با برخورداری از افزون بر ۷۰ کارخانه خوراک دام با ظرفیت تولید بیش از سه میلیون تن و اشتغال مستقیم پنج هزار نفر در این حوزه، عملکرد مطلوبی به ثبت رسانده است اما از ابتدای امسال این کارخانه‌ها دچار مشکل شده‌اند.
وی ادامه داد: تمام واردکنندگان نهاده‌های دامی باید کالای وارداتی خود را در سامانه بازارگاه به ثبت رسانده و از طریق این سامانه به فروش برسانند که این امر از یک سو آنان را به شدت درگیر کرده و از سوی دیگر قیمت برخی محصولات از قبیل جو و ذرت در این سامانه افزایش یافته است.
مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان رضوی گفت: واردکنندگان همچنین در تامین ارز دچار مشکل هستند و اغلب تا سه یا چهار ماه در نوبت دریافت ارز باقی می‌مانند.

وی افزود: در گذشته، واردکننده نهاده دامی با تشکل‌ها ارتباط برقرار می‌کرد و با یکدیگر به توافق می‌رسیدند و در نهایت کالا ترخیص می‌شد اما اکنون که پای دولت در ورود نهاده‌ها در میان است، به مشکل تامین ارز برخورده‌ایم و حجم زیادی از نهاده‌های دامی در بنادر معطل ترخیص مانده است.
کافی ادامه داد: جلساتی در این زمینه با مسوولان استانی برگزار و مقرر شد واردکننده، بار نهاده خود را در استان بفروشد اما این اتفاق تاکنون رخ نداده و بار استان خراسان رضوی به دیگر استان‌ها می‌رود.
وی در باره قیمت نهاده‌های دامی در بازار نیز گفت: هم اکنون قیمت جو از هر کیلوگرم ۱۳ هزار و ۵۰۰ ریال به ۲۵ هزار ریال و قیمت هر کیلو گرم ذرت به بیش از ۲۷ هزار ریال رسیده است اما سویا به ندرت و به قیمت هر کیلو گرم ۸۰ هزار ریال یافت می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور خراسان رضوی افزود: امروز برای تولید ۳۵ هزار تن کنسانتره نهاده دامی در کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی به ۶۵ هزار تن مواد اولیه نیاز است اما کل سهمیه‌ای که مقرر شده به این استان تخصیص یابد، نصف این مقدار است.
وی ادامه داد: کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی هنوز نتوانسته‌اند حقوق اسفند و فروردین کارگران خود را پرداخت کنند.
کافی گفت: سهمیه بندی نهاده‌های دامی باید به نوعی باشد که هر واردکننده نهاده را در استان خود بفروشد و شرایطی فراهم شود تا بتوان برای واردکننده ارز را زودتر از موعد دریافت کرد تا آنان بتوانند نهاده خود را از گمرک ترخیص کنند و به ما تحویل دهند.
کیمیا رشد صنعت البرز


لزوم تغییر نگاه به کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ظرفیت تولید کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی برای کشور در نظر گرفته شده و چون ظرفیت زیاد برای آنها پیش‌بینی شده، باید بر همان اساس نهاده را به استان اختصاص دهند و نه براساس ظرفیت دامی خراسان رضوی.
احمد داوطلب افزود: میزان نهاده دامی که در خرداد ماه به این استان تخصیص یافت، ۴۴ هزار و ۷۰۰ تن بود که ۷۰ درصد آن مربوط به بخش طیور و ۳۰ درصد مربوط به بخش دام است، براین اساس، حدود ۱۳ هزار تن نهاده به بخش دام اختصاص می‌یابد که اگر همه آن را به کارخانجات تخصیص دهیم، باز هم کفاف نیاز استان را نمی‌کند.
وی ادامه داد: در نشست‌های اخیر سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصمیم گرفته شد از طریق واردکنندگان استان بخشی از نیاز استان به نهاده‌های دامی را از مرز سرخس وارد کنیم.
مدیر امور دام جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کارخانجات خوراک دام این استان باید در سطح ملی دیده شوند و به طور مستقیم بتوانند نهاده را از واردکننده خریداری نمایند، این شیوه در سامانه بازارگاه قابل اعمال است.

تخصیص ارز استانی به واردات نهاده‌های دامی
رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: یکی از پیشنهادات شبکه بانکی استان در دو هفته گذشته برای بهبود محیط کسب و کار، تخصیص استانی ارز بود که می‌تواند این مشکل را تا حدودی حل و فصل نماید.
علی اکبر لبافی افزود: اقدام بسیار مهم متولیان امر باید تشدید نظارت در توزیع نهاده‌های دامی باشد تا به تشدید دشواری‌ها منجر نشود و کارخانجاتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده را دریافت می‌کنند، باید مشمول نظارت شوند.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های استانی و ستاد تدبیر ویژه اقتصادی در تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز، مهم است که در این راستا پیشنهادات مطرح شده باید با جزییات از سوی جهاد کشاورزی و شرکت‌های واردکننده نهاده دامی ارائه شود تا پیگیر موضوع باشیم.
رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: این ظرفیت وجود دارد که از مرزهای استان واردات مواد اولیه برای کارخانجات خوراک دام انجام گیرد و این مهم می‌تواند به یکی از روش‌های تکمیل ظرفیت‌های خالی تبدیل شود.
 
نظرات شما
  •  

    جعفری مقدم گفت : ۰۲/۰۳/۰۶

    چرا به کوچه علی چب میزنید چرا وحدودچهارصد چاه متور کشاورزی فیض آبادمهولات خراسان رضوی سهمیه کارخانه خوراک دام مولد سبک بومی تولید نمیکنند که بدنبال ارز پسته تجاری باشید
    کشت پاییزه گندم وجو وذرت برقنات و چاهمتورهای کشاورزی فیض آبادمهولات خراسان رضوی الزامی شود

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com